• Anonym (Mamman)

Vem får bli familjehem?

Hej alla därute,

Vi har två barn på 11 och 12 år. Som jag ser det så skulle vi kunna hjälpa ett litet barn som har det svårt i hemmet eller liknande. Jag skulle vilja rädda alla världens barn som far illa men det är svårt så varför inte börja på orten.

Min fråga är dock, finns möjligheten att bli familjehem om man har en son med Asperger? Vi har inte fått diagnosen ännu, tror själv det handlar om omognad men vi får se. I hemmet har vi inga som helst problem med honom och han är så mån om allt och alla och vill själv att vi hjälper andra barn till ett bra hem. Om man har barn med diagnos är det då svårare att få bli familjehem?    

• Svar på tråden Vem får bli familjehem?
  • Anonym (Skorpan)

Hej. Detr absolut inget hinder för att kunna bli familjehem så länge det inte är ett problem för er hemma . Man kan i stället vända det till en fördel en erfarenhet rikare.

• Anonym (Mamman)

Skorpan, tack för ditt svar.

Vilken ålder hade ni andra på era biologiska barn när ni startade som familjehem?

Är det ok att tacka nej till ex. om man känner att kanske en tonårstjej, mamma/barn placering eller liknande inte skulle passa familjen så bra? Men sedan tacka ja till en 11 årig kille/tjej som exempel? Hoppas ni förstår vad jag menar.    

• Anonym (AS)

Jag har själv AS och är familjehem så borde inte vara några problem och du får alltid chans att tacka nej till ett barn som du inte tror skulle passa i er familj. Att familjen OCH barnet trivs ligger ju i allas intresse.

• Anonym (Karin)

Jag har varit familjehem till min syster. Hade inga egna barn alls då. =) Är ni en lugn stabil familj utan ekonomiska problem så borde det vara lugnt. Man försöker matcha familjen och barnen så de passar ihop.

• Anonym (Undran)

Kan ni kanske svara på vad ersättningen för att vara familjehem är?  Jag funderar på att bli det.  Har mi nsambo och vår snart 1åriga dotter =)    Vill så gärna hjälpa!

• Anonym (Skorpan)

Hej Det är absolut ok att tacka nej det är du som känner din familj bäst och känner av vad som kan passa eller inte oc det ser famnens enheten ofta som ett plus bara !! Ubdran :Ersättningen är basserad på uppdragets svårighet grad mm svårt att ge ett rakt svar men ca 5000-11000 kr före skatt Men som dag jätte svårt med ett rakt svar Goggla ersättningen på nätet så kan du hitta tabeller mm

• Anonym (Mamman)

Tack för era svar! Det med ersättning hade jag inte ens tänkt på. Men det är klart det kostar ju lite mer med mat, kläder och aktiviteter när man blir fler i familjen. Men jag trodde att det var som ett barnbidrag

Ni som har barn sedan tidigare och är familjehem, hur har era egna barn sett på det? Vilka åldrar har ni haft på era egna barn och på barnen som kommer till er? 

• Anonym (AS)
    Anonym (Mamman) skrev 2012-10-21 13:35:53 följande:
    Tack för era svar! Det med ersättning hade jag inte ens tänkt på. Men det är klart det kostar ju lite mer med mat, kläder och aktiviteter när man blir fler i familjen. Men jag trodde att det var som ett barnbidrag Ni som har barn sedan tidigare och är familjehem, hur har era egna barn sett på det? Vilka åldrar har ni haft på era egna barn och på barnen som kommer till er? 

I min kommun ser de helst att barnen man tar emot är yngre än ens egna. Det finns undantag, men generellt är det ju lättare att stötta ett barn med särskilda behov om det inte finns ett yngre "syskon" som konkurrerar om uppmärksamheten.
  • Anonym (Ensamstående)

Om man är ensamstående då, med ett eget barn vv, kan man alls komma ifråga eller räknas man bort?

Svar på tråden Vem får bli familjehem?