• Anonym

Någon som kan hjälpa mig tyda vårat avtal!? Vissa ? kring jul umgänget!

Vi har kommit överens om hur umgänget ska se ut för våran pojk på snart 2 år. Han reser till sin pappa 35 mil bort varannan helg och varannan storhelg och två veckor på sommaren.

Sen står det att det normala umgänget bortfaller då det är längre umgängen vid högtider.

Så i jul ska sonen vara hos mig men på nyår hos sin pappa. Men då är det vanligt umgänge helgen före och efter. Så då ska sonen resa först den 21 December och komma hem den 23 December. Fira jul med oss. SIna syskon och mig. Sen ska han då resa igen för nyårsumgänge den 27 december till den 1 Januari. Sen helg umgänge igen då den 4 Januari till 6 Januari.

Vad gäller då?

Jag tycker det blir på tok för mycket resande för sonen. Och undrade om vi kunde skippa helgen före jul iallafall så vi hinner mysa ihop oss härhemma o sonen hinner landa i allt. Men NEJ det gick ju inte enligt pappan.

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig tyda vårat avtal!? Vissa ? kring jul umgänget!
  • mammalovis

Jag har inga svar på dina frågor, men är rädd för att du bara får gilla läget nu när avtalet är skrivet så. Hade jag varit pappan hade jag nog försökt ta ledigt den 2-3 januari för att minska ner med en resa för sonen och haft umgänge den 27 till 6, under förutsättning att du hade tyckt det vara okej.

Här hoppas jag vi lyckas bibehålla en rutin för umgänge varje lördag med mer än 2 veckor på rad ... så var glad över att pappan engagerar sig i sonen så mycket trots avståndet. Sedan förstår jag mycket väl din omtanke om sonens transporttid, men är ingen villig eller kan flytta närmare så blir det ju tyvärr så. Här återstår det att se vart pappan flyttar i slutet av november om han får sålt huset.

• Anonym

Nu har ni avtal och det gäller om inte båda är med på att ändra! Det är nackdelen att det kan mycket väl bli så här när man inte kan samarbeta så andra ska göra avtalena

• Anonym (C)

Hur kommer det sig att nyårsumgänget är från 27/12-1/1? Står just de datumen i avtalet?

Vilka datum står för julumgänget?

Jag gissar att texten om "umgänge som bortfaller vid högtider" syftar just på såna här tillfällen. 

• MajaVira

Kan ni inte försöka jämka så att han är kvar hos pappan 27/12 - 6/1 eller skjuta på det lite så att det blir t.ex. 29/12 - 6/1? Eller vilken kompromiss som nu gör att pappan känner sig nöjd med att "få igen" de dagar han missar om ni ställer in umgänget helgen före jul.

• Anonym

Jag har försökt fråga han om olika lösningar men nu ger jag upp för jag får bara spydiga kommentarer tillbaka tyvärr. Han är inte intresserad att kompromissa något alls.

• Anonym (Avtalat)

" det normala umgänget bortfaller då det är längre umgängen vid högtider"

Just den meningen måste väl innebära att sonen inte skall resa som det verkar planerat. Som planen är nu är det tre helger på raken. Så en av helgerna före eller efter nyår borde väl då han stanna hemma om man läser avtalet?

• Anonym

" det normala umgänget bortfaller då det är längre umgängen vid högtider" = pappans umgänge helgen före och helgen efter nyår uteblir då han har ett längre umgänge över nyår.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-23 13:10:29 följande:
    " det normala umgänget bortfaller då det är längre umgängen vid högtider" = pappans umgänge helgen före och helgen efter nyår uteblir då han har ett längre umgänge över nyår.
    Nej, det är feltolkat. hade julen infallit en helg som var pappans så hade den varit ts enligt helgavtal. Helger före och efter påverkas inte av helgavtalet.

Ts, kan ni inte lösa det så att han kanske får vara hemma med dig innan jul men sen får stanna med pappa från hans helg efter jul och till efter nyår?
  • Anonym

Det ordinarie umgänget gäller och utöver det blir det umgänge över nyår.

• Anonym

Innan jul ska barnet givetvis åka på umgänge. Sen är det smartast att barnet åker 27 dec och stannar till 6 jan. så att det inte blir för mycket resande som du tycker att barnet inte klarar av. Visst låter det bra ts?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-01 10:59:46 följande:
    Innan jul ska barnet givetvis åka på umgänge. Sen är det smartast att barnet åker 27 dec och stannar till 6 jan. så att det inte blir för mycket resande som du tycker att barnet inte klarar av. Visst låter det bra ts?

Ja det låter som ett bra förslag men det ville inte pappan tyvärr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-01 11:02:58 följande:

Ja det låter som ett bra förslag men det ville inte pappan tyvärr.
    Vill pappan inte ha barnet hos sig 1-4 januari?`Har han något speciellt skäl?
  • Anonym (märkligt)

Märkligt att ni får till ett sånt avtal alls med tanke på den låga åldern på barnet. Min sambos son är drygt 2 år och 2 nätter är max vad han får sova här i sträck.

Jag hoppas det kommer att fungera för er och att pappan kan bli lite smidigare. Tolka avtalet kan jag inte, men jag tycker det betyder att eftersom han har längre umgänge över nyår så bortfaller det ordinarie umgänget. Men tydligen tolkar andra det annorlunda.

• Anonym
    Anonym (märkligt) skrev 2012-11-01 11:11:06 följande:
    Märkligt att ni får till ett sånt avtal alls med tanke på den låga åldern på barnet. Min sambos son är drygt 2 år och 2 nätter är max vad han får sova här i sträck.

Jag hoppas det kommer att fungera för er och att pappan kan bli lite smidigare. Tolka avtalet kan jag inte, men jag tycker det betyder att eftersom han har längre umgänge över nyår så bortfaller det ordinarie umgänget. Men tydligen tolkar andra det annorlunda.
    "Får"? För vem?

Bara umgänge som ryms inom helgumgänget faller bort. Inte umgänge före och efter helgumgänget.
  • Anonym (märkligt)
    Anonym skrev 2012-11-01 11:15:03 följande:
    "Får"? För vem?

Bara umgänge som ryms inom helgumgänget faller bort. Inte umgänge före och efter helgumgänget.
    Soc. De anser att barnets bästa är att ha EN fast punkt. Dock sa de nej till att mamman får ensam vårdnad trots att min sambo frivilligt skrev på för att underlätta vid påskrifter (de bor ganska långt från varandra).
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig tyda vårat avtal!? Vissa ? kring jul umgänget!