• sissela

kattallergi hos barn- berätta ni som har erfarenhet! + frågor

1. Ni som har katt och har barn som är/blivit allergiska - vilka symptom har barnen haft och vad har ni gjort?

2. Ni som har katt i familjen och som barn som är/blivit allergiska mot katter - vilka råd har ni fått av läkare? Göra er av med katten eller behålla den och vänta och se?

3. Kan kattallergi , om den redan är konstaterad via pricktest & blodprov , gå över senare?

4. Några som har små barn , under ett år som är kattallergiker? Vilka erfarenheter har ni?

Blir glad för svar för vi har en del att grunna på härhemma nu tyvärr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 16:01
    jag har glömt ett ord i fråga 2. det ska stå Ni som har katt i familjen och som h a r barn som blivit allergiska...

• Svar på tråden kattallergi hos barn- berätta ni som har erfarenhet! + frågor
  • BymBym

Nu har jag inte katt men är allergisk själv (sen jag var liten) och har en dotter som är allergisk.

Hon kliar sig i ögonen och nyser om hon besöker någon med katt om hon inte fått medicin. Vissa säger att det kan växa bort, det har det inte gjort för mig. Man kan utveckla en tålighet mot katter men om man utsätts för mycket kan det bli att droppen kommer som får bägaren att rinna över. Då kan allergin bli riktigt jobbig.

Vi som inte har pälsdjur har fått råder att låta bli att skaffa något. En kompis vars son blev allergisk fick rådet att göra sig av med katten. Sonen hade fått kraftiga reaktioner med utslag och uppsvällt ansikte. Andra har fått rådet att vänta och se. Trist med allergi!

• Maskinisten

1. Mått dåligt.
    2. Katt bort.
    3. Extremt dåliga.
    4. Inte som regel konstaterat vid så låg ålder att det är katt allergi som får barn att må dåligt. 

Som allergieker kan jag nämna att omvärldens preferenser kan vara största hindret för välmående, din jättesötma katt kan och är sannolikt ett barns stora plågoande (om ni nu misstänker allergi). 
    Nu yppas allergi på många olika sätt, å jag skall inte hävda att det är lika som för mig.
    Med ovan sagt.
    Katt suger, tar allt från 30 min till två dygn tills jag mår riktigt fult. Blir med tid så illa att det kvaddar allt socialt umgänge och/eller umgängets vilja att vara nära.... (Och vist tror många att de är fördomsfria, men när snor, slem och snörvell blir markant drar sig folk undan)
    Litet beroende på hur fort allt ter sig, har man en uppfattning om vart det slutar. Men ju värre i början, ju värre i slutet.
    Sen har är teorin om att "bota", glöm den!!! Du kommer bara förvärra!!! 

Är du inte mentalt svag, så för helvete prova med att sätta barnet i en kattfri miljö det första du gör!!!!
    (Nej det räcker inte med att städa och schasa ut katten ett dygn!!!!!!!!)

MVH / Greger 

• BymBym

Håller med om att ni bör testa en kattfri miljö.
    Jag flyttade in i en lägenhet där de haft katt (inte smart) och kände av det länge. Fick ett kraftigt astmanfall.

• Bebis i Dec 2010

Min kattallergi har gett mig nära döden upplevelser flertalet gånger.
    Börjar med ögonkli, snuva och slutar med tilltäppta luftrör. Behöver inte komma på studs... Slutar alltid på akuten.
    Förstår inte hur det kan vara ok att transportera katter i flyg när de förstått vikten av jordnötsallergi och förbjudit dess förtäring.

Gör er av med katten, ta hand om dina barns hälsa. Finns säkert ngn fin familj som gärna sköter om ert husdjur.

• sissela

hej,
    tack för svar!
    fler som har erfarenheter att dela?

• basio

Klåda i ögonen, rinnande näsa och nysningar. Vi skänkte bort katterna. Hans allergi har blivit bättre med åldern, nu reagerar han inte lika kraftigt längre. Däremot har han större problem med pollen nu.

• Hera78

Vi fick besked idag att vår dotter är allergisk mot vår katt. Hon blir 19 veckor på söndag och har under ganska lång tid haft eksem, torr hud, rinnande och kliande ögon.

Pricktest visade ingenting men blodprov visade på allergi och nu ställs vi inför vetskapen om att vi förmodligen måste göra oss av med honom. Jag har haft honom i drygt 11 år så det är så fruktansvärt jobbigt!

• BymBym
    Hera78 skrev 2012-10-25 21:36:41 följande:
    Vi fick besked idag att vår dotter är allergisk mot vår katt. Hon blir 19 veckor på söndag och har under ganska lång tid haft eksem, torr hud, rinnande och kliande ögon.

Pricktest visade ingenting men blodprov visade på allergi och nu ställs vi inför vetskapen om att vi förmodligen måste göra oss av med honom. Jag har haft honom i drygt 11 år så det är så fruktansvärt jobbigt!

Usch, vad jobbigt! Jag är glad att vi inte hann skaffa husdjur innan  vi fick reda på att vår ena dotter var allergisk. Jag har växt upp med husdjur och vet hur mycket de betyder.
  • Kina79

Hej!
    När yngsta dottern föddes hade vi två katter, precis avlivat den tredje några veckor tidigare.

Hon, precis som sina systrar hade en hel del eksem som bebis, vilket vi inte tyckte var nåt konstigt.

Det var inte förrän hon var 10 månader, när jag varit hos mina föräldrar några dagar och hon var mycket mkt finare i hyn, framförallt vid ögonen, som vi reagerade. När vi kom hem och hon sovit en natt, var alla eksem tillbaka.

Samtidigt som vi började fundera på detta, fick min man ett kraftigt astmaanfall och vid tester uppdagades att han led/lider av kraftig kattallergi. Och vi som haft katt i 8 år utan symptom.

Vi bad vc ta ett blodprov på lillan, eftersom vi ville veta. Då hade vi förvisso redan tagit beslutet att avliva katterna nästa dag, men jag ville ändå veta.
    och mycket riktigt - lillan var allergisk mot katter.

Sen ett år tillbaka har hon inte utsatts för katt, eftersom vi bor i Kina och ingen vi känner har katt.
    Men när vi var hemma i Sverige i somras var vi mycket - hela dagar - hemma hos kompisar med två hundar och två kattter - men vi märkte inget på henne. Så om det vuxit bort vet vi inte säkert,  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • 32101

Vår dotter nös och kliade sig i näsa och ögon när hon var några månader. Vi hade sedan innan hon föddes haft katt. Vid 9 månaders ålder togs ett prov där det svagt visade att hon var kattallergisk. Det rådet vi fick då var att ändå behålla katten för det kunde lika gärna försvinna. Detta var givetvis ett uselt råd, träffade en annan läkare som sa att det enda var att göra oss av med katten. Så vi lämnade bort katten och hon blev bättre, märkte inte av något när vi träffade katt och så.
    Några år senare provade vi att skaffa hamster på prov, det gick 2 veckor sedan kom besvären igen så det var bara att lämna tillbaka dom och glömma tanken på djur.

• Daniela 451

Är 16 år nu blev allergisk av katt vid väl 7års ålder vi hade två kattungar och gav bort dom.Näsan rann och ögona kliade. Vi har katt nu en gammal på 18 år känner av den om jag är i närheten av den. Så den har inte försvunnit än. Allergin kan försvinna före tonåren sa läkaren men det har inte hänt till mig.

• jajjad

Jag har inget barn med allergi men jag kan dela med mig av min egen erfarenhet.
    jag har haft katt sen jag var barn. Jag är nu 22 år (23 snart) och bor nu med min kille och har 2 st katter.

I början av 2012 började jag nysa hela tiden och få nästäppa...förkylning trodde jag..men den satt i sååå länge och fick aldrig feber.
    äsch tänkte jag, det går över förr eller senare.

Efter nästan 6 månader senare hade jag typ blivit "van" med nysandet och nästäppan. men då började ögonen klia och blivit lite smått röda. Shit tänkte jag..inte allergi väll?

Tog ett tag innan jag tog mig till läkaren. Hade då fått en förjävlig hosta..mest på natten. pep när ja andades och kändes tungt. Tog iallafall blodprov men hostan kastade han iväg som rökhosta. han frågade även om ja hade några EKSEM, som ja som tur var inte hade

Fick svar nu i slutet av 2012 och JAVISST jag var allergisk mot katter. Även strax efter läkarbesöket började huden runt ögonen bli torra och fick då eksem..suck!

I nuläget har ja allt ja skrev tidigare PLUS:  jag är otroligt torr runt skulderbladet, i ansikten och axlarna. har även börjat fått eksem vid nyckelbenen ungefär. (jag är extra torr på vintern men ICKE så här torr)

Jag har försökt sälja våra katter och i nuläget ska ena bort på fredag och andra ska vi kastrera den 25:e sen ska han till ett nytt hem.

Ska städa och rengöra som en dåre sen och HOPPAS att detta lägger sig! har förvisso smörjt in salva, och hydrokortison. Hostan däremot  kommer och går och jag är orolig att det är början på astma och inte nån rökhosta, men jag blev så jäkla nonchalerad av läkaren så hoppas han har rätt.

Sååå inte alltid bra att vänta och se, och killen undrar varför jag har mindre lust till sex just nu  ;)

• Dr Mupp
    1. Ni som har katt och har barn som är/blivit allergiska - vilka symptom har barnen haft och vad har ni gjort?
    Barn 1. visade egentligen inte mer än eksem, men så var de flera allergier som upptäcktes så att vad som var vad vet vi inte. Numera visar hon det genom att det kliar i ögonen och hon nyser.
    Barn 2. visade genom klinande ögon och nysningar.

Katten omplacerades och trivs superbra i sitt nya (numera ganska gamla hem)

2. Ni som har katt i familjen och som barn som är/blivit allergiska mot katter - vilka råd har ni fått av läkare? Göra er av med katten eller behålla den och vänta och se?
    Göra oss av med katten vilket vi såklart gjorde. Att utsättas för allergenerna burkar försämra allergin och trigga värre reaktioner. 

3. Kan kattallergi , om den redan är konstaterad via pricktest & blodprov , gå över senare?

Ja, men endast om barnet slipper utsättas för allergener. Om katten förblir kvar i hemmet kommer allergi inte gå över utan med största sannolikhet förvärras. Hon oss har det vuxit bort från barn nummer två.

4. Några som har små barn , under ett år som är kattallergiker? Vilka erfarenheter har ni? 
     Mina barn var äldre. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilia
    Kina79 skrev 2012-10-26 04:47:58 följande:
    Hej!

När yngsta dottern föddes hade vi två katter, precis avlivat den tredje några veckor tidigare.

Hon, precis som sina systrar hade en hel del eksem som bebis, vilket vi inte tyckte var nåt konstigt.

Det var inte förrän hon var 10 månader, när jag varit hos mina föräldrar några dagar och hon var mycket mkt finare i hyn, framförallt vid ögonen, som vi reagerade. När vi kom hem och hon sovit en natt, var alla eksem tillbaka.

Samtidigt som vi började fundera på detta, fick min man ett kraftigt astmaanfall och vid tester uppdagades att han led/lider av kraftig kattallergi. Och vi som haft katt i 8 år utan symptom.

Vi bad vc ta ett blodprov på lillan, eftersom vi ville veta. Då hade vi förvisso redan tagit beslutet att avliva katterna nästa dag, men jag ville ändå veta.

och mycket riktigt - lillan var allergisk mot katter.

Sen ett år tillbaka har hon inte utsatts för katt, eftersom vi bor i Kina och ingen vi känner har katt.

Men när vi var hemma i Sverige i somras var vi mycket - hela dagar - hemma hos kompisar med två hundar och två kattter - men vi märkte inget på henne. Så om det vuxit bort vet vi inte säkert,  

Hur sjutton kan man avliva friska djur? Stackars katter. :'( Ni får väl ta ert ansvar och omplacera dem!
  • Kina79
    Lilia skrev 2013-01-18 04:06:08 följande:
    Hur sjutton kan man avliva friska djur? Stackars katter. :'( Ni får väl ta ert ansvar och omplacera dem!

Ja, för du vet ju allt om hur det var?! Jag ödslar ingen som helst energi på att förklara vårt beslut för dig.
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-01-18 04:06:08 följande:

Döda katter lider inte. Katter som inte går att omplacera och därför tex måste bo ute dygnet runt eller hamnar i katthem lider betydligt mer. Hade vi inte fått vår katt omplacerad så hade vi avlivat henne också. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kina79
    Dr Mupp skrev 2013-01-18 14:02:16 följande:
    Döda katter lider inte. Katter som inte går att omplacera och därför tex måste bo ute dygnet runt eller hamnar i katthem lider betydligt mer. Hade vi inte fått vår katt omplacerad så hade vi avlivat henne också. 

Svar på tråden kattallergi hos barn- berätta ni som har erfarenhet! + frågor