• Leea2012

Hur hade DU gjort?

Om du hade gjort kub-testet och fått ett resultat på 1:74, hade du då gått vidare med fostervattensprov? Jag vill bara veta hur andra resonerar om dessa siffror! Tack på förhand...

• Svar på tråden Hur hade DU gjort?
  • bubblebubbleanna

Ja, jag hade gjort det. För skulle jag få avvikelser på det provet skulle jag direkt avbryta graviditeten. Grubblare som jag är skulle jag nog inte kunnat njuta av graviditeten utan att få ett svar. 1:74 är väl ändå en ganska liten risk men ändock en förhöjd sådan. Som sagt bara för att kunna slå bort de negativa tankarna skulle jag göra FVP.

• alice72

Ifall siffrorna gällde trisomi 21 tror jag inte jag hade gått vidare... nu hade jag lite bättre siffror (1:151), men frågan man måste ställa sig är ifall man verkligen skulle göra abort ifall det visade sig att barnet har DS. Det skulle inte jag. (Min kusin fick en DS-kille för fyra år sedan och han är helt fantastisk!) Dessutom: undanröjer man det "orosmomentet" hittar man nog annat att grubbla på ifall man har anlag för det... Men det du måste ta ställning till är nog hur du skulle göra ifall du fick reda på att det hade DS - och hur illa det skulle vara för dig om det blev missfall på ett friskt foster pga fvp/mkp.

Svar på tråden Hur hade DU gjort?