Jag har 2 st barn och det jag lär dom är på detta sätt:
- så fort det är en fågel och han har velat jaga dom så säger jag ( går fram till honom och hejdar) att nu blir dom jätte rädda och inte ska man skrämma dom och sen avleder jag honom på något annat.
-Är det en snigel, skalbagge el vilket liten markdjur som helst så uppmärksammar jag djuret och låter sonen titta och så säger jag att Åh så söööt den är, den är väl fiiin? Den måste vi vara snääälla med eller hur???
Då tittar han på mig med stora ögon och håller med.
Summan av kardemumman är ju att själv visa hur mycket djur betyder och hur fiiiina dom är och att man ska klappa dom försiktigt eller bara titta. Jag lär även mina barn från att dom är väldigt små att vara rädd om naturen. Vi hälsar på träden: Hej hej träden och så vinkar jag upp mot trädkronorna och tittar mig omkring i skogen. Bryter han ett löv/gren/kvist så säger jag att Nu blir trädet ledsen och får ont.. Han köper det med hull och hur så nu klappar han till och med bladen hihi.. Han lär nog göra en massa hyss/bus men det gäller att göra sitt allra bästa genom att vara närvarande och hejda dumt beteende, tror jag iallafall för att det har fungerat.
Tyvärr så leker han med en grannunge som gör illa många djur och bryter kvistar etc.. Nu har jag börjat köra samma beteende med honom ( el i somras) och Det fungerade och efter va han tom snäll mot en snigel.. och hade verkar slutat trampa på dom (fruktansvärt). Min son har även tittat på grannungen på ett konstigt sätt, lixom frågandes att varför gör du så?? Han förstår inte hans elaka beteende för i hans värld är det konstigt. (Han är 3 år min son.) Sen nästa gång visar han att han är snäll mot djuren=)
Sen måste jag tillägga att samla ett bi i en burk en liten stund för att kunna se på den i ett närmare perspektiv är inte misshandel så länge du absolut inte skadar den på något sätt. Det har många gjort som barn med olika små insekter. Det viktiga är ju att man där visar barnet att man är väääldigt försiktig och att man släpper ut den snabbt =)