• Anonym

Hur ser min ev sjukpenning ut?

Hej!
    Jag har nu akivitetsersättning vid förlängd skolgång. Den är grundrad på inkomsten jag hade juli 2011 till juli 2012 när jag arbetade.

Börjar misstänka att jag börjat få depression igen och är gravid i vecka 8. Min särbo var här och hälsade på i helgen och blev mycket orolig för mig. Han jobbar och bor i ett annat land, han kommer flytta hem innan barnet föds.

Ska kontakta en läkare nu i veckan så jag kan få hjälp.  Om de nu anser att jag borde bli sjukskriven vad kommer då hända med min aktivitetsersättning? Och vad skulle i så fall min sjukpenning räknas på?

• Svar på tråden Hur ser min ev sjukpenning ut?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Din fråga är svår att svara på generellt, därför tycker jag att du ska kontakta din personliga handläggare hos Försäkringskassan.

Det finns möjlighet att få behålla sin aktivitetsersättning vid tillfälliga avbrott från skolan, se vår vägledning, avsnitt 7.10, sidan 206 och framåt:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/70e6d487-9244-4f5f-95cd-3e36d26011cf/vagledning-2004-09.pdf?MOD=AJPERES

Vi kommer att beräkna din sjukpenninggrundande inkomst när du avbrutit din aktivitetsersättning. Det blir troligen att vi tittar om din inkomst för året juli 2011 - juli 2012, kommer att kunna ligga till grund för framtida föräldrapenning. 

Hälsningar
    Sune, handläggare 

Svar på tråden Hur ser min ev sjukpenning ut?