• Aruba

Tar man FL innan BM eller vad?

Jag hade tänkt jobba så länge jag kan (om det går) och sen ta ledigt ca 8 dagar innan BM. Men - om barnet blir två veckor sent då? Alltså, jag har inte riktigt fattat hur man löser ledigheten innan bebis kommer helt enkelt, visst har jag sparad semester, men bara några dagar.

Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Tar man FL innan BM eller vad?
  • jimbo

Du får ta fp innan bf då !

• Aruba
    Rocktroll skrev 2012-10-22 16:22:43 följande:
    Jag tolka rubriken som "Tar man familjeliv innan barnmorskan" haha Tungan ute och ja man tar föräldrapenning innan bf.
    Oj, du har rätt såklart!! BF menar jag ju... Skäms

Ok, hur är reglerna, kan man bedöma själv när man går hem eller? Känner att 8 dagar innan är ju inte att ta i (vill dock inte slösa dagar på att gå hemma och vänta). Jag vill som sagt gärna jobba så länge jag kan, men onödigt om förlossningen startar på jobbet :)   
  • Rocktroll
    Aruba skrev 2012-10-22 16:32:38 följande:
    Oj, du har rätt såklart!! BF menar jag ju... Skäms

Ok, hur är reglerna, kan man bedöma själv när man går hem eller? Känner att 8 dagar innan är ju inte att ta i (vill dock inte slösa dagar på att gå hemma och vänta). Jag vill som sagt gärna jobba så länge jag kan, men onödigt om förlossningen startar på jobbet :)   
    Ja bara du säger till din arbetsgivare i tid. 2 mån innan brukar det vara på de flesta arbetsplatser för då kan inte arbetsgivaren neka en ledighet. Men verkar ju konstigt om någon skulle göra det i det läget Skrattande
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Aruba
    Rocktroll skrev 2012-10-22 16:35:50 följande:
    Ja bara du säger till din arbetsgivare i tid. 2 mån innan brukar det vara på de flesta arbetsplatser för då kan inte arbetsgivaren neka en ledighet. Men verkar ju konstigt om någon skulle göra det i det läget Skrattande

Nejnej, DE nekar absolut inte men det är ju försäkringskassan som bestämmer över föräldraersättning, så jag undrade mer om det fanns någon regel för när man "fick" gå, om man har en okomplicerad graviditet.
  • jimbo

Man har rätt att ta fp 2 mån innan bf , graviditetspenning kan man få vid tunga jobb 60 dagar innan om ansökan går igenom

• Dixie
    Aruba skrev 2012-10-22 16:39:39 följande:
    Nejnej, DE nekar absolut inte men det är ju försäkringskassan som bestämmer över föräldraersättning, så jag undrade mer om det fanns någon regel för när man "fick" gå, om man har en okomplicerad graviditet.

Du har ju rätt att ta ut FP 60 dagar innan beräknad födsel, så visst kan du gå 8 dagar innan!
  • Aruba
    jimbo skrev 2012-10-22 16:40:56 följande:
    Man har rätt att ta fp 2 mån innan bf , graviditetspenning kan man få vid tunga jobb 60 dagar innan om ansökan går igenom

Toppen, tack för svaret! Ska fylla i min tjänstledighetsansökan och visste inte riktigt hur jag skulle göra med tiden "innan leverans" :)
  • jimbo

Tänk på att dagarna innan dras från dina ord dagar på fp , tar man 2 mån innan försvinner ju massa dagar o man kan inte vara hemma lika länge

• Mummamalin
    Aruba skrev 2012-10-22 16:04:51 följande:
    Jag hade tänkt jobba så länge jag kan (om det går) och sen ta ledigt ca 8 dagar innan BM. Men - om barnet blir två veckor sent då? Alltså, jag har inte riktigt fattat hur man löser ledigheten innan bebis kommer helt enkelt, visst har jag sparad semester, men bara några dagar.

Tacksam för hjälp :)
    MIn BM beordrade mig att inte besöka någon FL ^^
    Men! Ungen kan ju komma tidigt också...
    Om ni har problem med att få dagisplats i din stad, försök planera in så att dagarna räcker till hösten, oftast då som det lossnar platser på dagis du vill hamna på.
  • Aruba
    jimbo skrev 2012-10-22 16:44:39 följande:
    Tänk på att dagarna innan dras från dina ord dagar på fp , tar man 2 mån innan försvinner ju massa dagar o man kan inte vara hemma lika länge

Jo, det förstår jag, tänkte tömma semesterkontot samt flex innan jag sätter igång med fp dagar just av den anledningen, men längre än till en vecka innan BF vågar jag nog inte satsa på att stanna :). Är förvisso en riktig kontorsråtta, så jag har inget tungt jobb.
Svar på tråden Tar man FL innan BM eller vad?