• FruHellström

köpa soffa av hundägare?

har fått tag i jättefina soffor med tvättbara dynor, från hundägare... men vid närmare eftertanke kanske det inte var så bra o ta dom. Min son är allergisk :/
    Går det att få bort allergenen, jag har tvättat dynklädseln i 60grader och tänkte använda textiltvätt på resten av soffan, samt såklart dammsuga noggrant. Hade en tanke att klä om dem med nytt tyg, men är det bortkastade pengar?

Går det att få bort ev allergen ur soffan lr är det bara o kasta dem, sälja vidare, till hundägare... 

• Svar på tråden köpa soffa av hundägare?
  • FruHellström

inte superallergisk, katt är däremot är inte bra för honom. han grejar mammas hund ngn natt ibland bara han medicinerar. men kanske är dumt o chansa? 

• BelindaL

För oss hade det icke funkat då vår mellan kille reagerar på hundhår på kläderna när någon hälsar på med hund.. Hade nog inte vågat chansa när allergi är inblandad

• Lajkie

Jag vet att det är svårt att få bort allergener, men samtidigt om han inte är superallergisk kanske det fungerar?

• Mormor2007

Det där låter inte bra, mitt råd är att du gör dig av med sofforna. Det är näst in till omöjligt att bli av med allergen från hund/hår. Och eftersom din son bara klarar att vara med hund en natt endast om han medicinerar då är han ju trots väldigt allergisk.

• BlommanFörDagen

Hade aldrig köpt soffa från någon som haft hund, även om du tvättar tyget så kommer det lukta hund så fort ni sätter er i soffan och doften kommer då inifrån dynorna och inte tyget.
    Och absolut inte om någon i familjen varit allergisk.

Jag fick en madrass en gång av en vän med hund och det kan väl liknas vid en soffdyna...?

Jag rengjorde och skrubbade yttertyget vilket gjorde att det stank blöt hund i hela lägenheten. När den sen torkat tänkte jag ge det ett försök och la mig för att sova, då kom stanken inifrån madrassen så fort jag la mig. Tror det blir detsamma i en soffa.
    Den åkte i containern....

Svar på tråden köpa soffa av hundägare?