• MeAndBaby

Slutat amma 10,5-månaders, ge ersättning?

Min mjölk har nu sinat efter att ha ammat en gång/dygn i några veckor. Har nu inte ammat på två dygn. Hade tänkt ge fram till ett års ålder (1 gång/dygn), bör jag ge ersättning nu istället? Eller duger mat, gröt och vällning helt? Han äter bra och varierat. Är antagligen mjölkalergiker, så är rädd att en mjölkfri ersättning ändå skulle ställa till det i magen.

• Svar på tråden Slutat amma 10,5-månaders, ge ersättning?
  • Natulcien

Vår son slutade faktiskt också att amma just vid 10,5 månader. Han valde det själv, fastän jag hade hoppats få amma tills 1 år.
    Men jag valde då att pumpa och ge bröstmjölk som måltidsdryck. Fast det fungerade bara i ca 2 veckor, sen fick jag inte ut mer. Så vid 11 månader slutade vi helt, och då åt han så bra med riktig mat att vi ansåg att det räckte.
    Hade han varit yngre så hade jag definitvit gett ersättning, men nu var han ju nästan 1 år ändå, och åt samma mat som vi.

• MeAndBaby
    Natulcien skrev 2012-10-24 09:27:02 följande:
    Vår son slutade faktiskt också att amma just vid 10,5 månader. Han valde det själv, fastän jag hade hoppats få amma tills 1 år.
    Men jag valde då att pumpa och ge bröstmjölk som måltidsdryck. Fast det fungerade bara i ca 2 veckor, sen fick jag inte ut mer. Så vid 11 månader slutade vi helt, och då åt han så bra med riktig mat att vi ansåg att det räckte.
    Hade han varit yngre så hade jag definitvit gett ersättning, men nu var han ju nästan 1 år ändå, och åt samma mat som vi.

Om jag skulle försöka pumpa ur varje dag och på så vis få igång produktionen igen kanske det skulle bli risk för att han skulle vilja ha igen på natten (mjölklukt?) Så jag gör nog som du gjorde och ger mat helt och hållet. Med välling/gröt också då.

Tack! 
  • Tjohalia

Om barnet äter varierat i övrigt och amningen inte ersätts av en massa gröt och välling så hade jag nog inte börjat "bråka" med ersättning i den åldern.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • MeAndBaby
    Tjohalia skrev 2012-10-24 09:31:28 följande:
    Om barnet äter varierat i övrigt och amningen inte ersätts av en massa gröt och välling så hade jag nog inte börjat "bråka" med ersättning i den åldern.

Han får gröt 1-2 ggr/dag samt vällning en gång/dag.
  • katrine83

Jag ammar min snart 9-månaders 1 gång/dygn (nyligen dragit ner till så lite) tänkte snart sluta helt. Han äter varierat och får i sig protein, vitaminer osv. Jag tänkte inte ge ersättning. Fler som har erfarenhet av att sluta vid typ 9 mån o inte gett ersättning?

• katrine83

Jag tycker alltså att svaret på ts fråga är att det duger med varierad o nyttig mat! Bara intresserad av ifall fler gjort som vi/jg tänkte göra...

Svar på tråden Slutat amma 10,5-månaders, ge ersättning?