• Knoza

tics

Har en son på 6 år som har ADD,på gränsen till lätt utvecklingsstörning och lite tics. Senaste veckorna har ticsen ökat och nu harklar han sig konstant! Någon med tips och råd?

• Svar på tråden tics
  • DesJoh
    Knoza skrev 2012-10-24 09:29:06 följande:
    Har en son på 6 år som har ADD,på gränsen till lätt utvecklingsstörning och lite tics. Senaste veckorna har ticsen ökat och nu harklar han sig konstant! Någon med tips och råd?

Vår son har tics som hör ihop med hans Tourette (har även ADHD)........det råd vi har fått som råd är att påminna honom typ "*******, tänk på vad du gör".
  • bebis maj 12

Trodde vår son hade tics,men det visade sig att han stimmar,har autism..finns videoklipp på min sida här på fl

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • Paisley

Håll koll på det, för det är ungefär i den åldern som Tourettes syndrom brukar märkas. Många med Tourettes har ADHD. Harklingarna är ett klassiskt sätt som det kan börja på. Plötsliga skrikutbrott är också vanligt. Jag säger inte att det är detta din son har, men man bör kolla upp det om det har fortskridit i över 6 månader.

Skillnaden mellan tics och stimming är att tics kommer plötsligt som ryck, är svåra eller ibland omöjliga att förhindra/distrahera ifrån, och att personen inte själv vill utföra dem. Stereotypiska rörelser eller stimming som det också kallas är upprepande rörelser (brukar inte vara så snabba som tics) som är lugnande för individen, eller ett sätt att söka sensorisk stimuli.  

Tips är svårt att ge, det är som att försöka stoppa en nysning att stoppa en tic. Men när man blir äldre brukar man kunna kontrollera det bättre genom att försöka trycka tillbaka dem.

Detaljerna är helheten
  • Minion

Verkar som att det finns många här som är pålästa om tics :) Kanske nån skulle vilja hjälpa mig?

Jag har en dotter som snart blir 9 och hon har haft tics i ansiktet sen hon var ca 3-4 år. I perioder så blir det värre då hon får ticsen väldigt ofta, andra perioder så kan det gå flera dagar utan att jag ser det. Hennes tics kan även triggas igång av att hon ser nån annan göra miner t ex. Hon har också haft tics i form av harklingar som återkommer emellanåt.
    Är det nån som kanskehar några funderingar på min dotters fall? Jag vet inte om det är något vi behöver kolla upp osv och skulle vilja höra vad nån annan tänker :)

• Paisley
    Minion skrev 2012-10-26 22:43:01 följande:
    Verkar som att det finns många här som är pålästa om tics :) Kanske nån skulle vilja hjälpa mig?

Jag har en dotter som snart blir 9 och hon har haft tics i ansiktet sen hon var ca 3-4 år. I perioder så blir det värre då hon får ticsen väldigt ofta, andra perioder så kan det gå flera dagar utan att jag ser det. Hennes tics kan även triggas igång av att hon ser nån annan göra miner t ex. Hon har också haft tics i form av harklingar som återkommer emellanåt.
    Är det nån som kanskehar några funderingar på min dotters fall? Jag vet inte om det är något vi behöver kolla upp osv och skulle vilja höra vad nån annan tänker :)
    Som sagt, man ska helst kolla upp det om det har pågått i mer än 6 månader.

Det stämmer att det kan bli värre om man tänker på det, tex när man ser någon annan göra samma sak.
    Har tex en person Tourettes och tittar på någon som har tics så brukar deras egna tics komma igång.
    Jag tycker att det är bra att kolla upp det här. Notera även om det finns andra beteendeproblem såsom hyperaktivitet osv. Du kan ringa till BUP och höra med dem. Det finns strategier som hjälper, och ibland får man även medicin. Det är i alla fall inget farligt om det inte påverkar livet på ett negativt sätt. Ca 1 % av befolkningen har Tourettes syndrom. Men alla som har tics har ju inte automatiskt Tourettes.
    Detaljerna är helheten
  • Minion
    Paisley skrev 2012-10-27 00:20:07 följande:
    Som sagt, man ska helst kolla upp det om det har pågått i mer än 6 månader.

Det stämmer att det kan bli värre om man tänker på det, tex när man ser någon annan göra samma sak.
    Har tex en person Tourettes och tittar på någon som har tics så brukar deras egna tics komma igång.
    Jag tycker att det är bra att kolla upp det här. Notera även om det finns andra beteendeproblem såsom hyperaktivitet osv. Du kan ringa till BUP och höra med dem. Det finns strategier som hjälper, och ibland får man även medicin. Det är i alla fall inget farligt om det inte påverkar livet på ett negativt sätt. Ca 1 % av befolkningen har Tourettes syndrom. Men alla som har tics har ju inte automatiskt Tourettes.
    Tack för svaret :) Jo, jag har läst nånstans att det bör kollas upp om det pågått mer än 6 månader. Anledningen till varför vi skjutit upp på det är väl för att vi inte riktigt lagt märke till nån annan problematik hos henne, mer än att hon är ganska introvert.
    Vi har mycket ADHD i släkten dock och det vore väl inte omöjligt att hon har ADD (vilket jag lite misstänkt), mitt kusinbarn har Tourettes, bl a, och hans tics är mycket värre och han hade dom redan som spädbarn.
    Men man kan väl ha återkommande tics utan att det behöver bero på en diagnos (som Tourettes t ex)?
Svar på tråden tics