• sunshine83

nån som kan förklara föräldrapenning?

Hej på er!
    Jag måste nog vara världens korkade människa för jag har ännu inte förstått mig på hur föräldrapenningen funkar och vad som gäller :(

My story:

Gravid v 25

BF februari 2013

Sedan 2007 var jag tillsvidareanställd på ett företag.
    Avslutade min tjänst i 6 januari 2012
    Påbörjade ny tillsvidareanställning på annat företag  februari 2012, där jag fortfarande är tillsvidareanställd.

Är helt sjukskriven sedan i september.

Så nu är mina funderingar många.

Jag har ett glapp mellan mina anställningar på cirka 5 veckor, det påverkar väl beräkning av föräldrapenningen?

Jag har alltså hunnit arbeta i sex månader i följd innan jag blev sjukskriven, men räknas sjukskrivningsperioden in i kraven på minst 8 månaders tjänst för beräkning av föräldrapenning eller falerar allt nu och jag får bara lägsta-summan  på 180kr/dagen?

EN DJUNGEN och så himla frustrerande. Är det någon vänlig själ som har koll på vad som gäller? ringt FK men de är inte världens mest pedagogiska så jag vet inte riktigt om jag ska oroa mig för ekonomin under föräldraledigheten eller ej... :(                        

• Svar på tråden nån som kan förklara föräldrapenning?
  • Philippa

Var du anmäld på arbetsförmedlingen under ditt glapp på 5 veckor?

• sunshine83

Nej, jag fick ett sex månaders avgångsvederlag i samband med att min anställning upphörde i januari och i och emd att jag sa upp mig pga att jag hade fått nytt jobb på det andra företaget (med start februari) så anmälde jag mig aldrig till arbetsförmedlingen. Borde jag ha gjort kanske?

• Philippa

Ja, det kan skapa problem att du inte anmälde dig på AF... men du bör som sagt ringa FK, bara de kan ge dig exakt svar.

• sommar2001

Nä men om du har en tillsvidare anställning beräknas väl din föräldrapenning på vad du skulle tjäna under tiden som föräldraledig. Det är kanske annorlunda med sgi. Kan ju inte säga att det är rätt men så har min arbetsgivare gjort när de skickade in nya uppgifter till FK i sep.

• cid

Om du är tillsvidareanställd så beräknas din SGI på förväntad inkomst. Det  vill säga din normala månadsinkomst är grunden för beräkningen.

Svar på tråden nån som kan förklara föräldrapenning?