• W Goldberg

Autismbenämning

Om ett barn får diagnos autism, vad innebär det?
    Brukar dom säga att det är en typA, Asperger eller annan variant nuförtiden, eller ligger alla under samma benämning autism?
    Alla benämningar har ju en tendens att ändras lite då o då. 

Barnet är alltså enligt min mening högfungerande och  fick autismdiagnos, varken mer eller mindre.

• Svar på tråden Autismbenämning
  • Ronjami

Den nya benämningen kommer att bli Autismspektrumtillstånd med en gradering som visar hur svårt själva funktionshindret är.
    Dom diagnoser so används idag för autism utan utvecklingsstörning är väl Aspergers, Högfungerande autsim och Genomgripande störning UNS vad jag vet.

• W Goldberg
    Ronjami skrev 2012-10-25 09:48:18 följande:
    Den nya benämningen kommer att bli Autismspektrumtillstånd med en gradering som visar hur svårt själva funktionshindret är.
    Dom diagnoser so används idag för autism utan utvecklingsstörning är väl Aspergers, Högfungerande autsim och Genomgripande störning UNS vad jag vet.
    Okej. Tack för svar.   
    Egentligen spelar ju själva benämningen ingen större roll. Hon är ju den fina tjej hon är i alla fall.
    Men för folk omkring som ifrågasätter saker o ting kan sådana detaljer vara "livsviktiga".

Det är ju färskt ännu, så jag antar att alla frågor man har, tillslut kommer att ha ett svar. 
  • UnikFamilj
    Ronjami skrev 2012-10-25 09:48:18 följande:
    Den nya benämningen kommer att bli Autismspektrumtillstånd med en gradering som visar hur svårt själva funktionshindret är. Dom diagnoser so används idag för autism utan utvecklingsstörning är väl Aspergers, Högfungerande autsim och Genomgripande störning UNS vad jag vet.

Fast högfungerande autism är ingen diagnos - diagnosen är då autism, högfungerande är ett tillägg som endast vissa väljer att använda ibland. Autism är autism. Har man tillräckligt stor begåvningsnedsättning, får man diagnoserna autism och utvecklingsstörning.
  • W Goldberg
    UnikFamilj skrev 2012-10-25 19:30:37 följande:

Fast högfungerande autism är ingen diagnos - diagnosen är då autism, högfungerande är ett tillägg som endast vissa väljer att använda ibland. Autism är autism. Har man tillräckligt stor begåvningsnedsättning, får man diagnoserna autism och utvecklingsstörning.
    Det var ett bra förtydligande. 

• Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-10-25 19:30:37 följande:

Vet du förresten vad det är för skillnad på autismliknande tillstånd och atypisk autism? Används de synonymt?

Det som heter PDD-Nos på engelska, vilken av dem är det? Eller använder man istället Genomgripande störning i utvecklingen? Jag har ju aldrig hört om någon som fått en diagnos som heter så.
    Detaljerna är helheten
  • Little Ms Chatterbox

Z. har diagnosen Atypisk Autism, och den förklaringen vi fick av läkare och psykolog var att han hade nästa alla kriterierna för Autism men det faktum att de flesta inte hade uppkommit förrän vid eller strax efter 3-års åldern så fick det bli Atypisk Autism.
    Så jag tolkar det lite så att om han hade haft de kriterierna ända från födseln eller i alla fall tidigare så hade det nog blivit någon annan diagnos, Autismliknande tillstånd eller kanske Aspergers...? Men det vet jag ju inte, och läkaren kanske bara valde bort att säga Aspergers eftersom hon kanske visste att just det namnet skulle bort. (Visste man det juni 2009?)

Läkare ville också att den diagnosen skulle omprövas efter, eller om det var inom 5 år.
    Vi har nog aldrig rakt igenom tänkt så jättemycket på den diagnosen, vi kör mest på ADHD:n som står som huvuddiagnos. Om det är bra eller inte vet jag inte men han vill inte själv kännas vid det på samma sätt som ADHD, det köpte han ganska fort och landade ganska lätt i.

Nu måste jag sluta, hör små steg i trappan, nattfriden är slut  

• UnikFamilj
    Paisley skrev 2012-10-26 22:31:21 följande:
    Vet du förresten vad det är för skillnad på autismliknande tillstånd och atypisk autism? Används de synonymt?

Det som heter PDD-Nos på engelska, vilken av dem är det? Eller använder man istället Genomgripande störning i utvecklingen? Jag har ju aldrig hört om någon som fått en diagnos som heter så.
    Samtliga av de du nämner används ungefär synonymt. Det handlar som chatterbox säger om när man inte riktigt uppfyller kriterierna fullt ut inom alla områden, men ändå har en så pass genomgripande påverkan inom flera områden att en diagnos är motiverad. Kan också handla som sagt om att problemen inte blivit tydliga förrän efter 3 års ålder.
    Men att det är olika beteckningar beror alltså delvis på att det förekommer i olika länder, och på att det är olika diagnosmanualer. Diagnoserna är kanske på ordentlig detaljnivå inte EXAKT lika, men det handlar om petitesser skulle jag vilja säga. Söderöver verkar de flesta få diagnoserna autistiskt syndrom och autismliknande tillstånd tycker jag det låter som, här har våra ungar infantil autism och atypisk autism. "Same shit, different name"... Cool 
  • Ronjami

Håller med UnikFamilj, same shit different name. Beror nog mest på vem som utreder. I Stockholm verkar Asperger och Genomgripande störning etc etc UNS vara poppis...

• Ronjami

Är det någon som vet hur det funkar med redan satta diagnoser då nya diagnosmanualen tas i bruk? Får barnen behålla sin gamla diagnos eller översätts den automatiskt till AST? Det ska ju tillkomma någon slags gradering så då antar jag att bup måste utreda igen?
    Brukar barnen komma på återbesök till bup efter några år? Saker och ting förändras ju och jag har inte hört något från bup på 1,5 år.

• Little Ms Chatterbox
    Ronjami skrev 2012-10-29 11:13:22 följande:
    Är det någon som vet hur det funkar med redan satta diagnoser då nya diagnosmanualen tas i bruk? Får barnen behålla sin gamla diagnos eller översätts den automatiskt till AST? Det ska ju tillkomma någon slags gradering så då antar jag att bup måste utreda igen?
    Brukar barnen komma på återbesök till bup efter några år? Saker och ting förändras ju och jag har inte hört något från bup på 1,5 år.
    Då måste du höra av dig! 
    Här, i vårt landsting förs man över BarnHAB om det är en Autismdiagnos, dubbeldiagnos eller utvecklingsförsening. 
    Det ska skrivas en handlingsplan. Har ni fått någon uppföljning?
    Har ni vårdbidrag?

Det är (oftast) massor som ska göras efter en diagnos, har ni fått något stöd och hjälp alls?!?
  • Ronjami

Hej!

Vi har fått en del kurser på AS-center (för oss föräldrar) och beviljat 1/4 vårdbidrag. Inga insatser runt barn med as görs i Stockholm. Dåligt tycker jag!

• Little Ms Chatterbox
    Ronjami skrev 2012-10-30 11:03:14 följande:
    Hej!

Vi har fått en del kurser på AS-center (för oss föräldrar) och beviljat 1/4 vårdbidrag. Inga insatser runt barn med as görs i Stockholm. Dåligt tycker jag!
    Låter ju jättekonstigt, i mina öron. Fast vi har ju inte något AS-center så jag vet ju inte om det motsvarar de vi får från HAB. 
    Fast just när barnen är små så är det ju mest inriktat på föräldrarna, det är ju dom som för barnets talan oftast och ser vad som behövs jobbas med. 
    Men när Z. var ca 7-8 år hade han en jobbig period, han klarade inte av att bli lämnad en liten stund här hemma, han fick ångest om jag och sambon skulle åka till affären en liten kort stund och morfar var här hemma. Det var så explosivt och helt ohanterbart för både oss och honom. Då kontaktade vi HAB för att han skulle få prata med en psykolog och bena ut vad det var för något och grunden till det. Och lämplig träning. Det funkade bra, han behövde helt enkelt någon utomstående för att lättare få ordning på det.

Det var övergående och finns inga spår efter det idag men det var en sån där sak som mycket väl kunde ha blivit något stor för lång tid framöver och jag är glad för att vi har HAB som stöd när det behövs.
    HAB är ju som en genväg till vården, vi behöver bara ringa växeln och får oftast en tid till rätt person inom en vecka. Behöver ju inte börja från scratch i vårdkön varje gång det  det dyker upp det gupp på vägen.

Även om det inte är samma upplägg för er där ni bor så hoppas jag att ni har hjälp och stöd, när ni behöver det.  
  • Ronjami

Här säger dom bara att man ska kontakta bup om det uppstår en mer akut situation och alla vet ju hur långa köerna är dit...just nu har vi inga egentliga problem men det kan ju förändras när som helst.
    AS-center kan hjälpa till i vissa fall men det finns inget berättigat stöd därifrån.
    Jag har talat med högt uppsatta på kommunen om det här men dom blundar för problemen, nyligen gick Stockholms kommun  ut med att man minskar stödet till skolorna för barn med särskilda behov bara för att dom blivit så många..man kanske ska flytta härifrån snart Demon

• Little Ms Chatterbox
    Ronjami skrev 2012-10-30 14:52:56 följande:
    Här säger dom bara att man ska kontakta bup om det uppstår en mer akut situation och alla vet ju hur långa köerna är dit...just nu har vi inga egentliga problem men det kan ju förändras när som helst.
    AS-center kan hjälpa till i vissa fall men det finns inget berättigat stöd därifrån.
    Jag har talat med högt uppsatta på kommunen om det här men dom blundar för problemen, nyligen gick Stockholms kommun  ut med att man minskar stödet till skolorna för barn med särskilda behov bara för att dom blivit så många..man kanske ska flytta härifrån snart Demon
    Men, men, men... så kan man väl inte göra?!? Ta bort stödet för att det är för många? Det känns som om jag inte riktigt fattar logikenFoten i munnen

Ja, hade det inte varit massa andra faktorer, jobb, bostad och allt det andra så är det kanske dags att fundera på att flytta. 
    Jag bor som sagt i Kronoberg, Växjö som BUP/HAB ort. Här nånstans i området bor även Pcalma och några andra som brukar hänga i Barn/funktionshinder forumet. Ha, ha, låter som jag försöker ragga dig till att flytta hit Så är det inte men jag menar att det kan vara bra att få reda på av andra hur man ahr det så man kanske skulle kunna kräva det samma av sin egen kommun. för mig låter det helt otänkbart att bara bli utlämnade så där efter en diagnos och få reda på att man får väl ringa om det är något men tänk på långa köer bla bla blaha... 
    Här är man helt tiden aktuell för återbesök, man är inte utskriven/"friskförklarad" bara för man har fått en diagnos. Det ska skrivas åtgärdsplan minst en gång om året, ev medicinuppföljning var 3-6 månad, hjälpmedel, datorprogram för skolarbete och en massa andra saker. 

Alla personers diagnoser är ju olika men som det är för sonen så är han en i gänget i sin skola, han har kompisar och leker med både äldre och yngre skolbarn. Vi bor i en liten by med ca 60 elever mellan F-5-klass. "Alla" vet väl att det är något speciellt med Z. men han är accepterad som han är. Även om det är långt in till stan för oss och just i morgon ska vi till HAB och Z. är jättehypad av det så är det en fördel att bo här där vi bor ändå.  
Svar på tråden Autismbenämning