• HelenaH

Snart 9-månaders som plötsligt bara vill sova 1 gång/dag? Någon mer?

Hejsan! Har en grabb som blir 9 månader nästa vecka. Han har alltid haft en toppen-dygnsrytm, sovit ca 1,5 h på f.m, 1 h på e.m och sen sovit ca 19-6.30. Men nu har han de senaste 2 veckorna allt oftare somnat senare på f.m trots att jag försökt lägga han för vila i vanlig tid. Ser ut som han håller sig vaken av egen vilja typ! Och eftersom f.m-vilan då börjar senare så sover han inte alls på e.m, utan håller sig vaken till nattningen! Tycker det är lite tidigt för honom att gå över till 1 sovpass/dag? Har ju iofs bara hans storasyster att jämföra med, och hon va nog 1 år iaf när hon gick ner till 1 pass/dag (efter lunch). Hur har ni det med sömnen? Han sover jättebra på nätterna iaf:)

• Svar på tråden Snart 9-månaders som plötsligt bara vill sova 1 gång/dag? Någon mer?
  • MD77

Låter inte som att det är något problem Glad Han verkar inte behöva mer sömn helt enkelt...har till och med hört barn som vid 1,5 års ålder inte behöver sova alls på dagen, så det finns alla sorter Glad

• Natulcien

Ja, det där med sömnen... den ändras ju hela tiden, så första året är det ju ingen idé att ens följa några tider...

Vår son var, i och för sig, 13 månader när vi gick över från två till ett sovpass, men under en övergångsperiod varvade vi 1-2 sovpass, beroende på när han vaknade och hur trött han var etc., alterntivt fick han sova en liten powernap på em på 10-15 min. för att orka kvällen, kanske kan vara nåt om han verkar trött? Glad

• HelenaH
    Natulcien skrev 2012-10-25 13:40:57 följande:
    Ja, det där med sömnen... den ändras ju hela tiden, så första året är det ju ingen idé att ens följa några tider... Vår son var, i och för sig, 13 månader när vi gick över från två till ett sovpass, men under en övergångsperiod varvade vi 1-2 sovpass, beroende på när han vaknade och hur trött han var etc., alterntivt fick han sova en liten powernap på em på 10-15 min. för att orka kvällen, kanske kan vara nåt om han verkar trött?

Har försökt med power-nap på e.m, men han tvärvägrar, bara snurrar runt, tjoar, skrattar och "tjötar"! Igår sov han bara ett pass på 40 min mitt på dagen, resten höll han sig vaken. Han är ju på gott humör iaf, alltid nåt:)
  • Natulcien
    HelenaH skrev 2012-10-27 08:28:08 följande:

Har försökt med power-nap på e.m, men han tvärvägrar, bara snurrar runt, tjoar, skrattar och "tjötar"! Igår sov han bara ett pass på 40 min mitt på dagen, resten höll han sig vaken. Han är ju på gott humör iaf, alltid nåt:)
    Ja men då är ju allt som det ska då. Då behöver han nog bara ett sovpass. Det där med powernap var ju när sonen var uppenbart trött och inte orkade. Men det gör ju uppenbarligen din son. Glad
Svar på tråden Snart 9-månaders som plötsligt bara vill sova 1 gång/dag? Någon mer?