Jag förstår inte heller det här med att vara bitter. Min man och jag har varit utan skydd i 5,5 år nu, sista 1,5 åren har vi haft koll på ägglossning, slutat med alkohol, dragit ner på kaffe, ökat folsyre intaget osv.
Alla omkring oss skaffar barn får första, andra eller t o m tredje. Varje gång någon berättar att de väntar barn säger jag grattis och känner den där varma känslan av glädje i hjärtat för deras skull. De får gärna prata om barnmagar, bebisar, gaviditesproblem hur mycket de vill. Jag lyssnar och lär, en dag kanske det blir vår tur och barn är ju så himla härliga!
Vi har förmånen att få ha alla dessa underbara barn omkring oss. Leka med dem, skratta med dem, svinga dem i luften, ge presenter, kramar och få vara de där roliga vuxna som ger dem massor av uppmärksamhet.
En dag kanske vi får egna barn, jag hoppas det speciellt för min mans skull för honom skulle det betyda så mycket att få egna. Självklart vill jag också få upplevelsen av graviditet och allt det där. Men jag behöver bara titta på våra husdjur. Jag har sannerligen inte fött dem men banne mig så älskar jag dem! Om jag skulle få ett barn till mig spelar det ju ingen roll om jag fött det, jag kommer älska det bara för att det finns och att jag får finnas i dess liv. Jag försöker tänka så här. Försöker att inte bli så ledsen varje månad som mensen kommer. Försöker att leva också, inte bara låta månaderna gå i ett vakum runt mens, ägglossning och barntillverkning.
Jag tror ingen kan kalla mig bitter.