• luluu

sluta söva med tutte

min ettåring somnar bara med tutte i munnen. Har aldrig behövt vara uppe med honom på natten. inte en ända vaknatt, men hur slutar man? Han har jättesvårt att komma till ro och är lättväckt. Jag samsover med honom. Lägger jag ner honom i hans säng skriker han upp sig i panik.

• Svar på tråden sluta söva med tutte
  • osito

Du har ingen annan som kan prova att lägga honom? Det är väl det enklaste, men om inte kan du kanske prova att buffa honom till sömns? Min sambo lägger sonen på sin mage och typ studsar med hötfterna så hela han guppar och sonen somnar riktigt gott, han gör det i olika tempon beroende på hur orolig sonen är.

Jag som inte kan göra den rörelsen pga. smärta lägger sonen i sin egen  säng och guppar honom till sömns och när han har börjat bli sömnig går jag över till att mer klia på ryggen (han sover på mage, annars så somnar han inte) 

Antar att ni har provat napp istället, men personligen tror jag det bästa är att han får somna utan något i munnen, tycker att det inte blir lika lättväckt då. Finns någon sömnmetod som går ut på att man tar ut bröstet/nappen just innan de somnar. Det vi kör på är en förfinad variant av "tassen". 

Sen vart står hans säng? Står den så du lätt kan nå honom och han kan se dig på natten? Vi har sängen så att jag kan klappa och buffa frän vår säng. 

• luluu

tack för tipset. Jag e ensam med honom, men ska pröva att guppa honom till sömn när jag tar beslutet om 0 tutte. Han sover i min säng och tror att jag låter det förbli så. Tack för tipset igen

• osito

Mysigast är ju lätt att de sover i ens sängGlad Tyvärr sover vår son urkasst då och ligger hellre och drar oss i håret, så blir mest mys i vår säng. 
    Tänkte bara tipsa om sängen om du promt ville ha honom i egen säng, att det skriks upp till panik är verkligen inte kul för någon.

Du kan väl prova sömnmetoden som går ut på att du tar ut bröstet just innan han somnar? Det kanske kan vara en mjukstart innan det blir 0 tutte. 

• lnflrmn

Jag hade alla nätterna själv på grund av min mans jobbtider, och jag löste det med en nappflaska med vatten i. BVCs tips!

• luluu

tycker det är så mysigt att samsova. Btw var inne på aktuen o blev inlaggd för ett tag sen med sonen. Bad om en vanlig säng då han inte skulle sova själv. Sköterskan ko med egna värderingar o sa att det var väl på tiden att han sov själv snart? - absolute inte svara jag ( vad hade hon med det att göra? ), ja men annars får du ju ha honom i sängen tills han blir 15  - JA; OCH JAG SKA NJUTA AV VARENDA MINUT  .knasig sjuksköterska tycker jag som kom med sina egna åsikter  menb men

tack för tips om vatten och att ta ut tutten. Ska kolla hur han reagerar på att ta ut tutten innan han somnar.
    just nu sover dock prinsen gott o mamma äter spagetti :)

• evalinnea

Vi har det precis likadant hos oss! Har varit väldigt nöjd hittills med att ha sluppit skriknätterna många pratat om, men sitter också och funderar lite på hur man får honom att somna på andra sätt nu.
    Hur gör du när han ska sova på dagen?

Jag har testat att ge både vatten och välling i flaska men han bara gallskriker. De gånger min sambo försökt lägga honom har han också skrikit tills jag gett upp och ammat honom.

Har också läst om att ta ut tutten för att få dom att lära sig somna utan. Tror det kallades "snälla metoden" i någon tidning. Tror jag ska testa! Ser ju inget problem i att han sover i vår säng, men hade verkligen varit skönt om han kunde somna om av sig själv på nätterna.

Uppdatera gärna om hur det går, tar gärna tips om du hittar något som fungerar för dig!

• luluu

ja visst är det skönt att barnet inte har skrikit på nätterna. har sovit mina minst 8 timmar varje natt ( vaknar med ett öga då han piper efter tutten men somnar om direkt.
    ja vatten känns inte som ett alternativ för han kommer bara gallskrika här med. jag tot jag ska bli en långtidsammande och förhoppnigsvis kan jag sen säga tutte slut eller ngt. kankse han e så slute efter dagis sen så han stupar i säng.. hmm
    läste denna tråd i går och kände att det kankse inte är ngn stress www.familjeliv.se/Forum-3-100/m64453357.html  bara han inte biter liksom..
    uppdaterar om jag kommer på ngt. tänkte också börja ta ut tutten , men efter 20 -30 min ammning och han ser ut att börja somna vill man liksom inte ta risken att han vaknar och få börja om...
    på dagen om vi e hemma söver jag med tutte annars somnar han i vagn

• osito

Ja, det är ju så många tonåringar som vill sova med sina föräldrarObestämd
    Funderar på var sjukvården hittar alla sina stolpskott, en vän låg inlagd med andra barnet pga. mjölkstockning och blev tvingad att amma. Hon hade jätteproblem med första barnet som inte gick upp i vikt och åt konstant och nu hade hon bara ett bröst. Slutade med att barnet trots dygnet runt amning hade gått ner en bra bit nedanför födelsevikten en månad gammal. Hur svårt kan det vara att lyssna på mamman? 

Svar på tråden sluta söva med tutte