• Anonym (Lisa)

Sjukskrivning och har vårdbidrag

Hej!
    Jag undrar vad som händer med ersättning för sjukskrivning och ersättningen för vårdbidraget om jag blir sjukskriven en längre tid, i 1-9 månader? Jag har 3/4-dels vårdbidrag för vår son med aspergers syndrom.

Vår son går i skola och fritids så vårdbidraget avser alltså övrig tid utanför skola och fritids. Min man jobbar heltid, och jag jobbar 80% för att kunna hämta vår son från fritids så han inte får så långa dagar.
    Jag riskerar att bli sjukskriven pga graviditet efter IVF, därför jag undrar detta.

Kan vi ev skriva över vårdbidraget på min man under en graviditet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sjukskrivning och har vårdbidrag
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du tillfälligt inte kan vårda ditt barn (till exempel på grund av sjukdom), kan du ändå få behålla
    vårdbidraget i sex månader. Tiden förlängs med ytterligare sex månader om det finns särskilda skäl. 

Vad gäller sjukpenning lägger jag en länk till information från vår hemsida:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/sjuk_langre_an_14_dagar/om_sjukpenning/

Hälsningar
    Ida, handläggare 

• Anonym (Lisa)

Tack för svar angående vårdbidraget.

Men jag undrar också angående en ev sjukersättning, kan det bli att jag inte har rätt till sjukersättning då det kan anses att jag är arbetsför då jag uppbär vårdbidrag?

• Försäkringskassan

Hej,

När du ansöker om sjukpenning bedöms din sjukpenning gentemot det du är sjukskriven ifrån.
    Det innebär att om du blir sjukskriven från ditt arbete på 80%, så kommer man bedöma hur sjukdomen sätter ner din arbetsförmåga. 

Hälsningar
    Osmo, handläggare  

• Anonym (Lisa)
    Försäkringskassan skrev 2012-10-26 11:05:47 följande:
    Hej,

När du ansöker om sjukpenning bedöms din sjukpenning gentemot det du är sjukskriven ifrån.
    Det innebär att om du blir sjukskriven från ditt arbete på 80%, så kommer man bedöma hur sjukdomen sätter ner din arbetsförmåga. 

Hälsningar
    Osmo, handläggare  

Har jag tolkat det rätt att då har vårdbidraget ingen betydelse? Eller?

Att jag frågar är för att jag har läst om andra som har vårdbidrag, och sedan blivit sjukskrivna en längre tid (alltså inte endast en förkylning på 5 dagar) och då inte haft rätt till sjukpenning. Så det har ju hänt att vissa inte får sjukpenning pga vårdbidraget. Vi vill inte att det ska drabba oss för då hamnar vi på gatan rent ut sagt.
  • Försäkringskassan

Hej,
    I vägledningen om sjukpenning står det så här:

Det finns i sig ingenting som hindrar att en försäkrad kan ha rätt till både hel
    sjukpenning och vårdbidrag samtidigt. Vårdbidraget är inte en sådan inkomst
    som påverkar rätten till sjukpenning.

Däremot kan ibland det arbete en försäkrad utför för att ta hand om sina
    barn eller andra anhöriga ge anledning att närmare utreda rätten till sjuk-penning, oavsett om något bidrag betalas ut för vården eller inte. Det som är
    avgörande för bedömningen av arbetsförmågan är de insatser som den
    försäkrade eventuellt utför och inte att den försäkrade får vårdbidrag. Om
    insatserna inte är så omfattande att de kan jämställas med ett förvärvsarbete
    eller visar att den försäkrade har arbetsförmåga som kan utnyttjas för förvärvsarbete,
    så ska Försäkringskassan bortse från att insatserna ersätts med
    vårdbidrag."

Det betyder att om man kan visa att man har en arbetsförmåga så påverkar det rätten till sjukpenning, men får man inte fram det så ska vi bortse från att man faktiskt har vårdbidrag. Det är alltså arbetsförmågan eller arbetsoförmågan som är det intressanta.
    Du kan läsa mer om detta i kapitel 10.23.1

Vägledningen hittar du här:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning_2004_02.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Anders, handläggare   

• Anonym (Lisa)

Tack Anders för ditt svar.

Frågan är då hur ni skulle bedömma min och min mans insatser för vår son, ifall ni skulle bedömma det till att jag har arbetsförmåga och därför inte har rätt till sjukersättning om jag blir sjukskriven, även om det är min man som kommer ha huvudansvaret för det som rör vår son under denna tid. För även om vårdbidraget står på mig så får vi det ju för våra gemensamma insater. Därför borde det vara möjligt att skriva över vårdbidraget till min man, går det?

Jag förstår att det bedöms olika beroende på vilka insatser man har för sitt barn som man har vårdbidraget för. Tex de insater föräldrar gör när de har ett barn som är rullstolsburen skiljer sig från de som har ett barn som är blind. Men hur brukar ni bedöma när man har ett barn med aspergers syndrom (som man får 3/4 vårdbidrag för)? Likställs de insatserna med att man är arbetsför och därför inte har rätt till sjukpenning när man är sjukskriven från sitt arbete?

Tack för att ni hjälper oss med detta.

• Försäkringskassan

Hej,
    Din första fråga om att skriva över vårdbidraget på din man, kan vi tyvärr inte svara på här på vår sjukpenning sida. Därför kan du gärna ringa vårt kundcenter 0771-524 524 och tryck 5 för övriga frågor. 

Dina andra frågor kan du få svar i vår vägledning, avsnitt 10.23.1, sidan 234. Där finns det även ett exempel på barnets diagnos Aspergers syndrom.

Här är länken:  http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning_2004_02.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Sune, handläggare 

Svar på tråden Sjukskrivning och har vårdbidrag