• studentbruttan29

Förskolan jag arbetar på vill att alla barnen ska vara kompisar med ALLA.

Jobbar på en ny förskola och när det uppstår tjafs, bråk, gräl & ibland fysiska slagsmål så svarar personalen alltid på samma sätt: -"Du ska inte slå din kompis" eller "Här slår vi inte våra kompisar".  En del barn svarar då ärligt att: "Jag är inte kompis med XX!!"

Jag frågade då personalen på ett möte varför det de säger/använder ordet "KOMPIS" - då faktum är att alla barn inte är kompisar med varandra. JAG anser att vi ska använda ordet människa (eller liknande), t.ex: -"Du ska inte slå andra människor" eller "man slåss inte/bits inte därför att...(ge förklaring), men svaret jag fick var: -"På den här förskolan lär vi barnen att de är kompisar med ALLA".

Vad tycker ni själva? Jag tycker att man inte måste vara kompis med ALLA men självklart får man inte slå varken kompis eller annan människa oavsett.

Är det bra eller mindre bra att just ordet kompis används eller vad tycker ni ? 

• Svar på tråden Förskolan jag arbetar på vill att alla barnen ska vara kompisar med ALLA.
  • elyse

Jag är förskollärare och kan använda "kompis" i mer generella sammanhang. Har ett barn slagit, knuffat eller gjort något dumt mot ett annat barn så tycker jag att det är viktigt att namnge den som är drabbad, t.ex. "Jag såg att du slog Kalle. Nu är Kalle jätteledsen och har ont!" och framför allt lägga fokus på den som är ledsen. 

• IsadorasMamma

Jag håller med dig TS. Jag tycker inte att man behöver kalla alla för kompisar.
    Det ger fel innebörd av vad en kompis är.
    Däremot ska man ändå lära varandra respekt. Det är stor skillnad.

Jag tycker heller inte att man behöver leka med alla.
    Jag tror inte att någon part mår bra av man måste leka ihop med alla som så många förespråkar.

• webby

Jag tycker det är en fin tanke att alla ska vara kompisar på en förskola och i skola. 

• Name

Det heter ju klasskompisar arbetskompisar och dagiskompisar. Tycker inte det är något konstigt alls att säga så.

alla kan inte vara kompisar med alla och ska inte behöva vara det! Men jag tycker att man i tidgig ålder SKA lära sig att inte slåss och att ALLA faktiskt ska få vara med och leka!

• Velouria
    studentbruttan29 skrev 2012-10-26 10:33:57 följande:
    Jobbar på en ny förskola och när det uppstår tjafs, bråk, gräl & ibland fysiska slagsmål så svarar personalen alltid på samma sätt: -"Du ska inte slå din kompis" eller "Här slår vi inte våra kompisar".  En del barn svarar då ärligt att: "Jag är inte kompis med XX!!"

Jag frågade då personalen på ett möte varför det de säger/använder ordet "KOMPIS" - då faktum är att alla barn inte är kompisar med varandra. JAG anser att vi ska använda ordet människa (eller liknande), t.ex: -"Du ska inte slå andra människor" eller "man slåss inte/bits inte därför att...(ge förklaring), men svaret jag fick var: -"På den här förskolan lär vi barnen att de är kompisar med ALLA".

Vad tycker ni själva? Jag tycker att man inte måste vara kompis med ALLA men självklart får man inte slå varken kompis eller annan människa oavsett.

Är det bra eller mindre bra att just ordet kompis används eller vad tycker ni ? 
    Jag har samma åsikt som du. Vissa vuxna är så insnöade i sina projekt och experiment att de inte inser att det som inte gäller dem själva heller inte ska få gälla alla andra. Därför, om inte dina kollegor kan vara kompisar med precis varenda människa på jorden så ska de heller inte ha det kravet på barnen.

Jag förstår tanken bakom, att vara så extrem så att personalen kallar alla barnen för kompisar för att få barnen att just se andra barn som vänner och därför vara mindre fientliga, men det blir för orealistiskt samtidigt eftersom det knappt finns någon människa som fungerar på det sättet som dina kollegor vill.
    Jag tog nummer 3000
  • 3bairns

Man är INTE kompis med alla som är lika gamla eller råka vara placerade i samma dagisgrupp/klass/balett/fotbollslag/kör etc. Däremot ska man såklart lära sig att möta alla människor med vänlighet och respekt. Även om man inte gillar dem.

• MadHatter

Det lät lite konstigt. Fram för Allt är det ju lätt för ett litet barn att missförstå om man säger "du får inte slå din kompis" - det kan ju faktiskt betyda att man får slå de man inte är kompis med. Bättre att vara så tydlig som möjligt tycker jag.

• Stjärnfall76
    webby skrev 2012-10-26 10:55:14 följande:
    Jag tycker det är en fin tanke att alla ska vara kompisar på en förskola och i skola. 
  • Mother of 5
    IsadorasMamma skrev 2012-10-26 10:49:56 följande:
    Jag håller med dig TS. Jag tycker inte att man behöver kalla alla för kompisar.
    Det ger fel innebörd av vad en kompis är.
    Däremot ska man ändå lära varandra respekt. Det är stor skillnad.

Jag tycker heller inte att man behöver leka med alla.
    Jag tror inte att någon part mår bra av man måste leka ihop med alla som så många förespråkar.
  • gavagai

Kamrat kanske kan funka annars (om ingen blir nojig över kommunistkopplingen)? Jag hade en lärare en gång, som förklarade ordet kamrat på ett bra sätt. Minns inte exakt hur, men med innebörden att kamrater är sådana man har utan att ha valt dem: arbetskamrater, kurskamrater, klasskamrater...

• Eisa

Det är bara en ordlek, en definitionsfråga. Jag tycker man kan använda ordet kompis så länge barnen inte konstant hakar upp sig på det ordvalet och pedagogerna varje gång måste argumentera för vad de menar med kompis.

Jag tycker också det är en fin tanke att alla ska vara kompis med alla. Så funkar det ju i arbetslivet sen. Jag har ingen kollega som jag känner "nä, den där umgås jag inte med" om.

• gavagai
    Eisa skrev 2012-11-17 11:13:17 följande:
    Det är bara en ordlek, en definitionsfråga. Jag tycker man kan använda ordet kompis så länge barnen inte konstant hakar upp sig på det ordvalet och pedagogerna varje gång måste argumentera för vad de menar med kompis.

Jag tycker också det är en fin tanke att alla ska vara kompis med alla. Så funkar det ju i arbetslivet sen. Jag har ingen kollega som jag känner "nä, den där umgås jag inte med" om.
    Jag är inte alls kompis med alla på mitt jobb. Jag respekterar dem och är arbetskamrat med dem (jobbarkompis skulle jag väl kunna säga), men det är ju bra också att kunna skilja på olika grader av relationer, både när man är vuxen och barn. Sedan vad man ska kalla de olika graderna för kan man ju tvista om, men min fyraåring har i alla fall klart för sig vilka hon är kompis med och inte på förskolan (även om det ibland växlar från dag till dag). Oftast är hon nog kompis med alla, men om hon en dag inte är kompis med "Kalle" för att "Kalle" har varit dum, så tycker jag att det är viktigt att hon får uttrycka det. Det visar ju att hon har förstått hur relationer fungerar. Oftast brukar hon sedan bli sams med "Kalle" ganska snabbt igen, och då känns det rätt för henne att kalla honom kompis.
Svar på tråden Förskolan jag arbetar på vill att alla barnen ska vara kompisar med ALLA.