• Längtanefterlilladig

Har fått bekräftat

I torsdags gjorde jag en titthålsoperation på Carlanderska sjukhuset i Göteborg. Där fick jag bekräftat mina misstankar. Jag har endometrios. Läkaren som opererade mig kom efter operationen och sa att jag hade härdar av endometrios på äggledarna, äggstockarna, urinblåsan & bakom livmodern. Hon brände bort det som fanns bakom livmodern. Det andra kunde hon inte ta bort. Jag hade "lite till måttliga" förändringar. Jag hade inga sammanväxtningar. Hon sa att för övrigt såg allt väldigt bra ut & jag hade fint flöde i äggledarna Detta ska inte påverka mina chanser att få barn. Jag har fått två tidiga missfall januari & mars 2012. Jag & min man har försökt få barn länge & går på barnlöshetsutredning. Därav denna operation. Läkaren menar på att eftersom jag kunnat bli med barn så kommer jag kunna bli det igen. Är det någon som har samma som jag & som fått barn eller är gravid nu som vill berätta? Jag är inte berättigad IVF ännu vad jag förstår. Jag är 28 år & min man är 30 år. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Har fått bekräftat
  • Gräddnosen

Det finns en jättebra tråd som heter "Vi som har endometrios och gör IVF - nr 2" som jag tycker du ska kolla in. Även om IVF kanske inte är aktuellt just nu så hittar du massa bra information där och tjejerna som skriver har bra kunskap i ämnet endo. Har skälv konstaterad endo och har genomgått en operation för att ta bort cystor. Min endo är svår med mycket sammanväxningar. Fick göra IVF och det krävdes fyra insättningar innan det lyckades. Innan sista försöket var jag nedreglerad i sex månader. Tror det var det som gjorde susen för mig. Lycka till!

• Gaaaa

Operation skulle jag inte rekomendera om det inte är så att det är stopp i äggledarna. Man får mer problem med endometriosen.

Har man ont ofta och har inflammationer i buken så är det bra att behandla innan IVF. Läkarna är inte lika sugna på det har jag märkt.

Som sagt kolla upp TSH värdet ev börja med levaxin. Jag märkte stor skillnad redan efter 3 månader.
    Annars är det hormon behandling som gäller allså ingen mens på 6 månader..  

• NY I GBG

Tack!!! Ska läsa på! Det lilla jag vet hittills om endo är dock att läkare säger helt olika saker om vad man ska/kan göra ur en fertilitetssynpunkt. Så svårt att ta beslut. Hoppas på carlanderskas råd...

• NY I GBG

Hej igen zinfandel och tack för länkarna! Jag har skummat igenom och det är svårt det här med endo tycker jag. Jag vill ju bara behandla det om det kan göra det lättare för ett embryo att fastna, inför vår andra ÄD omgång. Men frågan är om någon läkare kan ordinera vad jag ska göra. Kanske att bränna bort eventuella härdar inte är vad man ska göra utan istället lång nedreglering och kanske medicin mot autoimmun sjukdom..? Undrar om det är någon ide med lapraskopi eftersom man ändå inte verkar ta bort något? Det känns som man vill försöka göra så gott man kan inför nästa omgång utomlands, som ju kostar 100000 kr. Då vill man ha gjort allt man kan innan. Hoppas verkligen på att Carlanderska kan hjälpa oss. Stort tack igen till alla som bidragit med råd och kunskap! Verkligen värdefullt när man är så här lost....

• tvåem

Ny i Gbg: jag har gjort fyra misslyckade ivf-försök, inte ett enda plus lyckades vi få. Blev remitterad till Sahlgrenska av min läkare på ivf-kliniken, fick träffa en superbra läkare där som satte upp mig på laparoskopi, som i sin tur visade att jag har endometrios och de brände bort härdar, skar upp samnanväxningar plus att de lyckades spola upp en viss passage i ena äggledaren... Nu skall jag nedreglera i minst tre månader innan nästa ivf-försök, och just lång nedreglering sa såväl läkaren på Sahlgrenska som läkaren på min klinik att det hade visat sig ge bra resultat på just endometriospatienter som gör ivf, eftersom det torkar ut själv endon innan behandlingen. Hoppas nu att du får bra hjälp på Carlanderska!!

• tvåem

Zinfandel- vet du om läkarna i Sverige är intresserade av just det här med immunologi?? Jag är aldrig sjuk (senaste magsjukan hade jag för tio år sedan), har endometrios, diskbråck i nacken mm mm så jag kände verkligen igen mig i en av länkarna du la in!! Men är det någon idé ens att ta upp det med läkarna är frågan....?

• Zinfandel
    tvåem skrev 2012-12-04 19:14:27 följande:
    Zinfandel- vet du om läkarna i Sverige är intresserade av just det här med immunologi?? Jag är aldrig sjuk (senaste magsjukan hade jag för tio år sedan), har endometrios, diskbråck i nacken mm mm så jag kände verkligen igen mig i en av länkarna du la in!! Men är det någon idé ens att ta upp det med läkarna är frågan....?
    Nope, det är knappt lönt...

Men läs gärna våra trådar
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

Och köp gärna Is your body baby friendly. Har man endo, har man ofta fler immunologiska sjukdomar, tyvärr, och behöver då behandlas för den höga inflammationsnivån i kroppen, dvs hög bortstötningsrisk. 
  • Gaaaa
    Zinfandel skrev 2012-12-04 20:09:46 följande:
    Nope, det är knappt lönt...

Men läs gärna våra trådar
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

Och köp gärna Is your body baby friendly. Har man endo, har man ofta fler immunologiska sjukdomar, tyvärr, och behöver då behandlas för den höga inflammationsnivån i kroppen, dvs hög bortstötningsrisk. 

Och de är inte särskilt intresserade av det heller. Min er´farenhet är att man måste be om allt tjata tillslut fick jag trombyl och jag fick ett svagt pluss och sedan blödning på testdagen..

Nästa gång ska jag be om prednisolon eller något liknande. Fast som jag förstått så får man detta vi ÄD då man sätter in något främmande i kroppen..  
  • Gaaaa
    tvåem skrev 2012-12-04 19:07:26 följande:
    Ny i Gbg: jag har gjort fyra misslyckade ivf-försök, inte ett enda plus lyckades vi få. Blev remitterad till Sahlgrenska av min läkare på ivf-kliniken, fick träffa en superbra läkare där som satte upp mig på laparoskopi, som i sin tur visade att jag har endometrios och de brände bort härdar, skar upp samnanväxningar plus att de lyckades spola upp en viss passage i ena äggledaren... Nu skall jag nedreglera i minst tre månader innan nästa ivf-försök, och just lång nedreglering sa såväl läkaren på Sahlgrenska som läkaren på min klinik att det hade visat sig ge bra resultat på just endometriospatienter som gör ivf, eftersom det torkar ut själv endon innan behandlingen. Hoppas nu att du får bra hjälp på Carlanderska!!

Så blev jag gravid första gången men fick MF i vecka 6. Då hade mitt tsh värde stigit..

Jag åt också antideprisiv medicin eftersom läkarna trodde att jag var deprimerad, men det visade sig vara Hypotyreosen.
    Fast som jag förstått så bildar stress ett ämne i kroppen som gör det svårt att bli gravid. Tog upp detta med min läkare sist och hon förstod vad jag menade, läkemedlen stressar ju också kroppen.

Frågan är om det skulle hjälpa!!     
  • tvåem

Gaaa:  hoppas verkligen att det här hjälper...
    Jag har ju tagit massa prover under utredningen och ivf-försöken på min klinik, men har aldrig fått några provsvar på papper, utan har bara fått veta att allt ser jättefint och perfekt ut.
    Innan nästa försök skall jag kanske helt enkelt be att även få se provsvaren, och så har även jag funderat på det här med cortison -  fick precis veta att en bekant till oss efter flera år och flera försök till slut lyckats få barn, och skillnaden då var att de satt in cortison vid sista försöket, så det känns ju som om det kan hjälpa!
    Gillar bara inte att vara en "jobbig" patient, utan vill ju kunna lita på min läkares kunskap och erfarenhet :-S...

• Gaaaa
    tvåem skrev 2012-12-06 11:14:04 följande:
    Gaaa:  hoppas verkligen att det här hjälper...
    Jag har ju tagit massa prover under utredningen och ivf-försöken på min klinik, men har aldrig fått några provsvar på papper, utan har bara fått veta att allt ser jättefint och perfekt ut.
    Innan nästa försök skall jag kanske helt enkelt be att även få se provsvaren, och så har även jag funderat på det här med cortison -  fick precis veta att en bekant till oss efter flera år och flera försök till slut lyckats få barn, och skillnaden då var att de satt in cortison vid sista försöket, så det känns ju som om det kan hjälpa!
    Gillar bara inte att vara en "jobbig" patient, utan vill ju kunna lita på min läkares kunskap och erfarenhet :-S...

Gör inte det!!! Det blir bara dyrt i efterhand och man är inte nöjd och så vill man prova igen..
Svar på tråden Har fått bekräftat