• Anonym

Blivit som japanerna

Hej tjejer! Bor med min svenske make i Tokyo. Vi har varit här i sex år, han jobbar på ett jättekänt svenskt företag. När vi kom hit var min kille väldigt jämställd och betedde sig underbart mot mig och vår 3 månaders. Nu har vi skaffat 5 barn sammanlagt, ett par tvillingar, och jag måste ta hand om familjelivet och hemmet helt och hållet. Här är det så det är iofs, japanskorna föder barn och tar hand om hemmet utan att ifrågasätta nånting. Men vad tror ni? Ska jag finna mig i den livsstilen eller ska jag kräva att han skärper sig? Måste tillägga att vi antagligen aldrig kommer tillbaka till Sverige.

• Svar på tråden Blivit som japanerna
  • Anonym (Problemet?)

Antagligen har du inget problem alls, så din tråd verkar lite meningslös. Lev ditt japanska liv, och "that's it! OK?

• Anonym (Problemet?)

Ps: Glömde att säga att jag inte avundas dig för 5 öre!Solig

• Barbamamah

Det finns inte många måsten här i livet och att du skulle stanna kvar hos din man är definitivt inget sådant. Trivs du med arbetsfördelningen i er familj? Är din del tyngre? Kan ni diskutera det med varandra? Jag antar att din man tjänar bra och tvingas jobba mycket så skulle städhjälp och nannyhjälp inte kunna vara ett alternativ? Skulle du stanna kvar i japan om du lämnade honom? Skulle du få ta med dig barnen till sverige? Skulle du kunna hitta ett jobb i japan? Hur funkar det med underhåll vid skilsmässa i japan?

• Anonym

Nej jag förstår att du inte är avundsjuk på mitt liv, hade jag inte varit själv. Men vad ska jag säga, tack, du hjälpte mig verkligen! Ska istället försöka svara på frågorna i inlägg två. Nej jag trivs inte med fördelningen och ja, absolut, min del är tyngre. Han tjänar jättebra. Men städ- eller nannyhjälp är inte att tänka p då man ska ta hand om sina barn själv. I vårt fall blir det tungt då det handlar om fem barn och nej vi kan ej diskutera då han blir sur och arg så fort det kommer på tal. Jag skulle aldrig stanna här om jag lämnade honom utan jag skulle komma hem. Kan dock inget om detaljerna.

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-10-27 22:37:58 följande:
    Nej jag förstår att du inte är avundsjuk på mitt liv, hade jag inte varit själv. Men vad ska jag säga, tack, du hjälpte mig verkligen! Ska istället försöka svara på frågorna i inlägg två. Nej jag trivs inte med fördelningen och ja, absolut, min del är tyngre. Han tjänar jättebra. Men städ- eller nannyhjälp är inte att tänka p då man ska ta hand om sina barn själv. I vårt fall blir det tungt då det handlar om fem barn och nej vi kan ej diskutera då han blir sur och arg så fort det kommer på tal. Jag skulle aldrig stanna här om jag lämnade honom utan jag skulle komma hem. Kan dock inget om detaljerna.

Vem säger att man ska ta hand om allt själv? Umgås ni med japaner eller med andra expats? Vem jämför han (ni) med er? Eller är din man (ni) bara jävligt högpresterande och jämför er med ickeexisterande ubermänniskor? Kan inte tänka mig att andra i er umgängeskrets har fem barn i förskoleåldern och alltså kan din man inte jämföra er familjesituation med deras. Vem som helst fattar att ta hand om fem småbarn och ett tillhörande hushåll är ett jättejobb. Börja ställ krav och skit i hur man borde leva. Om ni har råd så är det väl vettigt att använda dom pengarna ni har till att underlätta era liv. Men ställ inga ultimatum om du inte är villig att genomdriva dom.
  • Anonym (Problemet?)
    Anonym skrev 2012-10-27 22:37:58 följande:
    Så frågan kvarstår: Varför är du DÄR, med 5 kidds, om du inte gillar läget?
  • Takex

Om ni bor här som du påstår så jobbar din man antagligen väldigt mycket och då blir det automatiskt att du får ta hand om mer?
    Går dina barn i skolan/yochien? Du får väl ryta till och be han skärpa till sig men som sagt med så långa arbetsdagar och han dessutom inte är född i den här kulturen så förstår jag att han inte orkar.

Jag är också en svensk i Tokyo, visserligen gift med en Japan och bara ett barn men blir glad av att höra att det finns en till svensk :D vart bor ni?

• nymedlem

Oj...5 barn under 6 år....måste vara grymt jobbigt.

Svar på tråden Blivit som japanerna