• nyframtid

Pussar ni ert barn på munnen?

Hej allesammans!

Jag har funderat på en sak under en tid. Jag har sett en del föräldrar som pussar sitt barn på munnen och även pratat med föräldrar som aldrig skulle kunna tänka sig det. Har även sett när en kompis mor pussade honom på munnen när han var 16 :O
    Själv känner jag ett visst motstånd till att tänka mig pussa mitt barn på munnen i framtiden.

Så till mina frågor.
    Pussar ni ert barn på munnen?
    Slutar det vid en viss ålder? 

• Svar på tråden Pussar ni ert barn på munnen?
  • Guapa

Japp, både jag och min man pussar våra barn på munnen. Min man var dock mycket mer pussig när de var pyttesmå, nu har det övergått mer till kramar.

Det händer fortfarande att jag pussar mina föräldrar på munnen som ett avsked. Min man minns aldrig att han blev pussad av sina föräldrar ens som liten. Knappt ens kramad av sin pappa. Det överkompenserar han med sina barn nu :)

• Velouria

Ja, det gör jag. Mitt barn är dessutom 10+.

Jag är närmare 40 och det händer att jag pussar mamma på munnen. Dock inte pappa.

Integrerbart DNA
  • TJ

Haha vad roligt att jag googlade på det här ganska nyligen och kom till just den här tråden som nu ligger högst upp.

Det förekommer, när jag känner mig extra lycklig och bebisen är extra gullig, dock bara lite hastigt. Hon är inte ens ett år gammal så det borde väl vara okej?

• LFF
    TJ skrev 2016-12-16 16:51:27 följande:

Haha vad roligt att jag googlade på det här ganska nyligen och kom till just den här tråden som nu ligger högst upp.

Det förekommer, när jag känner mig extra lycklig och bebisen är extra gullig, dock bara lite hastigt. Hon är inte ens ett år gammal så det borde väl vara okej?

Varför skulle det vara fel att pussa sitt barn? Det är ju inte som att man hånglar upp barnet när man pussar det. 

Eller tänker du på det rabalder som blivit av att nån i Hollywood (Hilary Duff?) lagt upp en bild där hon pussar sin 4-åring på munnen och där folk anklagar henne för att vara pedofil?
  • TJ
    LFF skrev 2016-12-16 17:00:48 följande:

Varför skulle det vara fel att pussa sitt barn? Det är ju inte som att man hånglar upp barnet när man pussar det. 

Eller tänker du på det rabalder som blivit av att nån i Hollywood (Hilary Duff?) lagt upp en bild där hon pussar sin 4-åring på munnen och där folk anklagar henne för att vara pedofil?

ja jag tycker inte det är nåt fel med det. Vet föräldrar som pussat sina tonåringar på munnen och inte sett nåt fel i det. Frågan är bara vart gränsen går innan man får pedofilstämpel
  • Aileen Allannah

Man får ingen pedofilstämpel! Det är inget konstigt att pussa sina barn på munnen, så länge barnet vill och tycker det är okej. Det är alltid barnet som sätter gränserna.

Förresten, en annan sak om önskad och oönskad kroppskontakt med barn, jag läste någon gång att när man kramar ett barn ska man aldrig vara den som släpper först, man vet inte hur lång kram barnet behöver. Lita på vad barnet visar och säger och anpassa ömhetsbetygelserna efter det.

• Sonja123

Hos oss pussas det mycket! Min man tyckte det var konstigt i början, men sen så släppte det.

Vår 6-åring är mycket noggrann med puss på munnen och kram när vi lämnar honom på morgonen.

• Junibarn

Min 10 åriga dotter pussar mig dagligen på munnen! Sonen på 12 år kan jag ibland lyckas få pussa på kinden om jag har tur

• ostpaj

Min 6-månaders satt i mitt knä tidigare ikväll och lutade sig fram emot mig när jag halvlåg i soffan och jag ser bara en glad, öppen, dregglig mun med en liten tand närma sig både min mun och näsa. Där kan vi prata om blöta pussar!

• vikkey

Min grabb är knappt nio månader, och varken jag eller min sambo pussar honom på munnen. Men på många andra ställen: nacken, kinderna, pannan, ryggen magen etc. Ingen av oss känner oss bekväma med att pussa honom på munnen, och så länge han inte efterfrågar det själv är det heller inget vi tänkt börja med. :)

• Mickis79

Min 10 åring vill ofta ha puss på munnen, men mest klängiga, långa kramar ( hon fattar inte att hon är 150 lång och börjar bli som en vuxen, TUNG)

Min bonusdotter 6 år frågade mig: "Varför pussar du aldrig mig på munnen?" 
    Jag svarade typ " Eh, ja, jag vet inte riktigt, kanske för att jag är osäker på om det känns bra för dig, jag vill ju inte tvinga på dig pussar."
    "Jag vill det!" sa hon. 
    Efter det får hon en puss på munnen ibland men bara när hon själv visar att hon vill. Finns så mycket fler sätt att visa kärlek med kramar och klappar och pill i håret och puss på näsan och snälla ord och närvaro :)

Jag tänker att pussar som sker med positiva känslor från båda parter, som inte känns påtvingade eller på någons bekostnad är BRA pussar :)
    Ömsesidig ödmjukhet och lyhördhet!

Svar på tråden Pussar ni ert barn på munnen?