• nikco87

Ledighet i samband med födelse

Hej alla, tycker det är lite oklart gällande denna ledighet för mig.

Vi väntar tvillingar och de kommer med snitt på bestämt datum.
    Jag jobbar natt, och har lagt in planerad FLED i samband med födelse då vi vet när dem kommer.

Min fråga är då, är det 20 arbetspass man har rätt till att ta ut, eller är det 20 sammanhängande dagar man får på följd kvitta om det är arbetsdagar eller lediga dagar?

• Svar på tråden Ledighet i samband med födelse
  • niky40
    nikco87 skrev 2012-10-28 11:03:24 följande:
    Hej alla, tycker det är lite oklart gällande denna ledighet för mig.

Vi väntar tvillingar och de kommer med snitt på bestämt datum.

Jag jobbar natt, och har lagt in planerad FLED i samband med födelse då vi vet när dem kommer.

Min fråga är då, är det 20 arbetspass man har rätt till att ta ut, eller är det 20 sammanhängande dagar man får på följd kvitta om det är arbetsdagar eller lediga dagar?

För att klargöra: du tar ut ersättning de dagar du avstår från arbete. Om du ändå är ledig ska du naturligtvis inte begära ersättning. Du behöver heller inte ta ut dagar. Varje förälder har rätt att vara ledig utan föräldrapenning i 18 månader.

Dock påverkas sgi efter 12 månader.
  • nikco87

Så jag har rätt egentligen till att vara hemma i en månad då jag blir tvilling pappa och rätt till att ta ut ersättning för 20 arbetsdagar under denna period, dock jobbar jag nätter så jobbar aldrig 20 nätter på en månad :)

Är jag med på notorna? 

• niky40

Som sagt, "pappadagarna" kan du nyttja i 60 dagar, två månader.

• niky40

Stanna hemma i 20 arbetspass då. Hur lång tid tar det för dig att komma upp i det?

Sen har du rätt att vara ledig i 18 mån enligt föräldraledighetslagen.

• nikco87

Jo det har jag ju själv kunnat läsa mig till.
    Anledning till att jag skriver är för att en personal på mitt jobb har gjort en invändning kring min ledighet dock har chefen beviljat detta.

Men jag känner att jag vill ha mer kött på benen innan jag kan säga att jag har gjort rätt eller fel. Får inte tag i min chef och FK har inte öppet än.
    Personal är tillsatt för min ledighet, men om det nu är fel så kommer det drabbar verksamheten om det inte korrigeras snabbast möjligt.

Enlight min ledighet just i detta ögonblick gäller den från och med den 29-10-2012
    Då dom kommer med snitt den 30-10-2012, fick jag okej från FK när jag pratade med dom.

Och jag återkommer till min arbetsplats 12-12-2012

Och när jag är åter på jobbet har det exakt passerat 20st arbetsnätter som jag har tänkt att ta ersättning för.
    Under denna period har det inte passerat 60 dagar efter barnens födelse. 

Är detta rätt eller fel?

• niky40

Ser helt rätt ut. Vad är invändningen?

• Anonym
    nikco87 skrev 2012-10-28 12:06:50 följande:
    Jo det har jag ju själv kunnat läsa mig till.
    Anledning till att jag skriver är för att en personal på mitt jobb har gjort en invändning kring min ledighet dock har chefen beviljat detta.

Men jag känner att jag vill ha mer kött på benen innan jag kan säga att jag har gjort rätt eller fel. Får inte tag i min chef och FK har inte öppet än.
    Personal är tillsatt för min ledighet, men om det nu är fel så kommer det drabbar verksamheten om det inte korrigeras snabbast möjligt.

Enlight min ledighet just i detta ögonblick gäller den från och med den 29-10-2012
    Då dom kommer med snitt den 30-10-2012, fick jag okej från FK när jag pratade med dom.

Och jag återkommer till min arbetsplats 12-12-2012

Och när jag är åter på jobbet har det exakt passerat 20st arbetsnätter som jag har tänkt att ta ersättning för.
    Under denna period har det inte passerat 60 dagar efter barnens födelse. 

Är detta rätt eller fel?

Det är rätt! Grattis och lycka till!
  • niky40

Du kan annars hänvisa till föräldraledighetslagens 5 paragraf som ger varje förälder rätt att vara helt ledig i 18 mån efter födelsen, oavsett om föräldern tar ut fp eller ej. Sen hur du väljer att ta ut ersättning från FK har arbetsgivaren inget med att göra.

• nikco87
    niky40 skrev 2012-10-28 12:09:03 följande:
    Ser helt rätt ut. Vad är invändningen?
    Tack!
    Invändningen löd "Det ser felräknat ut, och det är för lång tid du har ledigt."
    Som sagt, ville ha lite mer kött på benen innan jag tar det med personen.
    Anonym skrev 2012-10-28 12:09:06 följande:
    Det är rätt! Grattis och lycka till!
    Tackar tackar =)

• niky40
    nikco87 skrev 2012-10-28 12:12:45 följande:
    Tack!

Som sagt, ville ha lite mer kött på benen innan jag tar det med personen.Tackar tackar =) 

nikco87 skrev 2012-10-28 12:12:45 följande:
    Tack!

Som sagt, ville ha lite mer kött på benen innan jag tar det med personen.Tackar tackar =) 

Du har mycket kött på benen. Personen i fråga verkar dock ganska tanig..
  • nikco87

Har kollat med FK nu och det som dom sa där är följande.
    10 dagar per barn i samban med födelse.
    Man har en period på 60 dagar att ta ut dessa dagar på.
    I mitt fall är resultatet 20 dagar dvs 20 arbetspass som jag har rätt till tillfällig föräldrapenning och det blir en ledighet på lite över 6 veckor.

• niky40
    nikco87 skrev 2012-10-28 15:54:46 följande:

I mitt fall är resultatet 20 dagar dvs 20 arbetspass som jag har rätt till tillfällig föräldrapenning och det blir en ledighet på lite över 6 veckor.

Skönt!
  • Azi
    nikco87 skrev 2012-10-28 15:54:46 följande:
    Härligt. Min partner jobbar oregelbundna arbetstider, så vi kunde vara hemma i en månad på de där 10 pappadagarna. Det var guld värt.
    ~*rabiat*~
Svar på tråden Ledighet i samband med födelse