• Anonym (Li)

Pappan i fyllecell, samtal med SOC :-(

I fredags så fick JAG brev i från SOC att jag ska komma på möte där om en vecka.
    min sambo och pappa till vårt 2 månaders barn hamnade i fyllecell efter ett bråk på stan.
    vi har inte hunnit skriva på papperna än så just nu har jag ensam vårdnad så jag antar att det är därför som JAG fick brevet och inte han. kanske även har med och göra att han inte är svensk medborgare men jag tycker att det är konstigt att inte HAN blivit kallad till ngt möte utan bara jag själv.

Vad händer om man i detta möte skulle säga att jag tycker att han har problem?
    kommer vi få massa ögon på oss då mm
    jag har aldrig någonsin i mitt liv trott att jag någonsin skulle hamna hos soc och jag har inga problem och har aldrig haft.
    men jag tycker att han dricker för mkt men vet inte om jag vågar säga sanningen.
     jag vill ju inte ha socialen efter mig, jag vet ju att jag tar hand om vårt barn till 100%. jag vill bara att han ska få hjälp

• Svar på tråden Pappan i fyllecell, samtal med SOC :-(
  • Mammatilltvåprinsar

Se soc som en möjlighet till hjälp och stöd. Har mycket kontakt med soc genom jobbet och de går utmärkt att samarbeta med. Man kan, som förälder, få mycket hjälp av dem. Att du skulle möta "socialsekreteraren" här ovan är inte så troligt för jag tror inte alls hen arbetar på soc...

• Wimsey
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-11-03 07:29:00 följande:
    Se soc som en möjlighet till hjälp och stöd. Har mycket kontakt med soc genom jobbet och de går utmärkt att samarbeta med. Man kan, som förälder, få mycket hjälp av dem. Att du skulle möta "socialsekreteraren" här ovan är inte så troligt för jag tror inte alls hen arbetar på soc...
    Nej, anonyma inlägg på fl ger sällan en rättvisande bild. Folk verkar  gilla att säga att de är sjuksköterskor, psykologer, poliser, socialsekreterare etc. för att de tror att det ger tyngd åt rena åsikter. 
  • oOMayaOo

Hur vet soc att han är pappa till ditt barn om ni inte skrivit på papper ang faderskapet?

• Mammatilltvåprinsar

Wimsey: Så är det. Skulle jag dessutom påstå att socialsekreterare brukar kunna formulera sig bättre skriftligt än vissa anonyma "socialsekreterare" kommer frasen: Ursäkta då, jag har faktiskt DYSLEXI" som ett brev på posten:)

• Tygtiiger

TS - i många kommuner fungerar det så att om polisen omhändertar någon för fylla så frågar de om personen har barn, och skickar automatiskt en anmälan till soc. Det är för att barn far illa om deras föräldrar super för mycket, och om man blir satt i fyllecell är risken hög att man dricker för mycket rent generellt. 

Så din kille har väl sagt att han har barn och uppgett ditt namn som mamma eller nåt - och eftersom du finns registrerad som vårdnadshavare och inte han så kommer anmälan till dig.

Nu gör soc en förhandsbedömning, dvs de talar med dig och avgör om de ens ska starta en utredning eller inte. Berätta hur läget är för dem. De socialsekreterare jag har träffat har generellt varit bra människor, det finns stolpskott överallt men de flesta är kloka. Passa på att fråga vilken hjälp som finns att få om han själv tycker att han dricker för mycket.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-02 13:00:35 följande:
    Barn far illa om man har soc ögon på sig och inte kör med öppna kort! Anser du han dricker för mycket då säger du det när du sitter på soc men var bredd att svara på vad som är för mycket enl dig. Vissa anser att 1 glas är för mycket andra 100 så frågan är vad är för mycket enl dig. Om du anser han dricker för mycket har det börjat nu el pågått länge? Varför skaffa du isåfall barn med han om det pågått länge då borde ni löst sånt innan, ja enkla frågor av den typen kan du lätt få av soc och så ännu mera svårare som de måste se din reaktion på så de nämner jag inte här

OM du jobbar som socialsekreterare så misstänker jag starkt att du ofta hamnar i konflikt med dina klienter och att dom saknar förtroende för dig om du har samma attityd på jobbet som här. Om jag skulle möta dig i ditt yrke skulle jag be om att få byta socialsekreterare eller strunta i att komma.
  • J1983
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-11-03 07:59:39 följande:
    Wimsey: Så är det. Skulle jag dessutom påstå att socialsekreterare brukar kunna formulera sig bättre skriftligt än vissa anonyma "socialsekreterare" kommer frasen: Ursäkta då, jag har faktiskt DYSLEXI" som ett brev på posten:)
    Fast det där är ett ganska dåligt argument.. hur man formulerar sig, jag kan skriva inlägg som är rent bedrövliga språkmässigt på såna här forum. Men i mitt arbete skriver jag väldigt korrekt på alla sätt och vis. När jag skriver på forum så skriver jag typ som jag pratar, tror det har att göra med att jag är uppvuxen med chattande och helt enkelt har ett annat språk på nätet som jag aldrig skulle använda då jag skriver utredningar.
  • J1983

Polisen skickar anmälan om LOB till soc oavsett om personen har barn eller inte. Den som tar emot anmälan tittar i befolkningsregistret och ser vem personen är gift/sammanboende med och då syns ju eventuella barn i hushållet. Den person som omhändertagits för LOB får ofta stöderbjudande från soc och om det finns barn i hushållet så leder detta till att man gör en förhandsbedömning kring hur barnet påverkas.

• GladaFrun

Var ärlig mot soc annars kan du få problem senare om det händer mer grejor och de upptäcker att du varit oärlig - då har du redan förlorat din trovärdighet.

• Wimsey
    J1983 skrev 2012-11-03 18:42:11 följande:
    Fast det där är ett ganska dåligt argument.. hur man formulerar sig, jag kan skriva inlägg som är rent bedrövliga språkmässigt på såna här forum. Men i mitt arbete skriver jag väldigt korrekt på alla sätt och vis. När jag skriver på forum så skriver jag typ som jag pratar, tror det har att göra med att jag är uppvuxen med chattande och helt enkelt har ett annat språk på nätet som jag aldrig skulle använda då jag skriver utredningar.
    Fast om man jobbar med något känner man vanligen till terminologin omkring det, och det är det många av anonym(valfri myndighetsutövare) som inte verkar göra.
  • J1983
    Wimsey skrev 2012-11-03 18:57:53 följande:
    Fast om man jobbar med något känner man vanligen till terminologin omkring det, och det är det många av anonym(valfri myndighetsutövare) som inte verkar göra.
    Aha.. du menar så.. ja om texten utstrålar att man inte vet vad man pratar om är det en annan sak.. jag trodde du var mer inne på dåligt stavning och användande av icke byråkratiska ord.
  • TildisVildis
    Anonym (Li) skrev 2012-10-29 08:30:06 följande:
    I fredags så fick JAG brev i från SOC att jag ska komma på möte där om en vecka.
    min sambo och pappa till vårt 2 månaders barn hamnade i fyllecell efter ett bråk på stan.
    vi har inte hunnit skriva på papperna än så just nu har jag ensam vårdnad så jag antar att det är därför som JAG fick brevet och inte han. kanske även har med och göra att han inte är svensk medborgare men jag tycker att det är konstigt att inte HAN blivit kallad till ngt möte utan bara jag själv.

Vad händer om man i detta möte skulle säga att jag tycker att han har problem?
    kommer vi få massa ögon på oss då mm
    jag har aldrig någonsin i mitt liv trott att jag någonsin skulle hamna hos soc och jag har inga problem och har aldrig haft.
    men jag tycker att han dricker för mkt men vet inte om jag vågar säga sanningen.
     jag vill ju inte ha socialen efter mig, jag vet ju att jag tar hand om vårt barn till 100%. jag vill bara att han ska få hjälp
    Du fick brevet eftersom du är vårdnadshavare till ett barn som bor på samma adress som en person som hamnat i fyllecell. Där jag arbetar brukar vuxna som vi får rapporter från polisen få ett brev med erbjudande om stöd där de själva för ta kontakt. Yngre vuxna vill vi träffa efter polisrapporter. Bor barn på samma adress vill vi träffa vårdnadshavaren och ibland barnen för att göra en bedömning om familjen behöver stöd/om vi behöver utreda. Jag tycker att du ska vara ärlig och berätta för dem. Du kan även ha din sambo med på mötet. Hade han hunnit bli vårdnadshavare hade även han blivit kallad till mötet. Var lika tydlig som du är när du skriver här!
  • Anonym

Tycker du tänker mkt förnuftigt och klokt ts. Jag tycker INTE du ska säga till soc att du anser att han dricker för mkt. Säg att det var en engångsföreteelse och hoppas på att soc släpper er sen. Sedan ser du och din man privat till att han får hjälp att dra ner på sitt drickande. Lycka till!

• TildisVildis

Du borde inte bara säga som det är - att du är bekymrad över att han dricker för mycket. Om du menar allvar borde ni redan nu, själva, ta kontakt så att han kan påbörja behandling mot sitt missbruk. Att ni själva tar initiativ och visar att ni menar allvar är alltid positivt.

Att ljuga och inte berätta kan säkert locka. Men min erfarenhet är att lögner oftast går att se igenom, eller att sanningen kommer fram så småningom. Och då är det svårt att bli trodd framöver. Det är ju inte till ens fördel om soc hela tiden undrar om man ljuger?

• Anonym (Mamma M)

Finns det barn med i bilden så måste socialtjänsten starta en utredning, mig veteligen.

Min sons far, som vid tillfället inte hade någon vårdnad om sonen,  fick besök av polis en natt när han hade sonen hos dig. Fadern var då mkt berusad.

Eftersom jag hade ensam vårdnad om sonen så var det jag som kallades till samtal hos soc - detta för att polisen hade lämnat in en orosanmälan om barn gällande sonen, o nu var soc tvungan att starta en utredning för att säkerställa att sonen inte for illa.

Jag försäkrade soc om att sonen hädanefter inte skulle vara på något mer nattumgänge med fadern, utan att han framöver skulle få ha sonen dagtid istället - o detta räckte för att utredningen skulle läggas ner.

Nu gjorde jag en lång historia kort, men se inte detta som någon kritik mot dig utan det är så här det fungerar o det med hänsyn till barnet.

Med rätt handläggare hos soc så kan de vara ett fantastiskt stöd i en svår stund, så jag tycker absolut att du ska berätta ifall det finns en oro från din sida ang din killes drickande. 

• Anonym (Göteborg)

Grymt att hänga ihop med en våldsman som inte är svensk medborgare...

Du ber om problemet...

• Anonym (??)

Jag tycker du ska säga sanningen till Soc! Det hade jag gjort om jag var i din sits!

Min man har suttit i fyllecell och även varit häktad några gånger för div. dock aldrig mot mig eller barnen, men vi har aldrig fått ett enda brev från Soc i vår kommun!

Svar på tråden Pappan i fyllecell, samtal med SOC :-(