• smula86

Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?

Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?

Jag helammar med amningsnapp och tycker att det verkar krångligt att amma offentligt med den.
    Nu är min bebis bara 10 dagar gammal så det är fortfarande väldigt tidigt. Men jag tänker om man är ute, eller hemma hos någon så vore det bra att kunna ge flaska med bröstmjölk. Jag tänker inte byta några mål mot ersättning utan detta gäller endast urpumpad mjölk

Sedan har jag tusen andra frågor angående detta, men detta är den första frågan.

Han tar amningsnappen jättebra, vanliga nappen jättebra samt att jag provade att ge honom med flaskan, bara lite för att se vad han sa, och den tog han jättebra också.
    Han har ett stort sugbehov tydligen :) 

• Svar på tråden Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?
  • Mother of 4

Vi har växlat mellan medela calma och bröst sen 2 v ålder. Mannen ger ersättning en-två ggr per dygn så jag får sova på nätterna.

Våran är snart 3 månader och äter mellan 60-90 ml. Hennes syskon åt uppemot 150-200 vid samma ålder.

Ger ibland också när man har bråttom iväg, har fyra barn och alla ska iväg på aktiviteter mm.

Man ska inte micra bröstmjölk väl? Finns flaskvärmare att köpa. Passar både bil och vanlig el.

• Coyote

Klart man kan micra bröstmjölk, varför tror ni att man inte kan göra det?

• cloudberry79
    Coyote skrev 2012-10-30 09:38:35 följande:
    Klart man kan micra bröstmjölk, varför tror ni att man inte kan göra det?

Så vitt jag vet ska man inte micra BM. För övrigt kan flaskan göra att bebisen inte längre tar bröstet, det är en risk man tar om man introducerar flaska.
    (M)amma
  • Brumma
    cloudberry79 skrev 2012-10-30 09:41:58 följande:

Så vitt jag vet ska man inte micra BM. För övrigt kan flaskan göra att bebisen inte längre tar bröstet, det är en risk man tar om man introducerar flaska.
    Det är en risk, samma risk om man ger barnet napp. För oss gick det jättebra med både amma, flaska samt napp.
    En vän till mig fick inte barnet att ta flaska. Hon studerade o pappan var föräldraledig - alltså var fortsatt helamning inget alternativ. De använde an pipmugg istället, med hård pip, och liksom "guppade" in mjölken. Men då var barnet 5-6 månader redan.
    Ett annat alternativ än flaska (om man är orolig att barnet senare inte skall ta bröstet) är att använda en skedliknande pryl de hade på BB. Kommer inte ihåg vad den hette, men det borde gå att ta reda på.
    Min mjölk kom inte igång tillräckligt snabbt o då hjälpte personalen mig att ge ersättning med denna "sked". Den används även på NEO avdelningen istället för flaska.
  • Coyote

Det beror ju lite på hur  man micrar, på tokeffekt för länge mår ju inget livsmedel bra av, men försiktig värmning är ingen fara, enligt nyare studier. Sen ska man förstås vara försiktig, men det är inte så förbjudet som folk verkar tro.

• cloudberry79
    Brumma skrev 2012-10-30 10:14:56 följande:
    Det är en risk, samma risk om man ger barnet napp. För oss gick det jättebra med både amma, flaska samt napp.

En vän till mig fick inte barnet att ta flaska. Hon studerade o pappan var föräldraledig - alltså var fortsatt helamning inget alternativ. De använde an pipmugg istället, med hård pip, och liksom "guppade" in mjölken. Men då var barnet 5-6 månader redan.

Ett annat alternativ än flaska (om man är orolig att barnet senare inte skall ta bröstet) är att använda en skedliknande pryl de hade på BB. Kommer inte ihåg vad den hette, men det borde gå att ta reda på.

Min mjölk kom inte igång tillräckligt snabbt o då hjälpte personalen mig att ge ersättning med denna "sked". Den används även på NEO avdelningen istället för flaska.

Min etta blev tuttförvirrad, så med min lilla tar jag inte risken att sabba amningen. Man kan ju ge enstaka gånger med kopp eller sked om man verkligen vill amma.
    (M)amma
  • Emeliie89

Det kan man göra när man vill men risken är ju att bebisen bara vill ha flaskan sen.. dock har det inte varit några problem med mina barn, de har tagit både och :)

• fitore

hej 
    Jag har köpt en Medela bröstpumpa och där står att man kan inte värma mjölken på mikrovågsugn. snälla hjälp mig hur värmer ni bröstmjölken 

• Rebba
    fitore skrev 2013-12-27 21:51:51 följande:
    hej 
    Jag har köpt en Medela bröstpumpa och där står att man kan inte värma mjölken på mikrovågsugn. snälla hjälp mig hur värmer ni bröstmjölken 
    Du kan värma bröstmjölken i ett vattenbad. Men som någon skrev ovan kan du säkert värma försiktigt i micro också. Det viktiga är väll att den inte blir för varm
  • Lindsey Egot the only one

Har bebisen rätt sugteknik på bröstet och även får bröstet majoriteten av dygnet kommer inte bebisen bli förvirrad. Kan bevisen suga på napp kommer bebisen inte ha problem att ta flaskan heller.

• Frida Li

Man kan visst värma bröstmjölk i micro. Det görs på neonatalavdelningar innan den fryses in. Får bort bakterier eller nått

• lennartsdotter

Vi har gett bröstmjölk på flaska sedan barnen var 10-14 dagar gamla. Inga problem. Det har funkat bra att kombinera amning, flaska och napp.

Lättaste sättet att värma mjölken på (tycker jag) är att spola flaskan under rinnande hetvatten. 

• lennartsdotter
    orianthi skrev 2014-01-10 01:13:14 följande:
    Hur vet man när mjölken är varm nog?
    Häll lite på handleden, när mjölken har samma temperatur som handleden är det lagom.
  • cloudberry79
    Frida Li skrev 2014-01-09 21:23:58 följande:
    Man kan visst värma bröstmjölk i micro. Det görs på neonatalavdelningar innan den fryses in. Får bort bakterier eller nått
    Man pastöriserar donerad mjölk på neonatalen, om man micrar bröstmjölken förstör man vissa vitaminer som är temperaturkänsliga.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Frida Li

Snackade med mamma idag som arbetar på neo. Man kan, inland värma bröstmjölk i micro i några sekunder, men blir den för varm så försvinner vissa viktiga vitaminer. På neo värms mjölken upp (pastöriseras) i en speciell maskin i upp till 77 grader.

Svar på tråden Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?