Lillkossan skrev 2012-11-01 12:07:45 följande:
Ojojoj min syster är min allra bästa vän, och det är 6 år mellan oss. När man blir vuxen spelar ju åldern ingen roll då är det mer personkemin som ska klicka. Antingen umgås man mycket och tycker om varandra, eller så gör man det inte..:/ Min brorsa som är 1,5 år yngre har jag också jättebra kontakt med, men inte på samma kompisnivå som med syrran. Däremot lekte brorsan och jag mer när vi var små, då va syrran mest bara jobbig;)
Jag har 4 år mellan mina barn och dom leker och busar jättemycket. Såklart på en lite annan nivå än jämngamla. Min yngsta fullkomligt avgudar sin storebror. Så låt inte åldersskillnaden stoppa dig om du vill ha fler barn. Syskon är ju en relation (för hoppningsvis god) man har hela livet, någon som alltid finns där:)
Nej, åldersskillnaden ska naturligtvis inte stoppa mig om jag vill ha fler barn, precis som du skriver. Det är väl det att allt tillsammans får mig att tveka...åldersskillnaden och så att jag och min sambo egentligen är lite väl gamla nu tycker jag för att få barn, nästan så jag skulle skämmas lite att vara gravid och föda vid min ålder. Och så är jag rädd för skador på barnet för t ex syrebrist. Att min sambo först sa helt nej gör ju inte saken bättre. Vårt förhållande är inte alltid bra. Men om vi försöker så blir tiden för försök kort i varje fall. Vi har några embryon i frysen efter IVF. 3 st. Så tre, två ett eller noll försök handlar det om beroende på hur många som överlever. Att göra ett nytt IVF försök är vi för gamla till. Beslutet blir ju lite mer påtagligt när man måste göra FET. Att jag hade en mardrömsgraviditet förra gången samt är värdelös på att ta beslut gör ju inte saken bättre. Men jo, jag vill ändå försöka. Det vill jag. Vill inte "kasta" bort embryon som kan bli till ett litet barn. Men blev ändå väldigt deppad av min kompis uttalande. Det är en kompis kompis egentligen så träffar henne väldigt sällan så har själv inte direkt sett hur hennes barn är mot varandra. Men har blivit uppmuntrad av er som kommit bra överens med era syskon trots åldersskillnad. Hade ändå velat ha ev. syskon tidigare men det är ju som det är.
OBS! Nu blev detta inlägg en litet utvik av ämnet. Egentligen handlar det ju om ålder och syskon. Jag är väldigt glad över att jag fått sådan respons av det ämnet. Så det är det det ska handla om i fortsättningen också förstås.