• entjej

Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...

Nu är dom hela fem och nio år...Hade själv önskat ca 2,5 år mellan barnen men min sambo har inte velat försöka. Ev. ändrar han sig nu men då blir det minst fyra år emellan om det lyckas. En stor anledning till att jag vill ha ett barn till är just samhörigheten jag settt hos mig och mina syskon och min systers barn. Men mellan dom är det bara drygt två år. Så blev deppig att höra detta. Kommer de inte leka med varandra...blir det som att ha två ensambarn?

• Svar på tråden Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...
  • entjej
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-01 12:22:29 följande:
    2-3 år tycker jag verkar skitjobbigt . Få nyföding och konkurrent just när det första barnet är mitt i en så jobbig utvecklingsperiod. Känns jättebra med min äldsta nu som snart fyller 5 år. När han är planerad att bli storebror så kommer han just att kunna vara storebror och faktiskt hantera det här med att få ett litet syskon på ett helt annat sätt. Det kommer att vara lite jobbigare för lillebror som bara är 3,5. När lillebror föddes så var storebror bara 16 månader. han förstod egentligen ingenting

Barn är väl olika helt enkelt. Mellan två och tre var mitt barn som enklast. Innan hon fyllde två tänkte jag att ett barn till skulle vara jättjobbigt eftersom hon hela livet till dess var rätt krävande och väldigt klängig och skulle underhållas jämt. Ungefär när hon fyllde två ändrades det och hon blev mer självständig och man kunde prata och resonera med henne. Hon var från två år väldigt intresserad av bäbisar. Nu efter tre har hon blivit lite mer trotsig..
  • entjej
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-01 12:45:02 följande:
    För mig är det också viktigt med syskon. Däremot så delar jag inte alls uppfattningen att det är viktigt att de är nära i ålder. Jag har som sagt själv en fantastisk fin relation till min syster som är 7 år äldre....och har alltid haft det. Med lite åldersskillnad så slipper man ju mycket av de konflikter som uppstår när det är nära åldersmässigt - ingen konkurrens. Det är tätt mellan våra pojkar och visst leker de mycket tillsammans och har fantastisk glädje av varandra, men det finns ju nackdelar med att ha dem tätt också. Båda sakerna har fördelar och nackdelar.

Som sagt mindre än två år tror jag inte är bra. Tror att 2,5 till 3 år är bäst faktiskt. Det blir som sagt mer konkurrens om de är för nära. Samt att den äldre inte förstår vad som händer om barnet är för litet när den får ett syskon. Blir nog mest avundsjuk kan jag tänka mig. Och man hinner kanske inte ge det lite äldre barnet den uppmärksamhet den behöver.

Men skönt att läsa att du har en fin relation med din syster. Det är ju viktigt också att relationen är bra när de blir äldre. Just också för att vi själva är lite äldre så tycker jag det skulle vara betydelsefullt för min dotter att ha ett syskon när hon är vuxen och vi är riktigt gamla och sen går bort...  
  • Flickan och kråkan
    entjej skrev 2012-11-01 12:46:03 följande:

Barn är väl olika helt enkelt. Mellan två och tre var mitt barn som enklast. Innan hon fyllde två tänkte jag att ett barn till skulle vara jättjobbigt eftersom hon hela livet till dess var rätt krävande och väldigt klängig och skulle underhållas jämt. Ungefär när hon fyllde två ändrades det och hon blev mer självständig och man kunde prata och resonera med henne. Hon var från två år väldigt intresserad av bäbisar. Nu efter tre har hon blivit lite mer trotsig..
    Ja, visst är det så. Och det kan man ju inte förutse innan . Men å andra sidan behöver inte det faktum att du som förälder upplever henne som mer "trotsig" nu än när hon var 2 år innebära att hon har svårare för att bli storasyster nu än då. Att vara intresserad av bebisar generellt är inte det samma som att det flyttar in en bebis hos en själv....in i det allra innersta....viktigaste, det som hon upplever som bara hennes (du och hennes pappa inte minst) .
  • The Doctor
    La Lola skrev 2012-10-30 21:40:11 följande:
    Men alltså....varför måste syskon kunna leka med varann?
    Mellan mina barn är det 9 år (mellan mig o min syster 11 år) o jag har aldrig ens tänkt på att syskon måste kunna leka med varann.
    Det är väl inte därför man skaffar mer än ett barn?

Huvudsaken är väl att det finns nån form av gemenskap mellan barnen?
    Håller med.
  • Flickan och kråkan
    entjej skrev 2012-11-01 12:50:05 följande:

Som sagt mindre än två år tror jag inte är bra. Tror att 2,5 till 3 år är bäst faktiskt. Det blir som sagt mer konkurrens om de är för nära. Samt att den äldre inte förstår vad som händer om barnet är för litet när den får ett syskon. Blir nog mest avundsjuk kan jag tänka mig. Och man hinner kanske inte ge det lite äldre barnet den uppmärksamhet den behöver.
    Jag upplever faktiskt inte att det var ett problem.....att hinna med båda när vi hade så tätt. Däremot har vi haft vår beskärda del av konflikter, men dem hade vi haft om det var två år mellan dem också, ingen tvekan om det. Det är fördelen som jag ser det nu för vår äldsta som kommer att vara närmare 5,5.....att han verkligen får chansen att bli storebror "på riktigt". Så känns det för mig. Det blir en annan typ av syskonrelation. Mina nuvarande pojkar är ju pseudotvillingar och är ganska typiska sådana. De har sitt eget språk och går knappt en meter från varandra (på gott och ont), med en lillasyster/lillebror som är ett par år yngre kommer det att bli annorlunda. Inte sämre eller bättre bara annorlunda. Ytterligare ett syskon att knyta an till, älska och bygga en relation med .
  • Spartacus

det går inte sia om!... skaffar man barn ENKOM för att få ett syskon till sitt barn så är risken stor att man blir besviken eftersom de flesta syskon har perioder av lek och perioder av avståndstagande, det är ju en del i utveklingen att sätta gränser och lära sig gränserna.

mina barn är det 2 år mellan och dom leker bra ibland men det är också mycket tävling om utrymmet.
    jag hade inte direkt planerat noga så med den erfarenhet jag har idag tror jag 3-4 år är optimalt, små barn behöver lite mer egentid än 2 år enligt mig. men även det skiljer ju sig från barn till barn!

det viktigaste är att ni själva vet vad ni vill! önskar ni fler barn så kommer erat befintliga barn anpassa sig... får föräldrarna saker att kännas okrystat och naturligt så tror jag även syskon anpassar sig bra.   

• Spartacus
    cloudberry79 skrev 2012-11-01 12:26:26 följande:
    Ju längre mellan desto bättre. Min ena syster är nio år yngre och vi har en jättebra relation. Barn ska komma till av två vuxnas önskemål om ett van, inte för att bli kompis åt sitt syskon!

visserligen, men har man önskan om mer än 2 barn så kanske man måste gå lite på biologin också?
  • cloudberry79
    entjej skrev 2012-11-01 12:39:31 följande:

Jo visst är grunden att man själv som förälder vill ha ett barn till. Men tycker ändå inte att det är fel att en stor grej är att man vill att barn ska ha syskon om det går. Jag menar jag har ändå ett barn och är jätteglad för det. Men att det är en sorg att inte få syskon är ändå mest för syskongrejen. Sen att jag skulle vara jätteglad över ett barn till är en annan sak om du förstår vad jag menar.
    Eftersom jag har erfarenheten att hata min syster med varje fiber i min kropp så har jag medvetet valt att vänta några år mellan barnen. Hellre inga syskon än syskon tätt. Hela min uppväxt har handlat om konkurrens, vi var alltid osams, slogs och härjade. Hon har slagit mig i huvudet så pass att det fick sys, jag har (av olyckshändelse, men situationen berodde på bråk) skurit henne i kinden med kniv. Ett ärr hon bär än idag. NU är vi jättebra vänner och står varandra nära, men jag har vänner som inte är blodsband som jag har en ännu närmare relation med.
    (M)amma
  • The Doctor
    entjej skrev 2012-11-01 11:24:50 följande:

Fast om din syster varit yngre kanske hon varit en av dina lekkompisar.... då hade du kanske inte varit mycket ensam. Du kanske inte ser det stora värdet syskon har av varandra om de kan leka med varandra just för att du själv aldrig haft det... Sen är det ju inte bara leka. Det är gemenskapen man kan känna med ett syskon som är i liknande situation pga samma förälder.Och sen har du ju förhoppningsvis glädje av varandra som vuxna...och då spelar förstås åldersskillnaden mindre roll...
    Jag är uppväxt med två bröder (2,5 och 5 år yngre) och vi har umgåtts väldigt mycket - i perioder. Som yngre lekte vi väldigt mycket tillsammans, men när jag kom in i tonåren var de naturligtvis inte så intressanta och trots att jag lekte med dem mindre och mindre fanns ju en gemenskap. Jag värdesatte dem på ett helt annat sätt och jag tror DET är viktigare än själva lekandet. Jag och mellanbrodern bråkade också som fan periodvis, känslan av gemenskap gentemot andra ex fanns ju ändå kvar.

• The Doctor
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-01 12:45:02 följande:
    För mig är det också viktigt med syskon. Däremot så delar jag inte alls uppfattningen att det är viktigt att de är nära i ålder. Jag har som sagt själv en fantastisk fin relation till min syster som är 7 år äldre....och har alltid haft det. Med lite åldersskillnad så slipper man ju mycket av de konflikter som uppstår när det är nära åldersmässigt - ingen konkurrens. Det är tätt mellan våra pojkar och visst leker de mycket tillsammans och har fantastisk glädje av varandra, men det finns ju nackdelar med att ha dem tätt också. Båda sakerna har fördelar och nackdelar.
    Och det bästa av allt enligt mig - kommunikationen! Min dåvarande 7-åring var ju med på hela resan vad gällde graviditet och förlossning, och även amningen (jag hoppas naturligtvis att detta får honom att vara ett bra stöd för framtida mor till hans barn).

Vi pratar väldigt mycket hos oss och de få gångerna han kände sig avundsjuk i början kände han sin trygg med att komma och prata med mig om detta. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag på att skapa gemensamma plattformar där barnen lätt kan umgås, beroende på intresse. Något grabben tycker är rätt kul är att jag visar gamla foton på hur han såg ut och vad vi gjorde när han var i samma månad systern är i NU.
  • entjej
    Lillkossan skrev 2012-11-01 12:07:45 följande:
    Ojojoj min syster är min allra bästa vän, och det är 6 år mellan oss. När man blir vuxen spelar ju åldern ingen roll då är det mer personkemin som ska klicka. Antingen umgås man mycket och tycker om varandra, eller så gör man det inte..:/ Min brorsa som är 1,5 år yngre har jag också jättebra kontakt med, men inte på samma kompisnivå som med syrran. Däremot lekte brorsan och jag mer när vi var små, då va syrran mest bara jobbig;)

Jag har 4 år mellan mina barn och dom leker och busar jättemycket. Såklart på en lite annan nivå än jämngamla. Min yngsta fullkomligt avgudar sin storebror. Så låt inte åldersskillnaden stoppa dig om du vill ha fler barn. Syskon är ju en relation (för hoppningsvis god) man har hela livet, någon som alltid finns där:)
    Nej, åldersskillnaden ska naturligtvis inte stoppa mig om jag vill ha fler barn, precis som du skriver. Det är väl det att allt tillsammans får mig att tveka...åldersskillnaden och så att jag och min sambo egentligen är lite väl gamla nu tycker jag för att få barn, nästan så jag skulle skämmas lite att vara gravid och föda vid min ålder. Och så är jag rädd för skador på barnet för t ex syrebrist.  Att min sambo först sa helt nej gör ju inte saken bättre. Vårt förhållande är inte alltid bra. Men om vi försöker så blir tiden för försök kort i varje fall. Vi har några embryon i frysen efter IVF. 3 st. Så tre, två ett eller noll försök handlar det om beroende på hur många som överlever. Att göra ett nytt IVF försök är vi för gamla till. Beslutet blir ju lite mer påtagligt när man måste göra FET. Att jag hade en mardrömsgraviditet förra gången samt är värdelös på att ta beslut gör ju inte saken bättre. Men jo, jag vill ändå försöka. Det vill jag. Vill inte "kasta" bort embryon som kan bli till ett litet barn. Men blev ändå väldigt deppad av min kompis uttalande. Det är en kompis kompis egentligen så träffar henne väldigt sällan så har själv inte direkt sett hur hennes barn är mot varandra. Men har blivit uppmuntrad av er som kommit bra överens med era syskon trots åldersskillnad. Hade ändå velat ha ev. syskon tidigare men det är ju som det är.

OBS! Nu blev detta inlägg en litet utvik av ämnet. Egentligen handlar det ju om ålder och syskon. Jag är väldigt glad över att jag fått sådan respons av det ämnet. Så det är det det ska handla om i fortsättningen också förstås.  
  • entjej

ooops. Mitt senast inlägg gjorde visst att diskussionen tog slut. Glöm mitt sista inlägg nu! Skriv om era upplevelser av syskon!

• pamilya

Det är två år mellan mig och min syster, vi har aldrig lekt ihop. Det är inte förren nu (25 resp 27 år) som vi börjat umgås med varann.
    Min 7 år yngre bror har jag varit tajtare med genom åren.
    Tätt mellan barnen är ingen garanti för att de blir lekkamrater.

• amalie79

Min bror är nästan tolv år yngre än mig, sladdisen:) det är vi som är mest lika, både till sättet och utseendet. Mellanbarnet är syster, tre år yngre än mig. Vi är också nära- men med brorsan kan jag titta på honom och se vad han tänker ibland. Det är som att se sig i spegeln då. Fast vi inte lekt ihop på lika villkor!

• Kasperina

Mina bröder är 8,5 respektive 17 år yngre än mig, och vi lekte inte som barn, MEN som vuxna är vi tajta och har stort utbyte av varandra.
    Jag hade samma oro som du, ville ha barn tätare för att de ska kunna leka med varandra, men av olika anledningar blev det ändå drygt fyra år emellan dem.
    De är 4,5 år resp 3 månader, och de leker redan med varandra. Det är givetvis stora barnet som leker, men lillan tycker det är roligt.  

• mia maria

Har bara läst TS!

Alla barn är olika!

Jag har fem år emellan mina två pojkar, o de leker då med varandra o har jättestor glädje av den andre  

• En blå giraff

Jag har 3 år 9 mån mellan mina pojkar. Nu är den minsta 1,5 år och de börjar verkligen ha glädje av varandra. Jag skulle absolut inte velat ha dem tätare. Det är jättebra att ha en som är lite större så inte båda behöver ständig passning. Jag kan ibland känna lite dåligt samvete då jag är ensam med barnen och den lilla kräver mycket av mig - jag känner att jag inte hinner med storebror som jag önskat. Men då kan jag alltid trösta mig med att han har fått nästan 4 år av helt ostörd tid med oss innan lillebror föddes, det tycker jag känns bra. Jag ser det som en bonus om mina barn leker bra - oavsett åldersskillnad. De kan ju vara helt olika i sättet och intressen även om det är tätt emellan.

Svar på tråden Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...