• MammaMandiz

Tips mottages! Hur kan jag amma mer sällan på natten??

Jag har en son på tre månader. Redan från början kunde han inte vara lugn om han inte fick ligga hos mig och amma JÄMT. Då tänkte jag bara att det skulle gå över efter några veckor, men han äter fortfarande jätteofta.

Vid läggdags får han äta tills han absolut inte vill ha mer. Sedan lägger jag honom i sin säng. Redan efter 1 timme brukar han vakna för att äta igen. Hela kvällarna spenderas med att mata. Han kan verkligen inte somna igen om han inte får mat. Under natten äter han ca varannan timme.

Har försökt att sambon tar honom när han vaknar, men det funkar inte. Jag klarar verkligen inte av att höra honom skrika vilket leder till att jag låter honom få sin vilja igenom... Min sambo tycker att vi ska lära honom att det är vi som bestämmer när han ska äta nattetid, men jag vägrar tro att det kan funka med så små barn. Amning är väl inte bara mat utan också trygghet?

Finns det något sätt att få honom att kunna somna om utan att äta utan att det för den sakens skull ska betyda att han skriker tills han inte orkar mer??? :(

• Svar på tråden Tips mottages! Hur kan jag amma mer sällan på natten??
  • Whitetrash86

låta honom sova kvar hos dig ist för att lägga ner honom i egen säng? mina barn har legat i min säng tills att dom varit 6 månader..
    att tro att man kan visa en 3 månaders vem som bestämmer finns inte. Och att låta barnet skrika när den uppenbart behöver mat och trygghet är bara grymt. Skapar bara mer problem som kommer ligga kvar länge!

• Piano

Har du testat ge ersättning som sista kvällsmål? Har oxå en tre-månaders son som jag svårt att hitta bra nattrutiner med. Har testat ge ersättning en gång då jag var borta en kväll och då sov han hela natten utan amning under natten. Kan vara värt att testa.

• Höghus

Ersättning som kvällsmål är bästa sättet att sabba amningen. När bebisen vill öka mjölkmängden görs detta i första hand genom nattamning (handlar om hormonnivåer i kroppen). Amning är också trygghet. Håller med om vad whitetrash86 skriver, låt bebisen sova hos dig så kan du amma i sömnen och slipper springa upp. Att lära ett spädbarn "vem som bestämmer" går inte. Det enda bebisen uppfattar är att den är övergiven och man kan få en otrygg anknytning eftersom bebisen inte kan lita på att ni finns där när hen behöver det.

• Mother of 4

Vår dotter sover på sin pappas axel på nätterna, sen så kommer han ner till mig med henne när hon vaknar för amning. Hon sover mkt bättre med honom. Hon sover lugnt och tryggt när hon är nära någon.

Nu sover hon från 23-06 utan mat. Hon är snart 3 månader.

Vissa barn vaknar tyvärr mkt på nätterna, vårt mellanbarn vaknade var 30 min hela natten igenom tills han var två år. Där hjälpte ingenting...

Är han helt mätt så han typ spyr när du lägger honom?

• Piano

Man behöver inte byta ut ett helt mål mot ersättning. Man ger bröstet först och sen lite extra med ersättning så dom håller sig mätta lite längre. Behöver inte alls sabba amningen. Enligt vad jag fått lära mig då.

Svar på tråden Tips mottages! Hur kan jag amma mer sällan på natten??