• Anonym (Pappa)

HJÄLP! Mamma låter inte mig träffa barnen imorgon!!!

Imorgon hade jag tänkt hämta våra barn från dagis, mitt ex (mamman) sa att det var okej förra veckan.

Jag har försökt få tag på henne de senaste dagarna och hon svarar inte. Jag ringde till dagis och sa att jag hämtar barnen och dagis ringde mamman och berättade.

Mamman ringde nyss upp mig och sa att jag inte får träffa barnen, Hon sa att hon inte kommer låta barnen gå till dagis imorgon så att jag inte ska försöka hämta dom ändå.

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden HJÄLP! Mamma låter inte mig träffa barnen imorgon!!!
  • Anonym

Varför får du inte träffa barnen? Har ni inget umgängesschema?

• Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2012-10-30 14:20:51 följande:
    Varför får du inte träffa barnen? Har ni inget umgängesschema?
    Vi har gemensam vårdnad. Finns ingen anledning för att jag inte får träffa barnen.

Hon har gjort såhär hela tiden i flera år, förra gången hon gjorde såhär var det med hennes ex som gav henne dåligt inflyt 
  • Anonym (Pappa)

dåligt inflytande. Han gjorde slut med henne och hon kom o bad om ursäkt för att han påverkade barnen och umgängestiderna negativt.

Nu har hon en ny pojkvän och lyssnar blint på vad han säger.

Har hon rätt att göra såhär? Vid gemensam vårdnad skulle jag träffa barnen imorgon och hon ska hålla dom hemma imorgon så jag inte kan träffa dom. 

• Anonym (Pappa)

Jag är så himla arg och ledsen.
    Hon gör detta i protest för att jag vill ha mailkontakt med henne.

Anledningen till det är att vi alltid bråkar (mest hon) tjafsar och skriker hon på mig, lägger på i mitt öra och hotar hela tiden med att jag inte får träffa barnen.

Familjerätten föreslog mailkontakt, hon vill inte men jag orkar inte med tjafs o bråk. För barnens skull vill jag ha mailkontakt och hon vägrar. I protest kommer hon att inte låta mig träffa barnen.

vad ska jag göra??  

• Anonym

Men du måste ju kunna anmäla detta till någon? Soc, eller något? Har du rätt att träffa dina barn så skulle jag ha gjort allt jag kunde (även dra in alla möjliga statliga makter) bara för att få det

• Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-30 14:21:46 följande:
    Vi har gemensam vårdnad. Finns ingen anledning för att jag inte får träffa barnen.

Hon har gjort såhär hela tiden i flera år, förra gången hon gjorde såhär var det med hennes ex som gav henne dåligt inflyt 
    Du behöver naturligtvis få ett schema på hur umgänget ska vara. Då kan hon inte neka dej.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2012-10-30 14:32:19 följande:
    Du behöver naturligtvis få ett schema på hur umgänget ska vara. Då kan hon inte neka dej.
    Jag ska få träffa dom 1 vecka/månaden. Vi bor långt ifrån varandra så jag skulle hämta och lämna dom. 
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-30 14:34:04 följande:
    Jag ska få träffa dom 1 vecka/månaden. Vi bor långt ifrån varandra så jag skulle hämta och lämna dom. 
    Ja men det är bara att anmäla då, finns inget annat att göra
  • Anonym

Försöker förstå. Hon vill inte ha mailkontakt - men vill hon ha kontakt på nåt annat sätt? Är det bara mail hon vänder sig emot?

Om ni har gemensam vårdnad kan hon inte hindra dig att träffa barnen på "dina" dagar.

• Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2012-10-30 14:38:13 följande:

Försöker förstå. Hon vill inte ha mailkontakt - men vill hon ha kontakt på nåt annat sätt? Är det bara mail hon vänder sig emot?

Om ni har gemensam vårdnad kan hon inte hindra dig att träffa barnen på "dina" dagar.

hon vill prata i telefon, o det funkar inte för det slutar med bråk o att hon hotar med barnen.

hon hindrar mig, inte första gången. Vad ska jag göra? 
  • Ramborg

Du ska skaffa en dom på vilket umgänge du har rätt till. Eller ett skriftligt avtal som är godkänt av socialtjänsten.

Har du det så kan du begära samhälleys stöd för att verkställa umgänget genom tex vitesföreläggande och i sista hand polishämtning. Vetskapen att du har rättigheter kommer minska hennes incitament att krångla.

Har du bara muntligt avtal eller ett skriftligt som inte är stämplat av soc, så kan hon krångla så mycket hon vill.

42.
  • Anonym (***)

Att ni har gemensam vårdnad betyder inte att ni har ett fastställt umgängesschema. Vad jag förstått är att ni kommit överrens om att du ska ha barnen 1vecka per månad men det strular hon med. Du vänder dig till familjerätten och förklarar situationen och ber dom hjälpa till med ett samarbetssamtal. Du säger att du vill att målsättning är att ni når en skriftlig överrenskommelse på det som är sagt muntligt och att det även i det nu skriftliga avtalet ska klart framgår VILKA veckor du ska ha barnen. Du säger att du även vill att helger och lov regleras i avtalet. Dom kommer då att kalla mamman till ett samarbetssamtal och förhoppningsvis blir det ett skriftligt avtal. Går hon inte med på det så kommer det att vara negativt för henne. Skulle hon vägra, då stämmer du henne i Tingsrätten på ett umgängesavtal. Ta då hjälp av en advokat. Lycka till.

• sextiotalist

Vänd dig till socialtjänsten i hennes kommun, de kan ställa upp och följa med vid sådant. Det gjorde min vän när mamman vägrade lämna ut barnen, trots dom på umgänge. När socialjouren var med så vågade hon inget annat.

• Tonårsmorsan

Gemensam vårdnad betyder inte att du kan komma och hämta barnen lite hur du vill. För allas skull så måste ni får ett umgängesschema juridiskt fastslaget. Det kan man få via kommunens frivilliga familjehjälp eller via en Tingsrättsdom.

Jag tolkar det du skriver som att ni bor ganska långt ifrån varandra. Det är alltid bra om föräldrar kan bo nära varandra. Jag vill förvarna dig om att en vecka i månaden inte kommer att hålla när barnen börjar skolan. Tänk igenom lite mer långsiktigt hur du vill att umgänget ska fungera i framtiden. Tänk på att barnens kompisar blir viktigare och viktigare ju äldre barnet blir. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (Pappa)

Nu säger hon att ja inte får hämta barnen för att hon har planerat jättelänge att barnen har varit inbjudna på en halloweenfest. Dom är 2 och 4 och vi har planerat att jag ska hämta dom imorgon jättelänge. 

Vet ni vad hon sa nyss? ''Jag tycker det är bättre att du försvinner ur bilden helt o barnen mår bra av att växa upp utan pappa också, de gjorde jag själv''

• Ramborg
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-30 16:00:24 följande:
    Nu säger hon att ja inte får hämta barnen för att hon har planerat jättelänge att barnen har varit inbjudna på en halloweenfest. Dom är 2 och 4 och vi har planerat att jag ska hämta dom imorgon jättelänge. 

Vet ni vad hon sa nyss? ''Jag tycker det är bättre att du försvinner ur bilden helt o barnen mår bra av att växa upp utan pappa också, de gjorde jag själv''

Skriv upp denna typ av kommentarer i någon form av dagbok. Även notera när hon krånglar. Om det blir tvist är det bättre att kunna säga "den 30 oktober kl siochså sa hon..." än att säga "hon krånglar jämt".
    42.
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-30 16:00:24 följande:

För elfte gången! Anmäl detta! du har all rätt att träffa dina ungar, inget hjälper av att sitta här o fråga. Anmäl
Svar på tråden HJÄLP! Mamma låter inte mig träffa barnen imorgon!!!