• Nongmay

om FK nekar sjukskriven

Hej,

Är gravid i v.33 och är sjukskriven på halvtid. Ska prata med läkare imorgon om förlänga sjukskriven så att det bli ev heltidssjukskriven. Min fråga är vad händer om Fk nekar heltidsjukskriven som min läkare har skrivit till dem?  Måste jag tillbaka till jobbet eller kan man på något sätt prata med Fk så att man få alla fall i halvtid sjukskriven? eller måste man ta ut mammadagar redan?

• Svar på tråden om FK nekar sjukskriven
  • MalinTherese

Har du ett sjukintyg från en läkare ska inte FK kunna neka dig den.. absoluuuuut inte..

prata med din läkare när du ringer dit så får du mer klarhet men jag har svårt att tro att dom ska kunna göra detta! 

• jimbo

Det är inte läkarintygen som avgör det är försäkringsläkaren på fk som avgör om man får vara sjukskriven eller inte !
    Man kan överklaga ett nekande ! Annars är det bara att jobba tyvärr !
    Graviditetspenning då ?

• Nongmay

Tyvärr blev man nekad på graviditetspenning också:( så detta är alternativet. Hoppas att läkare skriver tydlig med mina problem och håller tummarna på att man få vara sjukskriven.

• älskarlivet81

Du får lov att vara sjukskriven även om fk nekar, men du får inga pengar för sjukskrivningen i så fall.

• Barbamama08

Själva sjukskrivningen kan du inte bli nekad till, men du kan bli nekad till sjukpenning och i så fall måste du vända dig till soc. Jag blev själv nekad när jag var gravid men efter en överklagan gick det igenom. Allt hänger på hur bra läkaren har skrivit din sjukskrivning.

Svar på tråden om FK nekar sjukskriven