• Dosan89

Hjälp, Igångsättning??

Hejsan hoppas någon har svar på mina frågor. Jag är gravid i vecka 19 nu med andra barnet. Med första barnet hade jag inte en dröm förlossning. Den höll på i ca 1,5 dygn och slutade med akut kejsarsnitt pga dottern hade roterat fel, ut kom en klump på 4200 på BF dagen. Varken jag eller min sambo minns särskilt mkt av förlossningen då den va så utdragen. Jag är verkligen livrädd för att samma sak ska hända igen. Tror ni att man kan få en tid för igångsättning pga detta? Både för att förlossningen va jobbig och att tjejen va rätt så stor redan på BF dagen.. Tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp, Igångsättning??
  • MissSandra

Jag blev igångsatt 2 dagar innan bf, då
    Min dotter var beräknad stor. 4200 i v 37. Så i v 39 föddes hon. Hade fått en son tidigare på 4200g. Men det är inte tillräckligt stort för en igångsättning. Allt under 4500 g räknas som normalt även om det är stort. Jag fick en klump på 5550 gram och allt gick bra men jag var redo! Jag var öppen 4 cm när de startade mig. Jag tycker att du ska prata med din bm, förklara din oro. Be att få träffa en läkare och få ett extra tillväxt ultraljud. Du kan bli igångsatt innan men det är upp till läkaren att bestämma. Det viktiga är att du pratar om din oro! Åhh kanske inte hjälpte något men ta hjälp! Kramar

• annika eriksson

jag blev igångsatt med mitt andra barn och gör ALDRIG om det igen
    det tog två dygn med värkar.
    ingen hade berättat för mig om såkallade pinvärkar som man får av gelen och som kan hålla på i över ett dygn innan kroppen reagerar.. ett dygn låg jag med värkar var tredje minut och de kunde inte ge mycket till smärtlindrig heller... dom berättade efteråt att eftersom kroppen inte är redo att starta förlossningen så kan det bli mycket mycket utdraget...när väl livmodertappen började öppna sig så var min kropp så slut av värkarbetet så jag fick inga krystvärkar alls, livmodern bara krampade.. slutade med akutsnitt,.... så tack fast nejtack
    så nu gör jag det naturligt när kroppen vill ha ut bebisen...

• annika eriksson

det var många år sedan nu så det är inget som grämer mig men det var jobbigt när det höll på... aldrig mer föda barn sa jag efter det och nu har jag tre stycken Skrattande

Svar på tråden Hjälp, Igångsättning??