Hur sover din 2-åring? (vilken sorts säng)
Spjälsäng, vanlig säng eller kanske på annat vis?
Om barnet sover i spjälsäng, när är det dags att byta till vanlig säng?
Spjälsäng, vanlig säng eller kanske på annat vis?
Om barnet sover i spjälsäng, när är det dags att byta till vanlig säng?
Vår dotter har sovit i vår säng fram tills nyligen, hon är 2 år. Nu har hon en växa-säng som står bredvid vår. Vi är så trångbodda så varje kvadratmeter yta är viktig, därför var en växa-säng perfekt för oss. Jag brukar kunna klämma in mig där och natta eller söva om när det behövs, det är inte bekvämt men det går. Tyvärr har jag själv råkat somna där några gånger, det är inte skönt när man vaknar kan jag säga .
Sonen bytte från spjälsäng till utdragbar säng när han var kring 21-22 månader om jag inte minns fel. Det är en säng som är 90 cm bred och går att dra ut så att den blir 2 meter lång, dvs vuxenmått. Men just nu är den 90 x 140 typ.
Sonen har sovit på en 90cm resårmadrass utan ben sen han var 20 månader. Spjälsängen är ställd utan en långsida mot min sida på sängen och där sover han om han kommer över till oss på natten och den får nog stå kvar ett tag så att vi slipper trängas.
Vad mycket olika sätt det finns att sova på :) Det sägs ju att alla sätt är bra utom de dåliga :P
Min son sover i en växa säng men dundrar in till oss mitt inatten för att få sova med näsan i min nacke :) nu vankas barn nr två så vi får väl se hur det blir när han kommer!
Typ 70% i sin egen växasäng (enda som får plats i vårt rum) och 30& i vår säng. Han har aldrig legat i spjälsäng.
När äldsta om var 2 år gammal sov hon i spjälsäng i eget rum. Hon bytte till juniorsäng när hon var 2 år och 11 månader.
Mellandottern sov hos oss till precis innan 2 årsdagen. Sen i underslafen i våningssäng i 4 månader, sen en kort period i junioräng för att sedan sova hos oss igen mellan 2½ och 2 år o 9 månaders ålder. Sen i junioräng igen.
Lilla dottern är nu 2½ och sover hos oss - hela tiden. Vi slutade hålla på att flytta ner henne hennes egen säng för ca 6 månader sen
Hon har både en spjälsäng utan ena sidan, en juniorsäng och en vanlig att välja mellan, men det är enligt henne helt ointressant - hon ska sova bredvid mig.
Så det får hon göra ett tag till.
Vår dotter på 23 månader har precis fått en madrass i juniorsängsstorlek som ligger bredvid vår dubbelsäng. Anledningen till det var att det är det som får plats hos oss, då vi bor litet och stora sängen börjar bli trång. Fram tills nu har hon sovit hos oss men nu sover hon fram till tidiga morgonen på madrassen, för det mesta. Hon får självklart sova hos oss om hon vaknar och vill det. Hon är ju så liten än.
Båda sönerna 3,5 och 2år 3 mån sover på en dubbelsängsmadrass på golvet De ser fram emot att bädda ut den varje kväll och sover gärna. Minsta vaknar än på nätterna så då är det perfekt med en extra plats på madrassen till mamma
Stora har sovit hela nätter sedan han var 6 månader både i spjälsäng och madrass....
2,5 i juniorsäng. Fint o mysigt men trångt att göra henne sällskap, förstår poängen med att gå direkt från spjäl till 90-säng :)