• år78

hjälp

har en son med bla autism 
    i morse började han hosta   och blev hysterisk och gav sig på mig , huset  och lillebror för det va jobbigt han ville ha bort hostan  , grina skrek så han kräktes
    nu får jag verkligen panik , tänk om fölrkyln  bryter ut riktigt
    vad kommer hända då
    vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden hjälp
  • Philippa

Förstår inte...?

Om han blir sjuk är det bara att köpa hem alvdeon/ipren mot febern, något hostdämpande och ev nässpray.... 

• år78
    Philippa skrev 2012-11-01 09:22:55 följande:
    Förstår inte...?

Om han blir sjuk är det bara att köpa hem alvdeon/ipren mot febern, något hostdämpande och ev nässpray.... 
    ja men alltså
    hur  gör jag för att  han  ska förstå att  det inte  bara är att ta bort på 1 min en hosta  ex
    han blev som sagt tokig fick utbrott  för att an hostade i morse

• Little Ms Chatterbox
    år78 skrev 2012-11-01 09:26:05 följande:
    ja men alltså
    hur  gör jag för att  han  ska förstå att  det inte  bara är att ta bort på 1 min en hosta  ex
    han blev som sagt tokig fick utbrott  för att an hostade i morse

Testa att skriva ett seriesamtal. http://www.google.se/search?q=seriesamtal&aq=f&oq=seriesamtal&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Berätta att det kan kännas som man inte får luft men det kommer i lite ändå. Att kroppen klarar sig på det som man får bara man inte anstränger sig för då kan kroppen behöva extra mycket luft och då blir det svårare och känns ännu otäckare. När man skriker, viftar och hetsar upp sig går det åt mer luft, det är som att springa jättefort. 

Om det är svårt för honom att hosta upp slemmet så fyll en flaska ( en enliters) med 3/4 dels vatten och sätt i ett tjockt eller några smala sugrör. Sen blåser man bubblor i sugröret. Motståndet som vattnet orsakar i utandningen gör att de små luftblåsorna i lungorna öppnar upp sig och det blir effektivare andning och man får mer kraft i hostningarna. Blås 10ggr, hosta, blås 10ggr, hosta, upprepa några ggr i timmen. 

Det finns en speciell mojäng (kommer inte ihåg vad den heter, brukar kallas "flöjt") för att andas i som man brukar få inför operationer och de som har astma. Om det är så att den här paniken inför hosta stannar kvar hos din son kan det kanske vara bra att kontakta HAB och få träffa en läkare/sköterska och prova ut mojängen. 
    Den är individuell  man sätter olika munstycken för olika stort motstånd. 

Hoppas han snart kryar på sig{#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden hjälp