• Pussesnufs

Tips mottages gärna!

Min dotter, snart 7 månader sover jättebra på nätterna. Vanligtvis runt 10-11 timmar. Så har inget att klaga på där. :)

Meeen. Det tar ibland upp till TVÅ timmar att natta henne. Och hon är trött. Jäklar vad trött hon är. Spelar ingen roll om vi lägger henne kl 19, kl 20 eller 21, hon somnar aldrig direkt. 
    Vi har testat att ge henne välling så hon somnar i famnen men då vaknar hon så fort vi lägger ner henne. Vi har testat att lägga ner henne men då ska hon leka, krypa och hoppa runt. Hon verkar inte speciellt glad heller, utan mer obstinat "Jag ska ta mig tusan inte sova!".
    Går man ut ur rummet så blir hon jätteledsen... sitter man jämte henne så blir hon triggad att leka.

Någon som har nåt tips?     

• Svar på tråden Tips mottages gärna!
  • Abisko

Jag är ingen expert, och det låter som att ni testat en hel del olika saker.

Det enda tips jag kan ge är att bestämma er för en rutin och sen köra på det och låta det ta flera dagar/veckor innan det, förhoppningsvis funkar.

T.ex. Välling-bad-blöja-pyjamas-sägen. Och sen är det sängen som gäller tills hon somnat. Förhoppningsvis så landar det så småningom.

Vår dotter somnar bäst om vi lämnar rummet. Ibland somnar hon direkt, ibland ligger hon och småpratar för sig själv ett tag, ibland är det gråt innan hon somnar. Men jag hör numera skillnad på om det är gråt som går över av sig själv efter en stund eller om det är läge att gå in och trösta.

• Pussesnufs
    Abisko skrev 2012-11-01 11:51:39 följande:
    Jag är ingen expert, och det låter som att ni testat en hel del olika saker.

Det enda tips jag kan ge är att bestämma er för en rutin och sen köra på det och låta det ta flera dagar/veckor innan det, förhoppningsvis funkar.

T.ex. Välling-bad-blöja-pyjamas-sägen. Och sen är det sängen som gäller tills hon somnat. Förhoppningsvis så landar det så småningom.

Vår dotter somnar bäst om vi lämnar rummet. Ibland somnar hon direkt, ibland ligger hon och småpratar för sig själv ett tag, ibland är det gråt innan hon somnar. Men jag hör numera skillnad på om det är gråt som går över av sig själv efter en stund eller om det är läge att gå in och trösta.

Mjo, vi har kört i några veckor nu... Bok, välling, blöja... Gonatt typ. Men hon blir skogstokig i sängen. :) Bada henne varje dag kan jag inte då hon har lätt för att bli torr och får eksem.
    Men det är väl bara att fortsätta antar jag, kanske mycket som behöver bearbetas innan hon kommer till ro. För när hon väl sover så verkar hon lugnar än någonsin förr.  

Går vi ut ur rummet så får vi springa in och ut varannan minut och det känns ju också dumt. 
    Scientia Est Potentia
  • Pussesnufs
    Natulcien skrev 2012-11-01 12:24:21 följande:
    Hur sover hon på dagen då?

Det varierar... men vanligtvis 1,5 till 2 timmar mitt på dagen. Samma visa där om man inte lägger henne i vagnen och går ut vilket vi gör varje dag i stort sett om det inte är nåt speciellt.

Har även testat vagnen på kvällen och hon slocknar som ett ljus. Men så fort vi flyttar över henne till sängen så är det lekdags!
    Funderade på om det kunde vara saker i sängen som stimulerar lekhumöret men nu är det bara madrass, snutte och en filt liksom.  
    Scientia Est Potentia
Svar på tråden Tips mottages gärna!