• Anonym (orolig)

Vad tror ni familjerätten skulle säja?

Ska försöka fatta mig kort.. min fråga är altså om man är två föräldrar som har gemensam vårdnad av barnen, varpå barnen är tänkt att bo lika mycket hos båda. Men det inte är så pga. jag (mamman) inte orkar fullt ut, särskilt inte vissa perioder pga svåra depresioner, som gör att jag blir helt orkeslös och knappt kan gå upp ur sängen, inte alls vissa dagar.

Så är det nu, och särskilt svårt är det att ha båda barnen samtidigt, som det är nu har jag sagt ifrån till det, då ett av barnen får kraftiga utbrott och river huset, kastar mat, slår syskonet, lyder inget man säjer till om, varvat med att hon är snäll och go då när hon är själv här. Men hon är bara hanterbar när inte syskonet är här, därimot så har jag(barnen) en kontaktperson som vi gör saker med ca 1 gång i veckan, det är för att barnen ska få ett större nätvärk då verken jag eller pappan har några släktingar.

Jag har altså barnen minst, och bara ett i taget just nu. Jag träffar barnen ca. varannan till var tredje dag. Men min fråga är nu när situationen ser ut så här kan jag kräva att pappan ska göra en psykologisk utredning, tester å så hos familjerätten? för jag har börjat känna en oro för hur barnen har det hos honom, eller jag tror helt ärligt att dom har det bra nu, men så har jag läst papper från socialtjänsten vad han har varit med om i sin barndom, och vad han har gjort som ledde till att han blev inlåst i flera år, detta har jag och pappan pratat om och han säjer själv att han vill glömma det och inte prata om det han varit med om och själv gjort, så därför öppnade han sig aldrig för psykologerna när han var tvångsomhändertagen. Detta var ungefär 10år sen som han kom ut ur tvångsomhändertagandet, och under den tiden vi var tillsammans så hände det att han var våldsam och skrämdes, det har jag bevis för.

Vad tror ni familjerätten skulle säja om jag berättade det här för dom? 

• Svar på tråden Vad tror ni familjerätten skulle säja?
  • Fosse

Vad är det du vill?

Du tror inte att barnen far illa hos sin pappa men du vill ändå informera familjerätten om saker som hänt över 10 år sen. Varför, vad är det du hoppas ska hända?
    Vad är det för tester du vill utsätta honom för?

Du är ju uppenbarligen inte lämplig som mamma (enligt egen utsago) så vill du att barnen ska hamna i fosterhem?

Jag förstår faktiskt ingenting...

• Anonym (orolig)

Jag undrar om min oro är befogad, eller om det är så att man kan bli frisk utan att gå i behandling. Tänkte väl kanske att om jag fick höra att det var såpass längesen som han var farlig så behövde jag inte oroa mig längre..

• Anonym

Din ohälsa påverkar naturligtvis barnens mående. Varför skulle deras beteende bero på pappan? Då du inte klarar av att vara vårdnadshavare för barnen borde du kanske avstå till förmån för att pappan får ensam vårdnad?!

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-11-01 12:04:10 följande:
    Din ohälsa påverkar naturligtvis barnens mående. Varför skulle deras beteende bero på pappan? Då du inte klarar av att vara vårdnadshavare för barnen borde du kanske avstå till förmån för att pappan får ensam vårdnad?!

Just nu är min hälsa så här, men den är inte alltid så. skulle aldrig i livet avstå vårdnaden till pappan, pga att det är inte bara jag som inte är stabil. Avstår jag vårdnaden har jag ingen insyn alls och kan inte gå till socialen om barnen verkar må dåligt berättar att han skräms. Och hur jag mår går upp å ner, ibland är det bra och som det ska vara. Jag hade velat få mer stöd från socialen med avlastning, men eftersom vi är två föräldrar så går det ej vad jag förstått det som:(. 
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-01 12:12:09 följande:

Just nu är min hälsa så här, men den är inte alltid så. skulle aldrig i livet avstå vårdnaden till pappan, pga att det är inte bara jag som inte är stabil. Avstår jag vårdnaden har jag ingen insyn alls och kan inte gå till socialen om barnen verkar må dåligt berättar att han skräms. Och hur jag mår går upp å ner, ibland är det bra och som det ska vara. Jag hade velat få mer stöd från socialen med avlastning, men eftersom vi är två föräldrar så går det ej vad jag förstått det som:(. 
    Enligt föräldrabalken ska man inte ha vårdnaden om barn när man inte är fysiskt eller psykiskt förmögen att klara av den.

Självklart kan man orosanmäla till socialtjänsten utan att ha del i vårdnaden.

Varför behöver du mer avlastning när du knappt har barnen hos dig?
  • Fosse
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-01 12:02:04 följande:
    Jag undrar om min oro är befogad, eller om det är så att man kan bli frisk utan att gå i behandling. Tänkte väl kanske att om jag fick höra att det var såpass längesen som han var farlig så behövde jag inte oroa mig längre..
    Det är ju naturligtvis helt omöjligt att svara på, vi har ju ingen aning om vad ditt ex lidit av och varför.
    Men om han är välfungerande idag och barnen verkar må bra och trivas så har du nog inget att oroa dig för just nu.

Familjerätten kan inte beordra din man att undergå någon psykiatrisk utredning för att du känner oro.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-11-01 12:15:39 följande:
    Enligt föräldrabalken ska man inte ha vårdnaden om barn när man inte är fysiskt eller psykiskt förmögen att klara av den.

Självklart kan man orosanmäla till socialtjänsten utan att ha del i vårdnaden.

Varför behöver du mer avlastning när du knappt har barnen hos dig?

Pappan är på mig med att jag ska ha båda barnen, fast jag har fått hjälp från familjerådgivningen att förklara att det inte går just nu för mig. Dom gångerna när barnen har varit hos kontaktpersonen så är dom som helt andra barn sen, lyssnar när man pratar med dom och är glada, trygga. Så tänkte väl kanske att om dom är nån helg ibland hos någon som orkar med dom och är trygg, och glad, så kanske det gör så dom blir mer lätthanterliga hos mig, vilket gör att jag orkar ha dom mer. och pappan blir nog lite lugnare och gladare då han också kan vara barnledig nån gång ibland. Men min tanke är kanske helt hel..
  • Fosse
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-01 12:25:59 följande:

Pappan är på mig med att jag ska ha båda barnen, fast jag har fått hjälp från familjerådgivningen att förklara att det inte går just nu för mig. Dom gångerna när barnen har varit hos kontaktpersonen så är dom som helt andra barn sen, lyssnar när man pratar med dom och är glada, trygga. Så tänkte väl kanske att om dom är nån helg ibland hos någon som orkar med dom och är trygg, och glad, så kanske det gör så dom blir mer lätthanterliga hos mig, vilket gör att jag orkar ha dom mer. och pappan blir nog lite lugnare och gladare då han också kan vara barnledig nån gång ibland. Men min tanke är kanske helt hel..
    Så du vill egentligen att ditt ex ska få mer avlastning?

Har ni ingen familj som kan hjälpa er ibland?
  • Anonym (orolig)
    Fosse skrev 2012-11-01 12:29:15 följande:
    Så du vill egentligen att ditt ex ska få mer avlastning?

Har ni ingen familj som kan hjälpa er ibland?

Hans familj bor på andra sidan sverige, och jag har väldigt lite kontakt med min familj som bor 10 mil bort, träffar dom några få gånger om året, så ingen av oss har någon släkting som kan hjälpa till alls.
  • Anonym (orolig)

Ja altså avlastning för att han ska få vila och hämta krafter och få mer tålamod, men också för att jag tror märkt att barnen blir mer trygga och lätthanterliga när dom varit med trygga människor. Utbrotten med gap och skrik som varar i timmar försvinner.

• Fosse
    Anonym (orolig) skrev 2012-11-01 12:37:42 följande:
    Ja altså avlastning för att han ska få vila och hämta krafter och få mer tålamod, men också för att jag tror märkt att barnen blir mer trygga och lätthanterliga när dom varit med trygga människor. Utbrotten med gap och skrik som varar i timmar försvinner.
    Har ni redan en kontakt hos socialen? ISf kanske de kan hjälpa er med en kontaktfamilj?

Ett alternativ hade kanske varit att hitta ett par "extramorföräldrar" som kanske kan ha barnen någon helg då och då? Om barnens släkt inte är så aktiva i barnens liv så kanske det är precis vad de behöver?

Det finns kanske någon seniorverksamhet i närheten? Eller en lokal Lionsförening alt. kyrkan.
  • Anonym (orolig)
    Fosse skrev 2012-11-01 12:45:10 följande:
    Har ni redan en kontakt hos socialen? ISf kanske de kan hjälpa er med en kontaktfamilj?

Ett alternativ hade kanske varit att hitta ett par "extramorföräldrar" som kanske kan ha barnen någon helg då och då? Om barnens släkt inte är så aktiva i barnens liv så kanske det är precis vad de behöver?

Det finns kanske någon seniorverksamhet i närheten? Eller en lokal Lionsförening alt. kyrkan.

ja vi har kontakt med både socialsekreterare och familjerådgivningen, där vi har samtal om hur vi ska samarbeta, jag har frågat socialsekreterare i flera år om kontaktfamilj, och vi fick kontaktperson till oss, men aldrig så att barnen är där själva, utan det är några timmar i veckan, som har blivit varannan vecka nu, då vi ska göra aktiviteter ihop som att gå till badhuset, det är ju bra eftersom jag inte gör det själv med barnen. Men känns som vi behöver mer avlastning än så. ska fråga henne igen, men verkar som dom sparar in mycket nu.
  • Anonym (Jag tror)

Jag tror att Familjerätten skulle tycka det är bra att du kontaktar dem med dina funderingar och din oro när det gäller dina barns situation och jag tror också att de skulle hjälpa dina barn att få det bra!

• Anonym

jag fattar inte; varför skaffa barn när man inte orkar med att ta hand om dom själv???

Svar på tråden Vad tror ni familjerätten skulle säja?