• Anonym (Jaha)

Ska ev börja med utredning, mannen vill inte ge upp "det goda i livet"?

Har fått en tid hos gyn för vad jag antar är första samtalet, sen börjar väl utredningen? Eller är den redan påbörjad?

jag sa iallafall till maken igår att det kan hända att de kommer kräva en förändrad livsstil innan vi får någon hjälp, om tex hans spermaprov inte ser ok ut. Jag sa att tänk om de säger att du måste låta bli alkohol, cigaretter och kaffe i tre månader och kanske dra ner på dina varma duschar?

Han menade då att det är inte värt det, eftersom tänk om det inte blir någon skillnad och det inte hjälper, då har han slösat bort tre månader helt i onödan. Jag tycker att då vet vi ju iallafall att det inte hjälper, så då har vi uteslutit att det är problemet. Men han fortsätter säga att han inte vill offra tre månader i onödan. För tänk om det hjälper, då kanske han måste fortsätta låta bli dessa hans favoritsaker i flera månader till tills vi ev. får ett barn. 

Det sjuka är att det är han som är drivande i det här, det är han som käner sig stressad med att skaffa barn. Men ändå är det han som inte vill göra några uppoffringar... Jag kanske inte vill offra 9 månader, men det är inte samma sak menar han, för det måste ju jag pga bebisen. Han har inget liv som han måste skydda i sig.. åh blir så irriterad.

Nu är det ju inte ens säkert att dessa krav kommer ställas, jag har ju ingen aning om hur en utredning går till och om det ställs såna krav. Men det stör mig ändå att han tänker sådär... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 11:38
    Dum jag var som tänkte man kunde be om råd på fl. Jag var inte ute efter att ta reda på om min sambo är alkoholist (vilket han inte är) eller om vi är mogna nog att få barn (vilket vi är). Jag var mer intresserad av råd hur jag kan lägga fram det till honom så att han fattar att han tänker fel.
    Vi pratade igår igen iallafall, jag sa att om han inte kan offra det där i tre månader så tänker inte jag offra det i 9 månader om jag väl blir gravid. Han vill ju ha ett friskt barn, så han förstår ändå. 9 månader är längre tid än 3 månader.
    Hursomhelst, jag tror han tänker annorlunda när läkaren pratar med honom OM nu dessa krav skulle ställas. Tack till de få som kom med kloka svar. Ni andra bittra människor kan dra dit pepparn växer.

• Svar på tråden Ska ev börja med utredning, mannen vill inte ge upp "det goda i livet"?
  • Anonym
    Anonym (Jaha) skrev 2012-11-01 13:59:17 följande:
    Men snälla, självklart har vi läst på!! Detr som ska "offras" sen är nåt vi gärna gör! Det han inte vill är att offra sina levnadsvanor för att det "kanske" kan hjälpa till att bli ett barn, hade han fått en garanti så hade han gjort det utan knorr! Vi har försökt i 5 år, tror du inte att jag VET vad jag har att vänta?? Tror du inte att jag läst på MASSOR?
    Om du läst på massor, så vet du att det inte finns någon garanti. Så ni kan lugnt fortsätta som ni gör, för ingen kommer att garantera er något.
  • Anonym (inga garantier)

IVF garanterar inte ett barn, så med samma resonemang så kan du tacka nej till IVF. Varför ge upp ett normalt liv i flera månader/år (vilket du ensam tvingas göra) om du inte har en garanti på att det kommer att fungera?

Skulle han tycka att det var rimligt?
    Ta upp frågan ur det perspektivet och se hur diskussionen utvecklar sig.

• Takex

Äh jag tror bara han var på sitt "karl humör" när han sa det, dom kan ju vara lite på tvären ibland. Jag tror han kommer göra det om det är det som krävs.

• Anonym

Tja, att man blir gravid garanterar ju inte att man får ett levande barn. Så varför ska man då ge upp "det goda livet" som kvinna då? Nu är det väl dock så att det är extrema grejer som man ska dra ner på. Nu vet jag inte exakt vad män som ev. har svårt att få barn kan förändra, men som kvinna och gravid ska man ju t.ex. inte dricka mer än 2 koppar kaffe per dag. Det kanske vore rimligt att genomföra för honom. Alkohol kanske han kan hålla sig till rekommendationen för ammande, 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Ge upp rökningen helt och ev. sänka värmen i duschen om han brukar ha riktigt varmt... Det borde väl kunna vara "rimliga" uppoffringar, under en period, för att se om det gör skillnad.

• Anonym

Jag förvånas alltid över folk som tycker att alkohol och cigaretter hör till "det goda" i livet. Vill han inte ge upp detta under några månader för att få ett barn bådar det inte gott för framtiden. Han lär väl varken vilja ge upp sömn, pengar, egentid eller annat för barnet då heller när det väl är fött.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-01 15:49:11 följande:
    Jag förvånas alltid över folk som tycker att alkohol och cigaretter hör till "det goda" i livet. Vill han inte ge upp detta under några månader för att få ett barn bådar det inte gott för framtiden. Han lär väl varken vilja ge upp sömn, pengar, egentid eller annat för barnet då heller när det väl är fött.
    Men sin högra arm är han tydligen villig att ge upp. Han har väl inte insett att det är ganska bra att ha två armar när man är förälder.
  • Anonym (Jaha)

Men problemet är inte att han inte vill ge upp vissa saker för ett barn, han säger bara att OM det inte hjälper så har han offrat dessa tre månader helt i onödan. Det är väl främst alkoholen som skon klämmer, han tar gärna några öl på onsdagskvällarna och några öl på fredag och lördag. Cigaretterna kan han ge upp, vi har slutat röka båda två vid ett par tillfällen...
    Onsdagsölen kan han säkert skippa, och lördag också. Han vill inte vara helt alkoholfri. Så kanske om han kan ta 5-6 burkar på fredagkväll då om det skulle kunna hjälpa... (33cl).

Sen kaffe kan han också sluta med, det har han gjort flera gånger. The däremot vill han inte ge upp.
    Och de varma duscharna vet jag inte...

Hursom, blev lite irriterad under detta samtal vi hade. Men jag tror som en del av er säger att OM nu en läkare säger det till honom så kommer han säkert följa det.

Fast det första han sa när jag sa "Tänk om läkaren säger att du ska låta bli det och det i tre månader då?" Då sa han "Ja men dom vet ju inte om han hållt det eller inte." Så han planerade direkt att "fuska"... Det tog jag dock ur honom, han lurar ju bara sig själv på det viset.
    Jag hoppas att det inte är nåt fel på hans spermier, jag hoppas det är nåt fel på mig. Jag har mer disciplin än honom och skulle kunna avstå från i stort sett allt de ber mig om. 

• Anonym

Alltså, vadå i onödan? Hur kan man i efterhand ångra att man inte drack öl eller rökte?

Medan han gör uppehållet känns det ju trist, men han gör det ju för att ni ska kunna få barn. Efteråt, om det inte hjälper, ska han då sitta och lipa för att han två månader tidigare inte fick dricka öl?

Dricker och röker han så mycket så att det är jobbigt att låta bli ´3 månader, ja då tankar man nog in en hel del.  Och klarar man inte av att hålla upp innan barnet föds så gör man inte det efter. Är det en sådan pappa du vill ha till ditt barn?

• Anonym

Jahaa, han är alkoholist. Det förklarar hans ångest över att behöva vara utan det viktigaste i livet - alkoholen.

• KoLa

Det finns ju inga garantier att det blir barn när man försöker på egen hand heller, så då är det ju ingen vits att ni testar det heller...

• Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2012-11-01 16:38:37 följande:
    Jahaa, han är alkoholist. Det förklarar hans ångest över att behöva vara utan det viktigaste i livet - alkoholen.
  • Anonym

normalt bruk av alkohol, cigg å kaffe är väl inte sååå skadligt för den manliga fertiliteten?

• banansmoothie
    Anonym (Jaha) skrev 2012-11-01 16:09:38 följande:
    Men problemet är inte att han inte vill ge upp vissa saker för ett barn, han säger bara att OM det inte hjälper så har han offrat dessa tre månader helt i onödan. Det är väl främst alkoholen som skon klämmer, han tar gärna några öl på onsdagskvällarna och några öl på fredag och lördag. Cigaretterna kan han ge upp, vi har slutat röka båda två vid ett par tillfällen...
    Onsdagsölen kan han säkert skippa, och lördag också. Han vill inte vara helt alkoholfri. Så kanske om han kan ta 5-6 burkar på fredagkväll då om det skulle kunna hjälpa... (33cl).

Sen kaffe kan han också sluta med, det har han gjort flera gånger. The däremot vill han inte ge upp.
    Och de varma duscharna vet jag inte...

Hursom, blev lite irriterad under detta samtal vi hade. Men jag tror som en del av er säger att OM nu en läkare säger det till honom så kommer han säkert följa det.

Fast det första han sa när jag sa "Tänk om läkaren säger att du ska låta bli det och det i tre månader då?" Då sa han "Ja men dom vet ju inte om han hållt det eller inte." Så han planerade direkt att "fuska"... Det tog jag dock ur honom, han lurar ju bara sig själv på det viset.
    Jag hoppas att det inte är nåt fel på hans spermier, jag hoppas det är nåt fel på mig. Jag har mer disciplin än honom och skulle kunna avstå från i stort sett allt de ber mig om. 
    5-6 burkar flera dagar i veckan?! Och det kan han inte sluta med i ett par månader för att det kan hjälpa er få barn? Solklar alkoholist.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym skrev 2012-11-01 16:38:37 följande:
    Nej.
  • Anonym (Jaha)
    banansmoothie skrev 2012-11-02 08:47:10 följande:
    5-6 burkar flera dagar i veckan?! Och det kan han inte sluta med i ett par månader för att det kan hjälpa er få barn? Solklar alkoholist.
    Nej, 5-6 burkar på fredagen. 33cl. 2-3 burkar på lördagen och 2-3 burkar på onsdagen.
  • Anonym
    Anonym (Jaha) skrev 2012-11-02 11:35:13 följande:
    Nej.
    Bra, då har han inga problem med att sluta heller.
  • Anonym (rädd?)

Låter som helt vanlig rädsla, rädsla för att det ska vara något han inte kan påverka utan att det är "hans fel" biologiskt, eller hur jag ska uttrycka det.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (rädd?) skrev 2012-11-02 15:55:36 följande:
    Låter som helt vanlig rädsla, rädsla för att det ska vara något han inte kan påverka utan att det är "hans fel" biologiskt, eller hur jag ska uttrycka det.
    Jo klart han är rädd för att det ska vara något fel... 
    Jag är mer rädd att det inte är nåt som är fel, då kanske det inte finns något att göra.. :s 
Svar på tråden Ska ev börja med utredning, mannen vill inte ge upp "det goda i livet"?