Ska ev börja med utredning, mannen vill inte ge upp "det goda i livet"?
Har fått en tid hos gyn för vad jag antar är första samtalet, sen börjar väl utredningen? Eller är den redan påbörjad?
jag sa iallafall till maken igår att det kan hända att de kommer kräva en förändrad livsstil innan vi får någon hjälp, om tex hans spermaprov inte ser ok ut. Jag sa att tänk om de säger att du måste låta bli alkohol, cigaretter och kaffe i tre månader och kanske dra ner på dina varma duschar?
Han menade då att det är inte värt det, eftersom tänk om det inte blir någon skillnad och det inte hjälper, då har han slösat bort tre månader helt i onödan. Jag tycker att då vet vi ju iallafall att det inte hjälper, så då har vi uteslutit att det är problemet. Men han fortsätter säga att han inte vill offra tre månader i onödan. För tänk om det hjälper, då kanske han måste fortsätta låta bli dessa hans favoritsaker i flera månader till tills vi ev. får ett barn.
Det sjuka är att det är han som är drivande i det här, det är han som käner sig stressad med att skaffa barn. Men ändå är det han som inte vill göra några uppoffringar... Jag kanske inte vill offra 9 månader, men det är inte samma sak menar han, för det måste ju jag pga bebisen. Han har inget liv som han måste skydda i sig.. åh blir så irriterad.
Nu är det ju inte ens säkert att dessa krav kommer ställas, jag har ju ingen aning om hur en utredning går till och om det ställs såna krav. Men det stör mig ändå att han tänker sådär...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 11:38
Dum jag var som tänkte man kunde be om råd på fl. Jag var inte ute efter att ta reda på om min sambo är alkoholist (vilket han inte är) eller om vi är mogna nog att få barn (vilket vi är). Jag var mer intresserad av råd hur jag kan lägga fram det till honom så att han fattar att han tänker fel.
Vi pratade igår igen iallafall, jag sa att om han inte kan offra det där i tre månader så tänker inte jag offra det i 9 månader om jag väl blir gravid. Han vill ju ha ett friskt barn, så han förstår ändå. 9 månader är längre tid än 3 månader.
Hursomhelst, jag tror han tänker annorlunda när läkaren pratar med honom OM nu dessa krav skulle ställas. Tack till de få som kom med kloka svar. Ni andra bittra människor kan dra dit pepparn växer.