Smarta idéer för "välkomstfest" för bebis när släkt och vänner bor långt bort/ifrån varandra?
Vi har ett lyxproblem som jag tänkte försöka lägga lite tid på att lösa i väntan på att bebis ska vilja komma ut (BF+4 idag). Och eftersom att det finns så många smarta, påhittiga och kreativa människor här på FL så får ni vara med och brainstorma =)
Såhär ser förutsättningarna ut:
Jag, pappan och lilltjejen (när hon är född) bor i Helsingborg. Här känner vi inga utöver relativt nya kollegor som vi inte umgåtts med på fritiden. Förhoppningsvis kommer vi att lära känna några genom föräldragrupper, babysim m.m. Vi bor i en (visserligen stor) tvåa med trädgård.
Släkten på min sida bor i Borås, på hans sida i Katrineholm. Våra vänner är spridda mellan Halmstad, Göteborg och Stockholm utöver Borås och Katrineholm.
Skulle vi bjuda bara de allra allra närmsta (typ våra föräldrar och syskon samt någon enstaka vän) landar vi på runt 12 personer + oss. Ska vi bjuda de närmsta (släkt och vänner som vi har någon slags regelbunden kontakt med) så landar det på ungefär 60 personer. Av dessa 60 bor ungefär hälften på västkustsidan (Halmstad, Göteborg, Borås) och ungefär hälften östkustsidan (Katrineholm, Stockholm).
Vi vill inte lägga mer än några tusen för festen, runt femtusen som mest kanske.
Nu är alltså frågorna vi brottas med:
- VAR ska vi ha festen?
- NÄR ska vi ha festen?
- HUR ska vi lösa allt praktiskt med att folk bor så utspritt från varandra?
- SKA vi ens ha en fest? Finns det andra smarta alternativ för att ändå uppmärksamma hennes födsel och fira tillsammans med släkt och vänner?
Personligen vet jag inte om jag hade varit så sugen på att sätta mig och köra 30 mil enkel resa för att bara gå på ett vanligt dop eller namncermoni med lite smörgåstårta efteråt och sen köra tillbaka igen, så det vill jag inte förvänta mig att andra ska göra heller.
Det måste ju gå att hitta en smart lösning som blir bra för både oss och gästerna!
Så, ni som också har lite tid att slå ihjäl - hjälp mig att planera!