• Madde136

Hjälp!! Gör vi fel?!

Hej! Lite smått desperat nu, känns lite värdelöst emellanåt!! Har en dotter på 13 månader. De första 11 månaderna har varit tuff när de gäller sömnen. Hon kunde vakna som värst en gång i timmen, inte alltid för flaska utan ibland räckte de bara att visa sig så la hon sig till rätta igen. Men flera gånger varje natt. Runt 11 månader blev de färre gånger om nätterna som hon vaknade, till slut sov hon hela nätter. YAY :) Meen!! Att FÅ henne att sova e en annan historia. Som bebis somnade hon till flaska oftast i famn men även ensam i sin säng ibland. Ju större hon blev ville hon inte somna till flaska längre, varken i famnen eller i sängen. Har testat en hel del för att få henne att somna så lugnt som möjligt, men de blev alltid skrik o gnäll. Fick tips om att bara lägga henne i sängen o gå ut ( 5 minuters regeln) Har haft de jättejobbigt men de har faktiskt funkat. När hon märker att de inte hjälper så sommar hon faktiskt. Men hur länge ska man hålla på så egentligen? Testat i flera veckor nu, o de har minsann inte blivit något bättre. Hon låter mer skräckslagen i sitt skrik numera, och gå in till henne lugnar inte ner situationen direkt. Testat ta upp henne o lugna henne, men bara man går nära sängen börjar de igen. E rädd för att hon förknippar sängen till något negativt. Men när hon vaknar så kan hon sitta o leka o prata även ibland när hon ska sova, mellan skriken kan man höra henne prata ett tag sen börjar hon om. Den senaste veckan har hon t.o.m vaknat mitt i natten o varit ledsen, de enda som hjälpt är att ta in henne i vår säng där de tar minst en timme för henne att komma till ro igen. Kan ju inte va sunt detta att hon blir så fruktansvärt ledsen, vad ska man göra?! Har helt slut på idéer, o de känns helt värdelöst o framförallt att vi gör fel! Vore tacksam för tips, ska vi fortsätta eller göra annat?! Mvh Madde

• Svar på tråden Hjälp!! Gör vi fel?!
  • Anna8102

Jag tycket absolut inte du är värdelös mamma. Bra gjort att fråga efter råd!

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Madde136

Anna: min magkänsla har hela tiden sagt att detta inte e rätt, och som de flesta skrivit låta henne ligga hos oss.
    Men sambon har haft en stark vilja att inte ha barn i sängen pga olika anledningar. Och jag kan till viss del hålla med men att detta skulle vara fel sätt att göra de på.
    Har jämnt ställt frågan hos de flesta vi besökt (inom vård o dylikt bl.a bvc) hur vi ska få henne till sömns o då har dem faktiskt föreslagit 5 min regeln.
    De e ju inte så vi har torterat vår dotter som nån skrev, iaf inte med vilje får jag väl lägga till.
    Man tror sig ju kunna lita på människor som jobbar med barn.
    Iaf så ska jag absolut ändra på detta o hoppas vi kan hitta de bästa sättet för vår dotter!

• syskonen

5min metoden kan vara bra för svårt sömnstörda barn, alltså när det bokstavligen handlar om liv eller död, annars är den helt förkastlig.
    Att den fått sån genomslag är konstigt eg eftersom den utvecklades så vitt jag fattat det av Eckerberg, sömnläkare, just med avseende på svåra sömnstörningar.
    Sen är det tragiskt att det anammats av psykologer som rekommenderar det av bekvämlighetsskäl.
    Jag menar inte att du är bekväm TS utan att det generellt är så att föräldrar vill att även nästan nyfödda ska ha samma sömnrytm som vi vuxna för att barnen inte ska inkräkta i våra liv.

Jag håller med de andra. Avbryt genast och experimentera er fram till det som fungerar för er. Kanske hon inte är tillräckligt trött på kvällen, kanske för trött, för hungrig, för mätt, för mörkt, för ljust, för ensamt, för mycket sällskap. Det kan finns miljoner olika behov och du måste komma på vad som fungerar för just ditt barn!

Jag personligen tror att vi fortfarande är mycket apa. I alla tider utom de sista 100 åren har vi samsovit hela storfamiljer så det är konstigt att det alls fungerar att ha barnen utfrysta från resten av flocken så att säga.  Vi har samsovit fram till att barnen själv velat ha ett eget rum, när de varit mellan 9-12 år...

• Anna8102

Våran son somnar i våran säng och sen bär vi över honom till sin säng. Inte varje natt dock. Nu funderar vi på att köpa en stor säng till honom så vi får plats bredvid och slipper lyfta över. Vissa gånger har det tagit vääldigt lång tid för honom att somna, det är frustrerande men det går över. Ja visst litar man på de som jobbar med barn, men man måste sålla lite. Alla barn är inte lika, men alla behöver känna trygghet på ett eller annat sätt

Madde136 skrev 2012-11-01 14:42:55 följande:
    Anna: min magkänsla har hela tiden sagt att detta inte e rätt, och som de flesta skrivit låta henne ligga hos oss. Men sambon har haft en stark vilja att inte ha barn i sängen pga olika anledningar. Och jag kan till viss del hålla med men att detta skulle vara fel sätt att göra de på. Har jämnt ställt frågan hos de flesta vi besökt (inom vård o dylikt bl.a bvc) hur vi ska få henne till sömns o då har dem faktiskt föreslagit 5 min regeln. De e ju inte så vi har torterat vår dotter som nån skrev, iaf inte med vilje får jag väl lägga till. Man tror sig ju kunna lita på människor som jobbar med barn. Iaf så ska jag absolut ändra på detta o hoppas vi kan hitta de bästa sättet för vår dotter!

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Natulcien
    Tasgu skrev 2012-11-01 14:04:01 följande:
    Därför har jag resonerat som så att ju mer trygghet som liten desto bättre kommer hon sova senare.
    Ja, precis så funkar det ju!
  • Plutteli

Vad har ni för rutiner kring sömnen i övrigt? Hur mycket sover hon på dagen? Hur sent är sista gången hon sover om hon sover flera gånger på dagen fortfarande?

Mitt rent spontana råd utan att veta nått om ovan är att helt enkelt göra det mörkt och lugnt i hennes rum, placera en stol vid dörren till rummet (på insidan) eller var den måste vara så att hon ska kunna se er om hon vill. Gör en fast nattningsrutin och lägg henne sedan i sängen, sätt er på stolen och vänta. När inget händer, det är för mört för att pilla och ha synintryck och inga spännande ljug somnar hon förhoppningsvis rätt snabbt. Om hon ev. börjar skrika trots att du/din man finns där i närheten, prata med henne, hjälper inte det gå fram till sängen och försök att lugna henne i sängen, som sista utväg ta upp en kort stund och sen börja från början.

Men, först av allt, kolla på sömnen över ett helt dygn, kan det  vara så att hon helt enkelt inte är trött när ni lägger henne och hon därför blir arg? Och nu med 5mm så har det hela trissats upp? Eller är det kanske tom så att hon läggs lite för sent/sover för lite på dagen så att hon är övertrött och har svårt att komma till ro?

• Tasgu
    Madde136 skrev 2012-11-01 14:28:13 följande:
    Oj!! De va några hårda svar detta, helt klart tacksam för svar! Men att känna sig som en värdelös mamma stärktes något :) Ska absolut sluta med detta genast. Men med påtryckningar från i stort sett de flesta man pratat med även barnpsykologer att både börja och fortsätta har man ju tyvärr litat på de. De e två eller tre veckor vi gjort såhär, innan de låg vi bredvid henne, men hon verka ta de som lek så hon somnade aldrig, vi fick vänta ut de tills hon blev så trött att hon lutade sig mot oss o somnade själv i stort sett. Närhet är hon inte mycket för, utan hon ska ligga o skruva sig själv och gärna ha nåt i händerna att titta på, de räcker att vi e i samma rum.
    Du är ju absolut inte värdelös! Då hade du inte oroat dig eller bett om hjälp. Det här med sömn kan göra en smått tokig och man vill försöka med allt för att få till det. Tiden och trygghet är till slut det som jag tror gör att lösningen till slut kommer lite av sig själv.

Min dotter var också vaken en gång i timmen de första 8 månaderna och DET var tortyr! Det är ju konstigt att man inte blir ännu knäppare av så lite sömn.

på BVC sa de till slut till oss, gör det som ger alla mest sömn! Är det samsovning så gör det, är det ersättning (första tiden) så ge det, är det barnet i egen säng så låt det sova där osv. Får vår del var det samsovning, köp av 180-säng och vi tog bort benen på sängen då dottern druttar ur med jämna mellanrum. Sen sov alla gott.
  • Lejlion

Vi hade samma bekymmer, vi skippade spjälsängen och köpte en växasäng som han kan gå i och ur själv. De hjälpte massor!!

I början fick den stå i hans rum och vi lekte med den, att de va mysigt och hjälptes åt att bädda den så gott de gick med en 1årong och nu somnar han gott i den och sover första halvan av natten i den innan vi bär över honom till oss.

Lycka till!! Men de blir bättre!!

• Edit1987
    Madde136 skrev 2012-11-01 14:28:13 följande:
    Oj!! De va några hårda svar detta, helt klart tacksam för svar! Men att känna sig som en värdelös mamma stärktes något :) Ska absolut sluta med detta genast. Men med påtryckningar från i stort sett de flesta man pratat med även barnpsykologer att både börja och fortsätta har man ju tyvärr litat på de. De e två eller tre veckor vi gjort såhär, innan de låg vi bredvid henne, men hon verka ta de som lek så hon somnade aldrig, vi fick vänta ut de tills hon blev så trött att hon lutade sig mot oss o somnade själv i stort sett. Närhet är hon inte mycket för, utan hon ska ligga o skruva sig själv och gärna ha nåt i händerna att titta på, de räcker att vi e i samma rum.
    Jag hade tänkt starta en tråd för att få lite råd, och sen hittade jag din tråd. Jag FÖRSTÅR dig helt!!
    Jag håller på att bli tokig på vår underbara son, han vaknar också i stort sett varje timma, framförallt nu på kvällarna. På nätterna sover han kanske 2 för att sen vakna. Vi har också fått rådet att köra på 5 minuters metoden, och de kunde ta tid sa de. Och klart man lyssnar på dom som man tror ska ha "rätt". Men vi slutade med den efter bara några dagar, för jag mådde så dåligt av att han var så ledsen och det kändes inte rätt.

Jag tror (dock fungerar det ju ändå inte för oss) mycket på bra rutiner och att han/hon får varva ned. Sitta en stund i soffan och mysa med mamma eller pappa, sedan gå upp och lägga sig för att läsa/sjunga.

Tack för den här tråden, då får man veta att man inte är ensam om det här..

• Edit1987

Vill tillägga, att du är inte en värdelös mamma Madde136. Vad arg jag blir när folk skriver så när man bara försöker få råd i tråden! Sluta med det..

Svar på tråden Hjälp!! Gör vi fel?!