• sarabengtsson

Kub och IVF?

Hej!

En liten fråga till er kunniga inom IVF/ISCI.

Jag är gravid med barn nr2 och fyllde nyss 38. Vi har blivit erbjudna KUBtest och tänker genomföra det.
    När det gäller större risk för medfött fel, räknar man då med min ålder som mottagare eller räknar man med det befruktadeäggets ålder? Jag blev nämligen plockad i november 2006 (jag var då 32 år) varpå 11 blev befruktade, ett av äggen är nu på G i magen och jag är i v.9+3.

Frågade barnmorskan men hon hade inge klokt svar, vad tror ni/vet ni?

Mvh Sara         

¤¤Amor vincit omnia et nos cedamus amori¤¤
  • Svar på tråden Kub och IVF?
  • Copyjulia

Jag har också gjort IVF/ICSI och gjorde då KUB när jag var gravid med ett fryst embryo. De räknar då hur gammal du var (eller donatorn) vid tiden för äggets befruktning. Jag var 37 när de plockade ägget och 38 när de satte in det. Alltså räknades åldern som 37. Konstigt att din BM inte kunde svara på det.

När man gjort en IVF räknar de om siffrorna en aning vid KUB-testet för att kompensera för att blodtestet kan ge något missvisande utfall efter ett IVF när man tagit en massa hormonsprutor. Jag gjorde först ett KUB-test där de tog med i beräkningen att jag gjort en IVF. Sedan började jag fundera lite och kontaktade min IVF-klinik och frågade dem om man verkligen skulle räkna en graviditet med fryst embryo som IVF, då jag ju inte tagit vare sig äl-spruta eller andra hormoner. De sa att en grav med fryst embryo ska räknas som en helt vanlig graviditet och inte som IVF. De räknade då om KUB-testet (med exakt samma nackspalt och blodprover) och fick helt andra siffror. Tyvärr till det sämre eftersom resultatet tidigare varit kompenserat för IVF. 

• sarabengtsson

Tack för infon, då borde min ålder räknas som 32 eller har jag missuppfattat?

¤¤Amor vincit omnia et nos cedamus amori¤¤
  • Copyjulia
    sarabengtsson skrev 2012-11-01 18:18:53 följande:
    Tack för infon, då borde min ålder räknas som 32 eller har jag missuppfattat?
    Ja det gör den!
Svar på tråden Kub och IVF?