• Anonym (förvirrad)

Det här med föräldraledighet, ensamvårdnad. HJÄLP MIG att bli klokare, tack!

Hej alla =) 
    Jo, jag hoppas att någon där ute skulle kunna svara lite på mina frågor angående föräldraledighet när man har ensamvårdnad, samt komma med egna erfarenheter kring detta om ni varit med om samma sak.. Jag ska självklart kontakta försäkringskassan gällande detta, men vill ha lite mer kött på benen innan så att säga.

Jag är ensam gravid, är i v.31 nu. Pappan och jag är alltså inte tillsammans längre, men som det låter på honom nu, så vill han iallafall ha umgänge med barnet, och i framtiden (ja, jag är medveten om att det är väääldigt lång tid dit) ha varannan helg. Fast det tar vi om några år, när den dagen kommer, för det kan väl knappast inte vara relevant när det handlar om föräldraledigheten?! 

Jag ska ha ensam vårdnad. Och som jag förstått det, så "får" jag även hans dagar som han har rätt till då (?). Han pluggar för tillfället och kommer då ha "sommarlov" Juni-Augusti nästa år, Bebis är beräknad till början av januari. Han säger att han har varit i kontakt med FK, som enligt honom, säger att han har rätt att ta ut de första tio dagarna i samband med förlossningen, även om han inte tänker vara med mig och barnet då, utan ja, bara vara hemma hos sig och vara ledig helt enkelt. Sen sa han att de berättade att han även har rätt att ta ut föräldraledighet Juni-Augusti, då påpekade jag att "men, så kan du ju inte göra, för du kommer ju inte direkt ta hand om ditt barn under den tiden" då säger han bara att han måste ju få pengar någonstans ifrån när han inte har CSN.. ?! Då när jag läser om det, så kan man ta ut dubbeldagar, men i max 30 dagar. Ska jag då gå utan föräldrapenning  i två månader (ex juli o augusti) för att han vill ha inkomst någonstans ifrån undertiden han har "sommarlov" ?! Och vadå, försörja mig och barnet på barnbidraget, underhåll och eventuellt bostadsbidrag?! Alltså det kan ju inte stämma någonstans, det som han påstår att han fått berättat för sig av fk?! 

Har han verkligen "rätt" till sina dagar när jag har ensam vårdnad för det första? Och det här med de tio dagarna i samband med förlossningen, det sa min mor att hon gärna tar ut, för att kunna hjälpa mig första tiden här hemma, för pappan till barnet kommer ju inte göra det. utan han, ja som sagt, vill ha sina dagar för att han ska kunna vara ledig och hemma från utbildningen... 

Snälla, rätta i mig i det som jag har fel i! Jag vill som sagt vara liite klokare när jag kontaktar FK.. 
    Tack på förhand!  

• Svar på tråden Det här med föräldraledighet, ensamvårdnad. HJÄLP MIG att bli klokare, tack!
  • pinkdoll

Nu ( tror ) jag att jag kan svara på om de tio dagarna , visst kan din mamma eller annan anhörig få dom , om ni inte skrivit över faderskapsbekräftelsen hos fm rätten ? Så då är han inte pappa än rent juridiskt , och behöver heller inte bekräfta något om din mamma ska få dagarna , detta är vad jag förstått det som då en vän var i samm sits :) lycka till med bebisen !

• Jojile

De första tio dagarna får han ta ut tror jag. Men om du har ensam vårdnad så har du alla föräldradagar. Han har i ha lägsta nivådagar eller sgi. Allt är ditt.

När ni skriver på att han är pappan så kommer de visa rutan du ska kryssa i om du vill att bi ska ha gemensam,

Gör inte det! Oavsett vad pappan eller sekreterarna säger. I vanligt fall är jag väldigt för att man ska ha gv, men med tanke på att han redan ni planerar på att vara föräldraledig utan att ha barnet så är det bättre om ni (vill) gör det när dagarna är slut.

Om han har dagar och inte vill ta ut dom sitter du i en jävligt knepig sits. Barnet är för litet för att gå på dagis så du kan inte jobba, och det är väldigt knepigt att få hjälp av socialen i det läget.

• Sara Gigja

Lyssna på Jojile och hennes kloka råd. Skriv INTE på gemensam vårdnad, vad du än gör! Trygga ditt och barnets ekonomi genom att behålla dagarna själv! Dessa dagar ska gå till barnet och inte pappans studentekonomi, sommarjobba får han väl göra som alla andra. 

Lycka till! 

• Almare

De tio första dagarna tillfaller den som är hemma med mamman och barnet. Pappan har lika lite rätt till dem som en främling på gatan såvida han inte är hemma mer er. Det har inget att göra med om han skrivit på papper om faderskap eller om ni har gemensam eller enskild vårdnad.

Ring fk och fråga hur du kan förhindra att han begär dagarna utan att ta ut dem med er och hur du kan förbereda dem åt din mamma.

Och så länge du inte kryssar i rutan om gemensam vårdnad har han inte en enda föräldradag att ta ut. De finns helt enkelt inte i hans uppgifter hos fk, så han har ingen möjlighet att begära någon ersättning öht.

Jag tycker att du bör behålla vårdnaden så länge, eftersom han tydligen anser att föräldrapenningen är en källa till inkomst och inte ett bidrag för att ta hand om barnet. Ta ut de dagar du behöver men jobba för att han ska få en god relation till barnet under tiden. Sen bör ni resonera er fram till om han ska vara pappaledig och hur länge. Vill han vara det tycker jag absolut att du ska överlåta dagar till honom så att även han kan vara hemma och fundera på om ni kan fungera ihop som föräldrar så att ni kan ha gemensam vårdnad.

• Anonym (förvirrad)

Tack för alla svar! :) nu känner jag mig genast mycket klokare :) Gemensam vårdnad är det inte tal om öht från min sida, inte på många år iallafall. För visst kan man ha ensam vårdnad när barnet är äkdre, om det skulle fungera? Jag menar eftersom vissa föräldrar faktiskt ändrar från gemensam till ensam så borde det ju gå att göra åt andra hållet. Ska ringa fk senare idag och prata med dom. Återigen. Tack :D

• SupersurasunkSara
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-11-02 10:03:57 följande:
    Tack för alla svar! :) nu känner jag mig genast mycket klokare :) Gemensam vårdnad är det inte tal om öht från min sida, inte på många år iallafall. För visst kan man ha ensam vårdnad när barnet är äkdre, om det skulle fungera? Jag menar eftersom vissa föräldrar faktiskt ändrar från gemensam till ensam så borde det ju gå att göra åt andra hållet. Ska ringa fk senare idag och prata med dom. Återigen. Tack :D

Det går utmärkt att begära gemensam vårdnad framöver, däremot är det svårt att ändra från gemensam till ensam, även om båda är med på det.
  • Anonym (Wildrat)

Vårdnad och umgänge är två helt olika saker. Du kan ha ensam vårdnad hela barnets uppväxt och pappan umgänge varannan vecka utan problem.

Att ha vårdnaden betyder att man bestämmer om barnet, bostad, dagis, skola, läkare osv. Umgänge betyder att vara med barnet. Är föräldrarna inte överens är det bäst om bara en har vårdnaden, då behöver bara en skriva på papper.  

• SupersurasunkSara
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-11-02 10:25:53 följande:
    Vårdnad och umgänge är två helt olika saker. Du kan ha ensam vårdnad hela barnets uppväxt och pappan umgänge varannan vecka utan problem.

Att ha vårdnaden betyder att man bestämmer om barnet, bostad, dagis, skola, läkare osv. Umgänge betyder att vara med barnet. Är föräldrarna inte överens är det bäst om bara en har vårdnaden, då behöver bara en skriva på papper.  
  • Marreswe

Hej har läst väldigt många inlägg här ich ni är sånna idioter ni har bara glömt att informera att om vägrar skriva på och pappan kräver vårdnad så blir de rätte gång då blir de advokat kostnader och desselike om man inte kommer fram till en rimliglösning . Förstår inte hur jävla inkompetenta folk här verkar vara vad då kryssa inte i rutan för de första är de inte en ruta de är en handledare som frågar och antecknar !! Och ni får skriva under ! Märker att ingen här värk de ha barn men ändå är experter och jag tycker att om pappan vill ha delad vårdnad ska han ha de om han inte är olämplig förälder bara för pengarnas skull skulle ni aldrig vinna en rätte gång. För där kal de va så att ni förlorar på grund av eran ekonomiska sitts eftersom ni vill ha alla dagar och har han då en bättre inkoms än dig och lägenhet är de troligare att han vinner än du. Så snälla innan ni svara och ger tips läs på eller för fan skaffa erfarenhet jag e endast 22 år ändå vet jag mer än 90% som skrivit här och jag har redan 2 barn själv. Så snälla ni lura inte in folk på fel banor...

Svar på tråden Det här med föräldraledighet, ensamvårdnad. HJÄLP MIG att bli klokare, tack!