Det här med föräldraledighet, ensamvårdnad. HJÄLP MIG att bli klokare, tack!
Hej alla =)
Jo, jag hoppas att någon där ute skulle kunna svara lite på mina frågor angående föräldraledighet när man har ensamvårdnad, samt komma med egna erfarenheter kring detta om ni varit med om samma sak.. Jag ska självklart kontakta försäkringskassan gällande detta, men vill ha lite mer kött på benen innan så att säga.
Jag är ensam gravid, är i v.31 nu. Pappan och jag är alltså inte tillsammans längre, men som det låter på honom nu, så vill han iallafall ha umgänge med barnet, och i framtiden (ja, jag är medveten om att det är väääldigt lång tid dit) ha varannan helg. Fast det tar vi om några år, när den dagen kommer, för det kan väl knappast inte vara relevant när det handlar om föräldraledigheten?!
Jag ska ha ensam vårdnad. Och som jag förstått det, så "får" jag även hans dagar som han har rätt till då (?). Han pluggar för tillfället och kommer då ha "sommarlov" Juni-Augusti nästa år, Bebis är beräknad till början av januari. Han säger att han har varit i kontakt med FK, som enligt honom, säger att han har rätt att ta ut de första tio dagarna i samband med förlossningen, även om han inte tänker vara med mig och barnet då, utan ja, bara vara hemma hos sig och vara ledig helt enkelt. Sen sa han att de berättade att han även har rätt att ta ut föräldraledighet Juni-Augusti, då påpekade jag att "men, så kan du ju inte göra, för du kommer ju inte direkt ta hand om ditt barn under den tiden" då säger han bara att han måste ju få pengar någonstans ifrån när han inte har CSN.. ?! Då när jag läser om det, så kan man ta ut dubbeldagar, men i max 30 dagar. Ska jag då gå utan föräldrapenning i två månader (ex juli o augusti) för att han vill ha inkomst någonstans ifrån undertiden han har "sommarlov" ?! Och vadå, försörja mig och barnet på barnbidraget, underhåll och eventuellt bostadsbidrag?! Alltså det kan ju inte stämma någonstans, det som han påstår att han fått berättat för sig av fk?!
Har han verkligen "rätt" till sina dagar när jag har ensam vårdnad för det första? Och det här med de tio dagarna i samband med förlossningen, det sa min mor att hon gärna tar ut, för att kunna hjälpa mig första tiden här hemma, för pappan till barnet kommer ju inte göra det. utan han, ja som sagt, vill ha sina dagar för att han ska kunna vara ledig och hemma från utbildningen...
Snälla, rätta i mig i det som jag har fel i! Jag vill som sagt vara liite klokare när jag kontaktar FK..
Tack på förhand!