• Anonym (En Transkvinna)

Vad för rättigheter har jag som biologisk mamma nr 2?

Okej nu är det så att jag är en transsexuell kvinna och har genomgått könsbyte och så.
    Men jag har ju lagrat könsceller (sperma) i ett annat land så jag kan skaffa barn med min fru vilket vi nu också vill. 

Jag bara undrar vad för rättigheter jag har som kvinna men den som är den andra biologiska förälder.
    Mina id uppgifter, pass och personnummer säger att jag är kvinna, men ser inte det konstigt ut på papper om barnet?  

• Svar på tråden Vad för rättigheter har jag som biologisk mamma nr 2?
  • Anonym

Det frågar du på ett forum där kreti och pleti kan svar hur de vill? Vill du ha ett seriöst svar vänd dig till en advokat för gratis konsultation i en timme

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-02 07:57:21 följande:
    Det frågar du på ett forum där kreti och pleti kan svar hur de vill? Vill du ha ett seriöst svar vänd dig till en advokat för gratis konsultation i en timme
    Förutom det så är det nog ingen skulle jag tro, som har erfarenhet eller varit med om det.   
  • Anonym (En Transkvinna)
    Anonym skrev 2012-11-02 07:57:21 följande:

Så familjeliv är helt värdelös när det gäller de juridiska forumen?
    Kom igen, det bör finnas åtminstone någon som har något värdefullt att säga 
  • Barbamamah

Jag förmodar att ni skulle inseminera mamma nr 1 utomlands på nån klinik och då förmodar jag att barnet skulle få fader okänd. Ni skulle då kunna genomföra en närståendeadoption för att du också skulle bli förälder till barnet. Anternativt att mamma nr 1 uppger dig som pappa till barnet vid faderskapsutredningen. Då skulle socialtjänsten starta en faderskapsutredning gällande faderskapet. I slutändan är det svårt att säga om du som kvinna skulle kunna accepteras som fader till barnet även om du rent biologiskt är det. Intressant.

• sextiotalist
    Anonym (En Transkvinna) skrev 2012-11-02 08:15:48 följande:

Så familjeliv är helt värdelös när det gäller de juridiska forumen?
    Kom igen, det bör finnas åtminstone någon som har något värdefullt att säga 
    Det kan jag lungt svara ja på, det enda som FL kan hjälpa till med är att ta sina egna erfarenheter och eventuellt rekommendera någon bra advokat.

Sedan är det ett bra bollplank många gånger.

FL är däremot det perfekta forumet för I-landsproblem Flört   
  • niky40

Du blir väl registrerad som vårdnadshavare som vem som helst? Finns ju fler föräldrapar som är samkönade. Vilket specifikt problem är det du ser?

• niky40
    Barbamamah skrev 2012-11-02 08:18:24 följande:
    Jag förmodar att ni skulle inseminera mamma nr 1 utomlands på nån klinik och då förmodar jag att barnet skulle få fader okänd. Ni skulle då kunna genomföra en närståendeadoption för att du också skulle bli förälder till barnet. Anternativt att mamma nr 1 uppger dig som pappa till barnet vid faderskapsutredningen. Då skulle socialtjänsten starta en faderskapsutredning gällande faderskapet. I slutändan är det svårt att säga om du som kvinna skulle kunna accepteras som fader till barnet även om du rent biologiskt är det. Intressant.

Jag förstod inte att inte ens frågan om registrering av vårdnadshavare var löst. Intressant frågeställning.
  • Anna74a

Du borde ju räknas som fadern om det är dina spermier kan man ju tycka.

• hymafr

Närståendeadoption är väl det enklaste.

Om det skulle bli problem på något sätt så kan ju ditt släktskap med barnet bekräftas med ett enkelt DNA-prov. 

• Gaytjej
    niky40 skrev 2012-11-02 08:19:27 följande:
    Du blir väl registrerad som vårdnadshavare som vem som helst? Finns ju fler föräldrapar som är samkönade. Vilket specifikt problem är det du ser?
    Nä, vi blir ju inte det, vi samkönade par. Det är närståendeadoption som gäller för oss.

TS - intressant frågeställning! Min gissning är att du/ni omfattas av de paragrafer som gäller för oss samkönade par - dvs du kan inte per automatik räknas som vårdnadshavare bara för att ni är gifta (om ni nu är det). Det intressant blir ju sedan hur detta kommer att tacklas vid faderskapsutredningen!

Ska du sedan behöva genomgå en närståendeadoption så vore det ju än mer knäppt än vad det redan är...

Får du svar på din fråga så uppdatera gärna tråden.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym

Så här är det:

"Den omständigheten att en person som registrerats som mor eller
    far till ett barn sedermera får sin könstillhörighet ändrad föranleder
    ingen ändring av moder- respektive faderskapet till barnet. I sådana
    fall kan således ett barn ha en biologisk man registrerad som mor
    och tvärtom. Dock bör här nämnas att, om en av föräldrarna är
    transsexuell och får sin könstillhörighet ändrad, den nya identiteten
    för föräldern inte registreras för barnet. Däremot antecknas de
    namnändringar som föräldern gjort före könstillhörighetsändringen.
    Detta kan således få till följd att ett barn exempelvis kan ha en mor
    med ett typiskt manligt namn."
    Källa Riksdagen

Föräldrabalken kap 9

• Anonym (insatt)
    Anonym (En Transkvinna) skrev 2012-11-02 07:45:03 följande:
    Okej nu är det så att jag är en transsexuell kvinna och har genomgått könsbyte och så.
    Men jag har ju lagrat könsceller (sperma) i ett annat land så jag kan skaffa barn med min fru vilket vi nu också vill. 

Jag bara undrar vad för rättigheter jag har som kvinna men den som är den andra biologiska förälder.
    Mina id uppgifter, pass och personnummer säger att jag är kvinna, men ser inte det konstigt ut på papper om barnet?  
    Om ni enligt svensk lag idag är två gifta kvinnor så görs en föräldraskapsutredning då barnet är fött. Gör ni en heminsemination kan du sedan adoptera barnet. Tar ni svensk sjukvård till hjälp har ni samma juridiska ställning inför barnet efter föräldraskaputredning ...
  • hymafr

Det borde ju inte vara ett problem att du står som "pappa" trots att du numera är kvinna. Det är ju bevisligen din sperma.

Det finns ju många som redan har barn innan de genomgår könsbyte och deras barn blir ju inte automatiskt av med sin pappa bara för att han opererar sig till kvinna.

Tror dock att du behöver en advokat som kan föra din talan.   

• Anonym (insatt)
    hymafr skrev 2013-02-04 08:43:53 följande:
    Det borde ju inte vara ett problem att du står som "pappa" trots att du numera är kvinna. Det är ju bevisligen din sperma.

Det finns ju många som redan har barn innan de genomgår könsbyte och deras barn blir ju inte automatiskt av med sin pappa bara för att han opererar sig till kvinna.

Tror dock att du behöver en advokat som kan föra din talan.   
    Föra talan mot vem? Föräldraskapsutredningen sker på familjerätten!
Svar på tråden Vad för rättigheter har jag som biologisk mamma nr 2?