• hungryheart

Pergotime trots egen ägglossning. Vad hjälper det?!

Gjorde titthålsoperation igår och den visade att äggledare, äggstockar och livmoder såg bra ut. Tester som vi gjort innan har visat på att jag har ägglossning och sambons spermier är perfekta. Så varför går det inte då?! Jag har aldrig någonsin blivit gravid. Försökte med min föredetta pojkvän i tre år och nu i två år med min nuvarande. Sambon har barn sen innan kan jag tillägga. Hur som helst så sa doktorn igår att vi ska få pröva Pergotime med start denna menscykel. Men hur kan egentligen det hjälpa om man redan har ägglossning själv?!

• Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning. Vad hjälper det?!
  • BusJohanna

Du kan ha mens men utan ägg - har de kollat så du verkligen ägglossar? Pergotime ökar produktionen så att fler äggblåsor mognar och chansen ökar. Tror jag.. Ny på sånt där..

• Thunderkatten

Jag har bara hört att man får pergotime när man har problem med just äl. Men kanske din läkare ser det mer som ett "experiment". Utifrån hur din kropp reagerar på pergon så kan ni få fler ledtrådar till vad som är fel.
    Har de tagit sköldkörtelprover på dig?
    Kanske brist på folsyra eller andra vitaminer kan vara bidragande?
    Sen är det ju så att en del måste ta till ivf trots att allt ser bra ut.

Lycka till, kram!

• Lyckligajag78

Käkade också pergotime trots egen ägglossning. Slutade efter ett par mån.
    Äggledarspolningen var det som hjälpte mig. Allt var ju ok spermier mina ägg osv osv men är det blockad så når ju inte spermierna fram!

• Lyckligajag78

ÄGGLEDARSPOLNING is da shit!
    Man blir högfertil fick jag förklarat för mig.. Med kontrastväskan som spolar igenom gör också att det blir lättare att komma fram till ägget.. tog sig två dagar efter..
    Lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• hungryheart

Tack för era svar!! :) Äggledarspolning bar tyvärr inte da shit för mig för jag gjorde det i juni i år men inte blev jag gravid för det.. :( Fast då sa den läkaren att "du har totalt stopp i äggledarna du kan enbart bli gravid med ivf jag skickar en remiss.." Så när vi kom till nästa läkare dvs första ivf besöket så sa i sin tur den läkaren att, nej jag tror inte det är stopp för du hhar inte haft någrasjukdomar eller lliknande som ofta hör ihop med stoppen, så vi gör försäkerhetskull en titthålsoperation som visar ifall du har stopp.. Och igår blev den gjord och mkt riktigt visade den inte på något fel alls. Man blir förvirrad! Jag tänker att han kanske lyckades blåsa rent dem helt igår eller något för de blåser ju med starkare tryck när man är sövd. Under spolningen när jag var vaken gjorde de så ont så jag höll på att svimma.. Så han slutade sen å konstaterade bara att de va blockat..

• hungryheart

Ja, de har tagit både sköldkörtel prover, hormonprover, ägglossnings prover.. Allt visade bra..

• Babyheart
    hungryheart skrev 2012-11-02 09:41:41 följande:
    Gjorde titthålsoperation igår och den visade att äggledare, äggstockar och livmoder såg bra ut. Tester som vi gjort innan har visat på att jag har ägglossning och sambons spermier är perfekta. Så varför går det inte då?! Jag har aldrig någonsin blivit gravid. Försökte med min föredetta pojkvän i tre år och nu i två år med min nuvarande. Sambon har barn sen innan kan jag tillägga. Hur som helst så sa doktorn igår att vi ska få pröva Pergotime med start denna menscykel. Men hur kan egentligen det hjälpa om man redan har ägglossning själv?!
    Hejje!

Jag har regelbunden ägglossning. 
    Vi sökte hjälp i november 2011 och har precis avslutat vår första IVF.
    I början av utredningen fick vi erbjudande från vår läkare att testa Pergotime trots att jag ägglossar naturligt.  
    Varför vet jag inte, men hon tyckte det kunde öka chanserna för oss. Den första kuren slutade med att jag hade 6 mogna ägg och läkaren sa till oss att absolut inte ha oskyddad sex med tanke på ökad risk för flerbörd!
    Jag stod helt förlamad och förstod inte varför vi överhuvudtaget skulle ta kuren. Meningen trodde jag, var ju att skapa fler ägg och på så vis öka chansen att ett av dem befruktades. 
    Kanske tycker er läkare att ni behöver fler ägg för att öka chanserna att ett av dem befruktas? 
  • hungryheart

Heej!

Hmm, jag vet inte faktiskt. Det är väl nåt experiment bara för att dom inte vet vad som är fel.. :/
    De ville inte göra ivf förrän jag testat pergo.. Så får väl se hur det går =/

Lycka till med eran IVF :) 

• semlorna

Jag fick pergo trots regelbunden cykel och påvisad ÄL. Det var för att ge ägget en boost, få den att bli extra bra. Alla äggblåsor innehåller heller inte ägg så en stor äggblåsa innebär inte automatiskt ett bra ägg. Nu hjälpte inte pergo mig men jag skulle inte räkna bort det innan man testat.

• linaochliten

Jag har fått pergotime trots ÄL, när jag hade läst på massa om medicinen efter ha fått den utskriven undrade jag samma sak. Så när jag kom in och gjorde VUL i fredags för att titta hur det såg ut (hade en äggblåsa) så frågade jag varför.

Man ska inte läsa så mycket på internet sa hon först, det kan vara så olika varför man får det. Men jag fick iallafall för att de inte vet varför jag inte har blivit gravid men om det beror på att äggen inte har tillräckligt bra kvalitet så kan pergotime hjälpa. Men jag kommer max att få ta det i 3 omgångar, sedan får vi gå över till andra metoder om det inte fungerar.

Dessutom så fick jag göra en insemination kombinerat med pergotime för att öka chanserna mer, då är man säker på att spermierna och ägget möts. Jag gjorde inseminationen igår, så får se om ett par veckor om det fungerade..

• hungryheart

Okej!

Det låter ju bra med insemination. Det ska jag fråga ifall jag också kan få göra nästa kur.

Ja nej det är så jobbigt när man inte vet vad som är felet för då kan man ju inte så lätt göra något åt det :/

• linaochliten

Det tycker jag du absolut ska fråga om, det borde ju öka chanserna... Och det är ingen stor grej, jag var inne i 10 min hos läkaren, det var inte värre än ett cellprov

Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning. Vad hjälper det?!