• Anonym (Undrar)

Sjukersättning - mammaledig - bostadstillägg?

Hej,
    Jag har sjukersättning (sjukpensionerad), är gravid och undrar hur det blir för mig ekonomiskt när bebisen är född? Får jag endast min sjukersättning? Undrar också hur det blir om jag och min blivande sambo skulle köpa ett hus. Vad har jag för rätt till hjälp med boendekostnad (för min del av boendet)? Som det är nu har vi varsitt boende och jag har bostadstillägg. Vi planerar att flytta ihop innan bebis föds och funderar då på att köpa hus.

• Svar på tråden Sjukersättning - mammaledig - bostadstillägg?
  • Försäkringskassan

Hej

Det är svårt att kunna avgöra om du har rätt till hjälp med boendekostnad eller inte eftersom vi bara kan svara generellt på frågorna.

Här finns mer information angående hjälp med boendekostnaden.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/hjalp_med_bostadskostnad

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2eab84ff-1e0f-4352-8eed-0229c05b711a/4126-bostadstillagg-till-aktivitetsersattning-sjukersattning_2012-01-18-.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=2eab84ff-1e0f-4352-8eed-0229c05b711a&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Olle, Handläggare

• Anonym (Undrar)

Tack för svaret!

Blir jag av med min sjukersättning när bebisen är född och bara får föräldrapenning eller hur fungerar det?

• Försäkringskassan

Hej,

Du kan få föräldrapenning om du vårdar barnet. Att du vårdar barnet kan dock påverka din rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning. När vi bedömer din arbetsförmåga tar vi hänsyn till om din förmåga att vårda barn skulle kunna användas i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden. Det kan alltså innebära att man blir av med sjukersättningen, men det kan också vara så att du kan ha rätt till sjukersättning samtidigt som du får föräldrapenning. Om du ansöker föräldrapenning kommer därmed Försäkringskassan göra en bedömning kring detta. 

Har du hel sjuk- eller aktivitetsersättning har du ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och därmed får du föräldrapenning på grundnivå. Har du sjuk- eller aktivitetsersättning på deltid och arbetar deltid kan du ha rätt till föräldrapenning både på sjukpenningnivå och lägstanivå.

Hälsningar

Osmo, handläggare 

Svar på tråden Sjukersättning - mammaledig - bostadstillägg?