• Catha87

    medgivarutredning

    Hej!

    Jag o min man håller på att göra medgivarutredning. Är det någon som har erfarenhet för hur lång tid det kan ta? gärna (eslövs kommun. Vi började i September med medgivarutredningen men än e den inte klar...tyvärr, har haft ca 1-2 möte per månad.  Känns som om våran utredare inte har lika brott som vi. 
    Någon som har genomgått någon djupintervju i sin medgivarutrening? såfall vad innehöll den? Vi ska tydligen göra en sådan om några veckor.

    //Catha 

  • Svar på tråden medgivarutredning
  • Nican

    Har för mig att vår utredning tog drygt 3 månader och  sedan fick vi vänta på medgivandet två månader eftersom det kom en sommar emellan.
    Vi träffades 4 gånger gemensamt, en gång var ensamma och en gång tillsammans med en av våra referenser hemma hos oss.

    Vi hade inte kommit så långt fram i kön när vi påbörjade hemutredningen så vi kände egentligen inte att vi hade så bråttom eftersom medgivandet bara gäller två år. Vi ville ju helst inte göra om utredningen (men det behövde vi göra i alla fall)

    Djupintervjun handlade mycket om de livsberättelser vi hade skrivit.

  • Chimamanda

    Vår medgivandeutredning tog 6 månader, det är ganska normalt, tror jag.

    Djupintervjuerna ser nog olika ut i olika kommuner. Men handlar generellt om hur förhållandet ser ut, er bakgrund/barndom, er syn på vad barn behöver etc.

    Lycka till!

  • charlotta78

    Vi gjorde vår utredning i april-maj och sen gick det upp i nämnden i juni. Vi träffade utredarna först för ett informationssamtal och då fick vi tider för alla träffar samt vilket datum det skulle upp i nämnden. De gjorde ett hembesök, vi träffades tillsammans 4 gånger och hade 2 enskilda samtal var och sen slutligen en träff där de gick igenom utredningen. Vi hade två mycket bra utredare som vi fick bra kontakt med.
    Lycka till!

  • koalabjörn

    Medgivande-utredning?


    Vår medgivandeutredning tog ca 6 månader.


    De har kanske inte så brått, men de ska heller inte söla i onödan.


    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • fabbemam

    Vår började i juni och så var det semester emellan men ändå så hade vi medgivandet i mitten av september(inte Eslöv). Jag skulle rekommendera er att propsa på att boka in alla planerade träffar och några extra som kan användas om någon måste avboka en träff ( kan strykas om den inte behövs). På så vis hamnar ni inte i situationen att hitta nästa tid i en redan full kalender efter varje träff. Säg att ni vill kunna planera framåt och att ni behöver veta för era jobbs skull när ni ska vara lediga.

    Vår utredare rekommenderade att ha träff varannan vecka så vi hade tid för reflexion o diskussion oss emellan i väntan på nästa träff men när vi sa att vi hellre hade en i veckan och att vi skulle hinna det ändå så bokade vi in en i veckan med något undantag o semesteruppehåll. Har ni fått någon förklaring till tidsintervallet?

  • annika11

    Vår utredning tog 3 månader.. Vi fick en handlingsplan när vi hade första träffen så vi visste när vi skulle vara klara. Vi träffades ungefär en gång i veckan.( Ej Eslöv). Tycker nog att du kan be er utredare om att få boka i resten av träffarna ochfå veta när det kan gå upp i nämnden.

  • Blåiris

    Vår tog 3 mån (Malmö). Bokade in alla träffar redan första mötet och fick då en plan för hela processen. Instämmer m övriga- be att få en övergripande plan. Lycka till!

Svar på tråden medgivarutredning