• 0fia

Enkel bilbarnstol att ta med på resa?

Vi skall resa till Dubai med en 2-åring och vill absolut ta med bilbarnstol eftersom det kommer att bli mycket bilåkning. Det är förstås knöligt med remmarna att spänna fast varje gång. Har alla barnstolar sådana eller finns enklare modeller som går snabbare att spänna fast? /0fia

• Svar på tråden Enkel bilbarnstol att ta med på resa?
  • Vaniljkex

Om du ar beredd att ha en framatvand stol, sa spanns de fast med bilbaltet bara, sa det blir ju smidigare. 

• Lisa RMB

Fast om man väljer en framåtvänd bilbarstol som ju verkligen inte är att rekommendera till en två-åring, ska man ju förstås vara fullt medveten om risken vid en krock...

"En bakåtvänd bilbarnstol har en skadereducerande effekt på ca 90 procent. Motsvarande för en framåtvänd bilbarnstol är ca 60 procent eftersom nackmuskulaturen på små barn inte klarar de krafter som uppstår vid en eventuell krock eller häftig inbromsning om de färdas framåtvänt. Huvudet kastas först framåt och sedan bakåt med sådan kraft att barnet i värsta fall skadar nacken allvarligt eller dödas."

Mer info här:
    http://www.resamedbarn.eu/bilbarnstol-alder-regler-sakerhet/

Om ni ska hyra en bil, kanske ni kan välja en bilfirma där du även kan hyra en säker bilbarnstol, så slipper du släpa med stol?

• Vaniljkex

Fast bakatvanda stolar finns i princip inte utanfor norden... Tom i Danmark, ar det nast intill omojligt att hitta nar man hyr bil, sa vi brukar aka over bron till Malmo och hyra dar istallet. De har borjat komma sa smatt har i UK, men i hela Londonomradet finns det bara en butik som saljer dem, och man maste aka dit for att fa den installerad i bilen, annars far de inte saljas.

Pa semester i Dubai tror jag att det ar omojligt att hitta bakatvanda stolar att hyra, och ska man aka taxi, som ar jattebilligt och smidigt, tror jag att det ar lampligt att ha en egen stol med, men det kanske nagon annan som varit dar nyligen med barn kan bekrafta eller demetera. Problemet med bakatvanda stolar ar ju dessutom att de tar en forfarlig plats, alla modeller funkar inte i alla bilar. Sa det ar ju en avvagning man far gora...Sakraste bilstolen som ev funkar i vissa bilar, eller en lite samre, som man vet fungerar. Om jag skulle slapa med en egen stol skulle jag garanterat valja en som jag visste med sakerhet skulle bli anvand. Det ar ju liksom ingen vits att ta med sig ett abake som far ligga i bagageutrymmet, for att den inte gar att spanna fast ordentligt i bilen, och barnet  blir tvunget  att aka utan stol alls.

Men haller med, det ar inte ett latt beslut. Vi har dock valt att ordna transporter med framatvanda stolar nar vi har varit pa semester, istallet for att ta med egna stolar. Ofta har vi haft tur, och har blivit hamtade med bilar dar barnstolarna suttit monterade pa bakatvanda saten. Ser innerligt fram emot att lillasyster ska bli storre, sa att vi slipper fundera over detta. 

• evaoregon
    Vaniljkex skrev 2012-11-07 13:53:27 följande:
    Fast bakatvanda stolar finns i princip inte utanfor norden... Tom i Danmark, ar det nast intill omojligt att hitta nar man hyr bil, sa vi brukar aka over bron till Malmo och hyra dar istallet. De har borjat komma sa smatt har i UK, men i hela Londonomradet finns det bara en butik som saljer dem, och man maste aka dit for att fa den installerad i bilen, annars far de inte saljas.

Pa semester i Dubai tror jag att det ar omojligt att hitta bakatvanda stolar att hyra, och ska man aka taxi, som ar jattebilligt och smidigt, tror jag att det ar lampligt att ha en egen stol med, men det kanske nagon annan som varit dar nyligen med barn kan bekrafta eller demetera. Problemet med bakatvanda stolar ar ju dessutom att de tar en forfarlig plats, alla modeller funkar inte i alla bilar. Sa det ar ju en avvagning man far gora...Sakraste bilstolen som ev funkar i vissa bilar, eller en lite samre, som man vet fungerar. Om jag skulle slapa med en egen stol skulle jag garanterat valja en som jag visste med sakerhet skulle bli anvand. Det ar ju liksom ingen vits att ta med sig ett abake som far ligga i bagageutrymmet, for att den inte gar att spanna fast ordentligt i bilen, och barnet  blir tvunget  att aka utan stol alls.

Men haller med, det ar inte ett latt beslut. Vi har dock valt att ordna transporter med framatvanda stolar nar vi har varit pa semester, istallet for att ta med egna stolar. Ofta har vi haft tur, och har blivit hamtade med bilar dar barnstolarna suttit monterade pa bakatvanda saten. Ser innerligt fram emot att lillasyster ska bli storre, sa att vi slipper fundera over detta. 
    Jag håller helt med dig!
  • Bellini2

Framåtvända stolar är säkert bättre men vi ska komma ihåg att i EU-länder som t ex Tyskland och Italien, FÅR man inte ha bakåtvända stolar, där måste de vara framåtvända. De har en annan syn på det hela.

• Höstmåne

Vi har en Britax two-way i andra bilen som är väldigt smidig, behövs inget stödben och kan t.o.m monteras i 2-punktsbälte (midjebältet alltså), tror de är rätt ovanligt när de gäller bakåtvända. Känns visserligen inte så säker som vår vanliga stol (besafe), men är hyfsat lätt och smidig att montera så absolut det bästa valet att ta med på resa. Har hört nått om säkerhetsväskor som ska finnas att hyra på arlanda till bilbarnstol och barnvagnar bl.a.

Svar på tråden Enkel bilbarnstol att ta med på resa?