Kommer mitt barn bli alkholist?
Min sambo är uppväxt i en familj med alkolistföräldrar som har druckit och varit fulla under hela hans uppväxt.
Även min sambo har alkolist sidor, (som visar sig med jämna mellanrum, tycker de blivit värre på sistone)
Han pratar ofta om hur dåligt han mått som barn när dom druckit och vill inte ge våran son en sådan uppväxt.
Ändå har han svårt att tacka nej till spriten. Han säger alltid på fredan att han inte ska dricka i helgen, men de slutar nästan alltid med att han super sig full ändå.
Ibland kan han va nykter en helg (oftast för han har ångest från förra helgen och försöker gottgöra genom att göra nått kul med oss) men sen helgen efter är de ändå likadant igen. han dricker sig sällan full hemma, men säker sig dit ahn kan få tag i alkohol.
Är vi bortbjudna till vänner på middag, säger han alltid innan att han inte ska dricka mer en max lite öl till maten. men när han väl börjat dricka kan han inte sluta. och de går inte säga till han då.
Så då går jag hem.
Min sambo är super bra pappa och partner i vanlig fall.
Jag har valt att dricka noll ihop med vårt barn (inte ens ett halv glas vin till maten) för att jag vill han ska känna trygghet med mig.
Nu till min fråga, och de som oroar mig allra mest och som jag tänker mycket på.
Kommer mitt barn också bli alkolist?
Är alkolist mest ärftligt? eller beror det på uppväxt med?
Jag dricker aldrid och håller mitt barn ifrån sambon när han är full. kommer han kunna "klara" sig ifrån det då? eller spelar det ingen roll hur jag än gör , för han har det i sig?