• Anonym

Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??

Hej!

Känner nu att jag inte klarar detta mer.. för dotterns skull. Detta blir långt.

Har en dotter som snart fyller 7 år tillsammans med en manipulativ, (gammal??) missbrukare som i våras kom ut från ett långt fängelsestraff. Jag och pappan har inte varit ett par sen flickan var 1,5 år. Han tog aldrig sitt ansvar nnan han åkte in, ställde ofta in när dom skulle träffas och hade henne aldrig att sova över där för det kom alltid något annat emellan... Han har varit med i ett kriminellt gäng och säkerligen gjort många arga som vill hämnas.
    Han åkte in på hösten 2008 och kom ut nu våren 2012.
    Undertiden har flickan och han endast haft telefonkontakt varannan vecka. Han åkte in för grova brott och blev först dömd till 9 ås fängelse som hovrätten ändrade till 3,5 har jag för mig. jag orkade aldrig ansöka om enskild vårdnad när han satt inne.. jag tyckte bara att det var skönt att "slippa" ha med honom att göra, och sa även till honom att han får en chas när han kommer ut och visa att han ändrat sig annars komer jag göra allt i min makt för att han nte ska ha med flickan att göra. Hon förtjänar en far som finns där hela tiden, och som hon kan va trygg hos. Ingen som gör vad han behagar. 
    Iallafall, när han kom ut såkontaktade han familjerätten där vi kommit fram till att han fortsätter ringa varannan vecka och att dom träffas ett par timar var tredje vecka tillsammans med kontaktperson. För att se att detta är nåt långvarigt. Han har en tendens att så länge det är "lätt" är det roligt sen är det inte intressant längre.

För ett par veckor sen ringde han inte den gången han skulle och jag fick ett sms sent på kvällen att han "precis kom på att det nog kanske var idag han skulle ringt" jag svarde att tjejen fick rnga dan efter när hon kom hem om hon ville. 
    Jag har sen fått höra att hn var full den kvällen och ringde och muckade med en killkompis till min syster, min syster tog även luren och han fortsatte att hålla på och käfta.
    Veckan efter är det dags för dom att ses, den ställer han in pga av sjukdom, han skulle till doktorn den dagen.  (han ställde alltid in grejer förr pga sjukdom så den ger jag inte mkt för även om alla kan bli sjuka).

Han är över 30 år gammal och beter sig som en omogen 16 åring. Att han ringer runt på fyllan och muckar visar bara mig att han inte alls bättrat sig, och dessutom gömmer ringa (vem glömmer ringa sin dotter när dom hörs varannan vecka??!) Meningen var att så småningom hon skulle åka dit till honom. men om han fortfarande beter sig illa så finns  det ännu större chans att någon kommer få för sig att hämnas på honom. Vad händer om hon skulle vara där då?? 
    Och om jag dör, så går vårdnade autmatiskt till honom när han fortfarande inte är kapabel att ta hnd om sig själv. Skrämmande tanke.. :( Flickan har en pappa och två syskon här i vår familj som hon är trygg och har växt upp med.

jag vill iaf begära ensam vårdnad, frågan är om jag får det?? Jag känner inte att lickan är trygg överhuvudtaget med honom, även om hon tycker om honom. Hon vet ju att det är hennes pappa.. men hon vet ju inte om nånting som han gjort och vad konsekvenserna av det kan bli.. Och jag funderar på om han kommer ställa till ett helvete för oss om jag kommer sätta mig emot..

Tips råd..??!  

• Svar på tråden Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 11:11:37 följande:
    Om du läser vad jag skrivit så står det klart och tydligt vad jag vill.
    Även om du har enskild vårdnad och du dör så är han förstahandsalternativet som vårdnadshavare. Du har samma rätt (och definitivt skyldighet!!) att neka umgänge om han skulle vara full, även idag när ni har gemensam vårdnad. Så vad är du ute efter?

• Grappa
    Anonym skrev 2012-11-03 11:43:52 följande:
    Även om du har enskild vårdnad och du dör så är han förstahandsalternativet som vårdnadshavare. Du har samma rätt (och definitivt skyldighet!!) att neka umgänge om han skulle vara full, även idag när ni har gemensam vårdnad. Så vad är du ute efter?

Nej, han är inte första alternativet då.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-03 11:43:52 följande:

Nej inte alls. Det finns en pappa här som fick kämpa för att få vårdnaden om sin son när mamman dött. Och han var högst normal utan missbruk eller något sådant.
  • Anonym
    Grappa skrev 2012-11-03 11:49:56 följande:
    Nej, han är inte första alternativet då.
    Den andra föräldern är ALLTID det.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-03 11:56:47 följande:

Nej inte alls. Det finns en pappa här som fick kämpa för att få vårdnaden om sin son när mamman dött. Och han var högst normal utan missbruk eller något sådant.
    Att vara förstahandsalternativet betyder att denne utreds FÖRST. Inte att denne automatiskt får vårdnaden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 11:43:28 följande:
    Men minimum ug lär han ha rätt till iallafall om ni hamnar hos tr och nej på det du lämnar här så finns inget som gör att du skulle få ev, däremot när han satt inne på 9 år då hade du fått det direkt men nu är det avtjänat och det kan du inte dra mot han. Visst att komma påverkad till ug är inte bra men det är upp till dig att stoppa endå med bevis och samtal med socialjour innan. Så av det du nämner lär du inte kamma långt

Fast för att dra in socialjour sp måste det ändå finnas en dom säger att dom ska va inblandade. Och jag vet att har jag ensam vårdnad så kommer han inte trilskas lika mkt. Han har en dotter med en annan tjej som han inte bryr sig ett dugg om, för att mamman har vårdnad och han i te tror han kan säga till om något. Och stå själv och neka honom umgänge är jag inte speciellt sugen på för han har begått grova våldsbrott och lämnat någon att dö efter att torterar och skjutit hono , pga pengar. Sp desto mer jag har på min sida desto tryggare känner jag mig och för hela min familj. I ser att det är svårt att få ner här hur allt har varit ochv hur han är. Jag vet vad van är kapabel till och har i te träffat honom överhuvudtaget sen han kom ut. Jag ska på uppföljning nästa vecka med Famrätt och tar upp allt med dom då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 12:02:43 följande:
    Att vara förstahandsalternativet betyder att denne utreds FÖRST. Inte att denne automatiskt får vårdnaden.

Sp är det, det har jag kollat upp noga.
  • Grappa
    Anonym skrev 2012-11-03 12:01:56 följande:
    Den andra föräldern är ALLTID det.
    Nej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 12:05:29 följande:

Sp är det, det har jag kollat upp noga.
    Så här är det:
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2006-20
    Utredning vid föräldrars död

Socialnämndens utredning om ett barns behov av vårdnadshavare enligt 6 kap. 9 § föräldrabalken efter en eller båda föräldrarnas död bör främst innehålla uppgifter om nedanstående förhållanden. 

Tänkbar vårdnadshavare
    (i förekommande fall två personer)

vem föräldrarna eller en av dem önskar som vårdnadshavare, om det är tillkännagivet (om det finns en skriftlig handling, bör den bifogas) den tänkbare vårdnadshavarens sociala situation, t.ex. familjeförhållande, arbete och fritidsintressen dennes förmåga att ta hand om barn dennes relation till det barn det gäller dennes förmåga att tillgodose barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran dennes inställning till och möjlighet att tillgodose barnets behov av umgänge dennes inställning till att bli barnets vårdnadshavare (om det finns ett skriftligt åtagande, bör detta bifogas) skälen till vem som utifrån barnets bästa bör anförtros att bli vårdnadshavare, om flera personer varit aktuella i utredningen

Barnet

barnets situation barnets relation till personer som är aktuella i utredningen barnets inställning i vårdnadsfrågan barnets behov av och inställning till umgänge med närstående hur barnets bästa tillgodoses på kort och lång sikt
  • Anonym

Ja precis, det blir en utredning. Och det hade inte varit biologiska faren som fått den, det är jag övertygad om.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-03 12:02:43 följande:

Varför får då en fullt normal man kämpa för att få boendet pch vårdnaden om sin egen son?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 12:29:53 följande:
    Ja precis, det blir en utredning. Och det hade inte varit biologiska faren som fått den, det är jag övertygad om.
    Vilket var vad jag skrev, att i första hand kollar man upp den andra föräldern. Vilket inte betyder att den andra föräldern får vårdnaden.
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-03 12:36:28 följande:

Varför får då en fullt normal man kämpa för att få boendet pch vårdnaden om sin egen son?
    Vid dödsfall?

• Grappa
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-03 12:36:28 följande:

Det var under utredningstiden, och de reglerna ska ses över. Mamman dog på förlossningen, visst är det den storyn du tänker på?
  • Anonym
    Grappa skrev 2012-11-03 12:42:22 följande:
    Det var under utredningstiden, och de reglerna ska ses över. Mamman dog på förlossningen, visst är det den storyn du tänker på?
    Har pappan inte träffat barnet alls, barnet är nyfödd och saknar vårdnadshavare så är situationen speciell. Först måste faderskapet fastställas, för att pappan ska ha möjlighet att få vårdnad om sitt barn.
  • Axemia
    Anonym skrev 2012-11-03 10:21:36 följande:
    Okej kanske för sent för mig att predika om användningen av kondom, i synnerhet med människor man inte vill ha barn med. 

Men jag tycker du ska göra det bästa av situationen och vara samarbetsvillig. Det är din lott som förälder oavsett hur fel du tycker du valt.
    Men hur skulle hon kunna veta det innan ??
  • Anonym

Ts att dra in socialjouren behöver man inte alls ha en dom på eller avtal. Socialjouren åker ut om man som förälder är orolig när barnet är hos den andra och jag som andra förälder kan föra fram mon oro och ängslan på saklig grund. Ibland ringer de och ibland åker de ut och återkopplingar till den orolige sen. Men de har stor bevakningsområde så de gör bedömningen efter hur man pratar och ibland räcker det med att få resonera med dem. Tror du ska läsa på lite bättre om ev ug och det mesta för du ger många felaktiga fel i dina svar och kommentarer. Bästa försvar är att påläst själv

• Anonym

Socialjouren har jag aldrig hörttalas om innan, därför skrev jag det som en fråga. Och vad har jag för felaktiga kommentarer? 
    Jag vet att fast man har ensm vårdnad så har den andra föräldern rätt till ug. Men jag har faktiskt mer att säga till om om jag har ensam vårdnad.

Men som jag skrev innan jag ska ta up allting på uppföljningsmötet nästa vecka med famrätten så ska vi backa ett par steg. Dom har alla fakta och jag vill inte sitta här ock skriva allt. som jag skrev så är det inte så lätt att förklara allt här eller att ni ska förstå vilken sorts människa han är., det märke jag. Jag vet vad som är bäst för min dotter och det är att inte få va själv med sin "pappa" där det inte inns nån trygghet. Läser man på famrätts hemsida så är jag ganska övertygad om att jag kan få ensam vårdnad. Jag ska bara våga stå upp mot honom också.

Men tackar alla för att ni försökte! 

Svar på tråden Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??