Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??
Hej!
Känner nu att jag inte klarar detta mer.. för dotterns skull. Detta blir långt.
Har en dotter som snart fyller 7 år tillsammans med en manipulativ, (gammal??) missbrukare som i våras kom ut från ett långt fängelsestraff. Jag och pappan har inte varit ett par sen flickan var 1,5 år. Han tog aldrig sitt ansvar nnan han åkte in, ställde ofta in när dom skulle träffas och hade henne aldrig att sova över där för det kom alltid något annat emellan... Han har varit med i ett kriminellt gäng och säkerligen gjort många arga som vill hämnas.
Han åkte in på hösten 2008 och kom ut nu våren 2012.
Undertiden har flickan och han endast haft telefonkontakt varannan vecka. Han åkte in för grova brott och blev först dömd till 9 ås fängelse som hovrätten ändrade till 3,5 har jag för mig. jag orkade aldrig ansöka om enskild vårdnad när han satt inne.. jag tyckte bara att det var skönt att "slippa" ha med honom att göra, och sa även till honom att han får en chas när han kommer ut och visa att han ändrat sig annars komer jag göra allt i min makt för att han nte ska ha med flickan att göra. Hon förtjänar en far som finns där hela tiden, och som hon kan va trygg hos. Ingen som gör vad han behagar.
Iallafall, när han kom ut såkontaktade han familjerätten där vi kommit fram till att han fortsätter ringa varannan vecka och att dom träffas ett par timar var tredje vecka tillsammans med kontaktperson. För att se att detta är nåt långvarigt. Han har en tendens att så länge det är "lätt" är det roligt sen är det inte intressant längre.
För ett par veckor sen ringde han inte den gången han skulle och jag fick ett sms sent på kvällen att han "precis kom på att det nog kanske var idag han skulle ringt" jag svarde att tjejen fick rnga dan efter när hon kom hem om hon ville.
Jag har sen fått höra att hn var full den kvällen och ringde och muckade med en killkompis till min syster, min syster tog även luren och han fortsatte att hålla på och käfta.
Veckan efter är det dags för dom att ses, den ställer han in pga av sjukdom, han skulle till doktorn den dagen. (han ställde alltid in grejer förr pga sjukdom så den ger jag inte mkt för även om alla kan bli sjuka).
Han är över 30 år gammal och beter sig som en omogen 16 åring. Att han ringer runt på fyllan och muckar visar bara mig att han inte alls bättrat sig, och dessutom gömmer ringa (vem glömmer ringa sin dotter när dom hörs varannan vecka??!) Meningen var att så småningom hon skulle åka dit till honom. men om han fortfarande beter sig illa så finns det ännu större chans att någon kommer få för sig att hämnas på honom. Vad händer om hon skulle vara där då??
Och om jag dör, så går vårdnade autmatiskt till honom när han fortfarande inte är kapabel att ta hnd om sig själv. Skrämmande tanke.. :( Flickan har en pappa och två syskon här i vår familj som hon är trygg och har växt upp med.
jag vill iaf begära ensam vårdnad, frågan är om jag får det?? Jag känner inte att lickan är trygg överhuvudtaget med honom, även om hon tycker om honom. Hon vet ju att det är hennes pappa.. men hon vet ju inte om nånting som han gjort och vad konsekvenserna av det kan bli.. Och jag funderar på om han kommer ställa till ett helvete för oss om jag kommer sätta mig emot..
Tips råd..??!