• Anonym (Ledsen)

Sexlös, för alltid?

Jag o min man har haft problem med sexlivet nu i ca 4 år, o börjar bli oändligt less på detta. Min man vill inte ha sex med mig... Jag vill ha sex gärna en gång om dagen, min man vill aldrig, jag har provat att prata lugnt o stilla i en icke stressande miljö men inget funkar. Har frågat om jag gör nåt fel eller om något fattas som han vehöver men får inget svar. Jag har grinat, jag har skrikit o jag har skällt. Jag har föreslagit hjälp av utomstående(alltså prata med någon) men han vägrar. Han vill inte inse att detta är ett problem. Vi brukar få till det ca 1 gång i månaden, o d är oftast efter jag har tjatat i en vecka o slutar alltid i gråt. Jag har även försökt att inte göra något alls, o se om han kommer i gång av sig självt, men det går inte. Har provat klä mig sexigt o skicka sex sms. Nu är jag gravid vilket verkar passa honom som handen i handsken för nu har han en ursäkt att aldrig röra vid mig, för det är ju så äckligt att vara med en gravid tjej. Vi varken kramas eller pussas o försöker jag närma mig honom överhuvudtaget så antingen skrattar han eller blir sur o slår bort mina försök att närma mig. Jag vet inte hir länge jag orkar med det här då ett fungerande sexliv är extremt viktigt för mig. Det är då jag känner mig älskad, vacker o uppskattad. Men kan man lämna någon bara för att sexet inte funkar? Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att det är ett problem o vilja komma fram till en lösning som fungerar för oss båda. Jag låter säkert helt förvirrad o oklar men d är så jag känner mig, har svårt att få ner mina tankar i skrift, men hoppas verkligen på konkret hjälp. Kanske bör tillägga att han gärna runkar o kollar på porr, men vill inte göra det med mig, utan han gör detta dagligen o struntar i mig...

• Svar på tråden Sexlös, för alltid?
  • Sexolog Camilla

Hej.

Det är vanligt att personerna i ett förhållande har olika stark lust. Ofta förväntar man sig att det är killen som alltid vill och som alltid kan. Verkligheten kan se annorlunda ut. Det går att påverka sin partners lust och viljan till att ha sex på olika sätt. Att skrika, grina och skälla är inte ett av de tillvägagångssätten som jag rekommenderar. Att tjata sig till sex och att ha sex med någon som egentligen inte vill och där bra-känslan saknas är inte bra sex. Det är viktigt för båda att det känns bra att ha sex, känslan före ska vara bra och lusten till att vilja ha sex ska finnas där, det är viktigt att det käns bra under sex samt en bra känsla efteråt. Du har provat att skicka sex sms, får du något svar? Är din partner intresserad av att få sex sms? Vad vill din partner? Lusten kan finnas hos din partner som väljer onani och att ha sex med sig själv, det krav som finns; att ha sex kan göra att din partner tappar lusten. Vad jag tror att ni båda behöver är samtalsstöd och en tredje part som kan hjälpa er att gå vidare. Om din partner är ovillig till att prata med en utomstående kan kanske du ta första steget och börja? Om samtalskontakten känns bra kan möjligheten finnas att bjuda in din partner för ett samtal längre fram? Stödsamtalen kan ge er verktyd för att kommunicera på ett bra sätt och öka förståelsen för den andres perspektiv när det gäller sex.

Hälsningar
    Camilla

Svar på tråden Sexlös, för alltid?