• Äldre 3 Nov 16:01
    5902 visningar
    1 svar
    1
    5902

    Får jag intervjua dig om hur det är att vara pappa? Forskning om mäns föräldraskap.

    Vad som anses rätt och riktigt för en pappa – låt oss kalla det »papparollen« – har förändrats mycket de senaste 40 åren. Dagens pappor förväntas vara närvarande, omhändertagande, kompetenta och jämställda.

    Det har forskats och skivits mycket om denna nya papparoll, men hur det egentligen är att vara pappa i dagens Sverige? Hur är det att leva papparollen? Hur är det att vara närvarande, kompetent och jämställd i en krass verklighet med jobb, hushållsarbete och allt det där andra som hela tiden väntar på att bli gjort?

    Hur är det att leva papparollen när det kompliceras av att man till exempel förlorar jobbet eller drabbas av depression eller sjukdom? Hur är det att leva papparollen när den visar sig svår eller omöjlig att leva upp till? Hur är det när föräldraskapet visar sig vara något helt annat än det man trodde? Hur är det att vara pappa när man, till exempel, plågas av villrådighet och maktlöshet?

    Kort sagt, hur är det att vara pappa när det inte är så enkelt att vara pappa?

    Det är just det som mitt forskningsprojekt handlar om. Jag är intresserad av vad du som pappa själv har att berätta. Om du kan tänka dig att ställa upp på en intervju – eller om du känner någon som kanske vill det – får du gärna kontakta mig (se här: http://bit.ly/zSAes9). Jag jobbar vid Umeå universitet, men reser gärna för att genomföra en intervju.

    Stefan Björk, doktorand
    Institutionen för psykologi, Umeå universitet

    PS: Kontakta mig med privat meddelande, epost eller telefon om du är intresserad.

  • Svar på tråden Får jag intervjua dig om hur det är att vara pappa? Forskning om mäns föräldraskap.
  • Äldre 4 Apr 00:39
    #1

    Visst kan jag ställa upp på det om det kan hjälpa andra.

Svar på tråden Får jag intervjua dig om hur det är att vara pappa? Forskning om mäns föräldraskap.