• Jodyanna

får man eller får man inte??

Får man äta suschi när man är gravid eller inte? tycker man läser olika överallt.

• Svar på tråden får man eller får man inte??
  • Pumpkin

Man får äta färsk, fräsch och nygjord sushi hur ofta man vill. Räkor, lax osv. Inga problem. All fisk som ska ätas rå ska ha varit frusen, oavsett om man är gravid eller ej. Det har inget med listeriabakterien att göra, utan andra "fiskbakterier" som dör vid frysning. Bakterier som alltså inte är hälsosamma för någon att få i sig. Köper man sushi på en fräsch och bra sushirestaurang kan man utgå ifrån att det är helt OK att äta.

• Hera
    Pumpkin skrev 2012-11-03 16:25:49 följande:
    Man får äta färsk, fräsch och nygjord sushi hur ofta man vill. Räkor, lax osv. Inga problem. All fisk som ska ätas rå ska ha varit frusen, oavsett om man är gravid eller ej. Det har inget med listeriabakterien att göra, utan andra "fiskbakterier" som dör vid frysning. Bakterier som alltså inte är hälsosamma för någon att få i sig. Köper man sushi på en fräsch och bra sushirestaurang kan man utgå ifrån att det är helt OK att äta.
    Det gör mig glad!
    Det e n d a jag vill äta är nämligen sushi.
    Bor precis bredvid en riktigt fin sushirestaurang så var jag inte redan stammis där så är jag det nu...
    Ägaren bara skrattar när jag smyger in och sedan gör han i ordning en gravidspecial.;)

• La Lola
    Pumpkin skrev 2012-11-03 16:25:49 följande:
    Psst, det är fiskparasiter, inte fiskbakterier.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • slemtorsk i din bralla

jag fick höra av två barnmorskor OCH läste mig till på livsmedelsverket att sushi är inga problem med bara den är nygjord.

Jag har ätit det massor och det är nyttigt och bra enligt läkaren jag också frågade (jaaa jag är lite nojjig så jag frågade extra många gånger)

• La Lola
    Lufsan skrev 2012-11-03 16:15:33 följande:
    Man får det men inte ofta vad jag förstått. 
    Man kan äta det 7 dagar i veckan om man har lust, förutsatt att det är fräsch fisk.
  • Apotheosis
    Larvig skrev 2012-11-03 16:13:18 följande:
    Varför bara vegeratisk?
    Det sade jag aldrig. Jag sade att nygjord vegetarisk inte är några problem. Om den inte är vegetarisk är det viktigare att den är nygjord. Fisk (oavsett om den är gravad, fryst eller rökt) blir farligare av att ligga framme för länge än vad färska grönsaker blir och det är inte lätt att vara säker på att sushin man äter verkligen ÄR nygjord. Man kan inte alltid lita på vad personalen säger då det är viktigare för vissa att sälja än att kunderna mår bra. 
  • La Lola

De finns nån undersökning som visar att de hittade fler fall av listeria i riset än i fisken.
    Men jag hittar den inte....

• Larvig
    Apotheosis skrev 2012-11-03 16:55:46 följande:
    Det sade jag aldrig. Jag sade att nygjord vegetarisk inte är några problem. Om den inte är vegetarisk är det viktigare att den är nygjord. Fisk (oavsett om den är gravad, fryst eller rökt) blir farligare av att ligga framme för länge än vad färska grönsaker blir och det är inte lätt att vara säker på att sushin man äter verkligen ÄR nygjord. Man kan inte alltid lita på vad personalen säger då det är viktigare för vissa att sälja än att kunderna mår bra. 
    Ok, missförstod dig lite. Men sushifisk som legat för länge både smakar, luktar och ser ut som skunk om den inte är ok.
  • natchos

undvik fisk som
    aborre
    gädda
    gös haj
    lake
    rocka
    hälleflundra
    ¨tonfisk / fryst tonfisk
    svärdfisk
    Detta kan innehålla kvicksilver

all annan fisk ska man kunna äta utan problem :)

• La Lola
    natchos skrev 2012-11-03 17:34:44 följande:
    undvik fisk som
    aborre
    gädda
    gös haj
    lake
    rocka
    hälleflundra
    ¨tonfisk / fryst tonfisk
    svärdfisk
    Detta kan innehålla kvicksilver

all annan fisk ska man kunna äta utan problem :)
    Det finns inget "undvik helt" när det gäller fisk. Vissa är ok 2-3 gång om år (dessa råd gäller egentligen för alla o inte enbart gravida).
    Kolla den aktuella fisklistan:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/
  • milli79

Åt massor av sushi när jag väntade sonen och nu har jag haft en sån period när jag väntar 3e barnet. Har liksom inte funnits nåt annat jag varit sugen på. 

• Hera
    milli79 skrev 2012-11-03 19:56:10 följande:
    Åt massor av sushi när jag väntade sonen och nu har jag haft en sån period när jag väntar 3e barnet. Har liksom inte funnits nåt annat jag varit sugen på. 
    Det är precis samma här.
    Nu ska jag vräka i mig sushi hela veckan UTAN dåligt samvete! :)

• Jodyanna

Nu har jag tryckt i mig sushi :) så är ett levande exempel på om man skulle gjort de eller om man skulle låtit bli ;)
    tror dock det inte är någon fara. Gott som fan var de iallafall =)

Svar på tråden får man eller får man inte??