• ahj

Tips på att få barn att somna

Jag har en son på 9 månader som har sovit bra sen han föddes. han sover hela nätterna och fram tills nyligen har det inte varit några problem för honom att somna under dagen och på kvällen.

det är så att han nästan aldrig somnar själv längre utan alltid i samband med att han äter ersättning. Det vill jag gärna komma ifrån d han inte kommer dricka ersättning längre till. Han äter allt mer vanlig mat.

Så på morgonen vid 9-10 när det är dags för honom att sova  får han ersättning och i bästa fall somnar. Somnar han sover han 1,5-2 h. På sistone har den sovstunden blivit hans enda under dagen,sedan somnar han för natten runnt 19-20. Har han inte somnat av att äta är det omöjligt för honom att somna. han kan ligga en stund tyst men sen börjar han bli irriterad och till slut börjar gråta.

Jag har försökt med att klappa, vagga, lyssna på musik, sjunga, läsa, låta honom ligga i sin säng, ligga i vår säng, bära etc men inget fungerar längre. Dessa har fungerat förut när han var mindre. Han vägrar låta mig hålla honom liggandes i mina armar, han vill upp direkt!

Tidigare har jag kunnat lägga honom i vagnen och vagga lite här hemma men nu vill han inte ligga i vagnen heller. Om han skulle somna i vagnen sover han bara en kort stund eftersom det inte är bekvämt för honom. Han brukar lägga sig på sidan när han sover. Ibland går vi på promenad o är han mycket trött somnar han men han vill inte ligga ner i vagnen när vi är ute. dessutom vill jag inte behöva gå ut varje gång han behöver sova..

Så jag vill gärna ha era tips på hur man kan få honom att somna utan flaska

• Svar på tråden Tips på att få barn att somna
  • skogsvitter

Känner igen den där perioden från äldsta dottern. De vill helt enkelt "vara med" på ett helt annat sätt nu än tidigare. De har gått igenom separationsfasen och vet att mamma/pappa gör annat de sover, de vet att det händer saker som de då missar om de har somnat. Därför är många bebisar rent allmänt rätt ovilliga att somna i den här åldern. De ligger inte gärna ner utan står/sitter helst och kan bli riktigt förbannade om de "tvingas" till att somna, oavsett hur trött de må vara.

Alltså sådana här faser kommer och går av olika slag hela tiden och jag vill bara poängtera att det bästa är att ta det med ro! För det går över. Varför kriga och bråka om att ta bort flaskan just nu när det faktiskt är det som ändå fungerar bäst för att få honom att somna? Tänk såhär - ni har ju åtminstone ett sätt som faktiskt funkar! Många har inte det. Min äldsta ratade bröstet totalt när hon hade den här perioden och var vansinnig nästan varje läggning. Men snart återgår allt mer till det normala igen och det kommer gå bra att söva på andra sätt igen precis som vanligt.

Så krångla inte till det, följ bebisens behov istället och ta det lugnt! Kriga inte och bråka inte så mycket

• Lapsang

Du kan ju ge välling? Vill du inte det skulle jag köra på trösta o bära runt om han är ledsen, annars ligga bredvid i sängen sjunga och klappa lite på honom. Det tar tid att vänja sig vid nytt sätt att somna..

• Woodgrove

Vår dotter fick alltid somna sittande. Antingen i vagnen eller i bärsjal. Lurade henne liksom till att tro att hon hade kontroll. Ligga ner = sova, sitta upp = vaken. Men efter stund somnade hon ändå.

• skogsvitter
    Lapsang skrev 2012-11-04 09:29:08 följande:
    Du kan ju ge välling? Vill du inte det skulle jag köra på trösta o bära runt om han är ledsen, annars ligga bredvid i sängen sjunga och klappa lite på honom. Det tar tid att vänja sig vid nytt sätt att somna..
    Fast det gör det ju inte, särskilt inte om bebisen alltid kunnat somna på andra sätt innan.
  • ahj
    skogsvitter skrev 2012-11-04 09:27:29 följande:
    Känner igen den där perioden från äldsta dottern. De vill helt enkelt "vara med" på ett helt annat sätt nu än tidigare. De har gått igenom separationsfasen och vet att mamma/pappa gör annat de sover, de vet att det händer saker som de då missar om de har somnat. Därför är många bebisar rent allmänt rätt ovilliga att somna i den här åldern. De ligger inte gärna ner utan står/sitter helst och kan bli riktigt förbannade om de "tvingas" till att somna, oavsett hur trött de må vara.

Alltså sådana här faser kommer och går av olika slag hela tiden och jag vill bara poängtera att det bästa är att ta det med ro! För det går över. Varför kriga och bråka om att ta bort flaskan just nu när det faktiskt är det som ändå fungerar bäst för att få honom att somna? Tänk såhär - ni har ju åtminstone ett sätt som faktiskt funkar! Många har inte det. Min äldsta ratade bröstet totalt när hon hade den här perioden och var vansinnig nästan varje läggning. Men snart återgår allt mer till det normala igen och det kommer gå bra att söva på andra sätt igen precis som vanligt.

Så krångla inte till det, följ bebisens behov istället och ta det lugnt! Kriga inte och bråka inte så mycket
    skönt att det går över. jag vet jo att det är en fas men när han blir så ledsen och det händer ofta så tror man för en sekund att det aldrig kommer att bli bättre. 

det är skönt att han somnar med flaskan men ibland händer det att det gått 3-4 h och det är dags för honom att äta så han blir gnällig för att han är hungrig..då får han flaskan när det är dags för den typen av måltid och somnar inte men är trött....då leker vi sjunger jag bär honom vi tar det lugnt etc men han somnar inte och blir bara mer och mer trött.....man tror att han ska ge upp men nej det kan ibland gå timmar utan att han somnar. ibland somnar han för första gången vid 15-tiden på dagen och då är jag helt slut men jag låter honom sova för att han också är helt slut. tyvärr så rubbar det nattningen och han somnar inte förrän 22 på kvällen.

oavsett när han somnar på kvällen så vaknar han alltid mellan 06-07

han är en frisk och glad bebis annars och det är jag superglad för :) det kommer att bli bättre :)

• ahj
    Lapsang skrev 2012-11-04 09:29:08 följande:
    han får välling så fort han vaknar på morgonen. men han får ersättning sedan när han ska powernapa. 
    det konstiga är att han ibland vägrar äta välling vid läggdags. då blandar jag med lite ersättning för smakens skull. han är en bestämt liten kille :) har försökt vänja honom vid mer välling på kvällen men det går inte än...

annars så fungerar det inte att ligga med honom då han vägrar ligga ner. han ska minst sitta och pilla på en massa. han vill inte ens ligga för att byta blöja. idag bajsade han tre gånger och hade lös avföring två av gångerna.  Det läckte och det var omöjligt att få av honom kläderna och byta blöja för han vägrade ligga ner eller vara sittandes still. på helgerna har jag min man som hjälper till genom att distrahera men på vardagarna är det en kamp :)

men som sagt jag vet att det blir bättre...

ville bara höra andras historier och tips 
  • ahj
    any19877 skrev 2012-11-04 09:20:39 följande:
    Det finns en bra bok som heter "somna utan gråt" :)
    ska kolla upp det :) tack

har du haft nytta av den?  
Svar på tråden Tips på att få barn att somna