Tips på att få barn att somna
Jag har en son på 9 månader som har sovit bra sen han föddes. han sover hela nätterna och fram tills nyligen har det inte varit några problem för honom att somna under dagen och på kvällen.
det är så att han nästan aldrig somnar själv längre utan alltid i samband med att han äter ersättning. Det vill jag gärna komma ifrån d han inte kommer dricka ersättning längre till. Han äter allt mer vanlig mat.
Så på morgonen vid 9-10 när det är dags för honom att sova får han ersättning och i bästa fall somnar. Somnar han sover han 1,5-2 h. På sistone har den sovstunden blivit hans enda under dagen,sedan somnar han för natten runnt 19-20. Har han inte somnat av att äta är det omöjligt för honom att somna. han kan ligga en stund tyst men sen börjar han bli irriterad och till slut börjar gråta.
Jag har försökt med att klappa, vagga, lyssna på musik, sjunga, läsa, låta honom ligga i sin säng, ligga i vår säng, bära etc men inget fungerar längre. Dessa har fungerat förut när han var mindre. Han vägrar låta mig hålla honom liggandes i mina armar, han vill upp direkt!
Tidigare har jag kunnat lägga honom i vagnen och vagga lite här hemma men nu vill han inte ligga i vagnen heller. Om han skulle somna i vagnen sover han bara en kort stund eftersom det inte är bekvämt för honom. Han brukar lägga sig på sidan när han sover. Ibland går vi på promenad o är han mycket trött somnar han men han vill inte ligga ner i vagnen när vi är ute. dessutom vill jag inte behöva gå ut varje gång han behöver sova..
Så jag vill gärna ha era tips på hur man kan få honom att somna utan flaska