• Hillewi

Graviditet och endometrios

Hej!
    Jag har "äntligen" fått besked från min läkare att man skall skicka mig vidare för undersökning av endo, efter ett sista försök en stark medicin.

Jag har tidigare gjort 4 VUL, av 4 olika gynekologer, som alla sagt att livmoder och äggstockar ser fina ut. Jag undrar om detta innebär på något sätt att jag - om jag har endo - kommer ha större chans att jag inte får svårigheter att skaffa barn. Eller har det ingen samband alls?

Jag vet ingenting om hur själva titthåls undersökningen går till, min läkare sa att vi tar det nästa gång vi ses, om vi nu skall ta det vidare. Någon som kan berätta vad som görs? Hur ont gör det? Hur länge blir man kvar?

• Svar på tråden Graviditet och endometrios
  • wannaBmamma

Hej Hillewi!
    Jag fick bekräftat att jag har endometrios för snart 2 år sedan genom en titthålsoperation. Gyn hade upptäckt cystor via VUL och jag har EXTREM mensvärk, kan typ inte röra mig på 2 dagar.
    Själva operationen tog nog inte så lång tid, men de tog bort en cysta på 9 cm och sög ut vätska ur en mindre på 5 cm. De gick in via ett litet snitt i nedkanten av naveln och 2 andra under tros-kanten.
    Efteråt mådde jag illa av narkosen och hade ont de första 2 dygnen när jag hostade eller skrattade. Åkte hem dagen efter.

Tyvärr kom mina cystor tillbaka väldigt snabbt och blev fler o större, så min gynekolog satte mig i ett kemiskt klimakterium (med ALLT vad det innebär..) för att cystorna skulle krympa och jag skulle få lättare att bli gravid. Jag skulle behandlas i 6 mån, men det gick inte riktigt som vi ville så behandlingen förlängdes till 1,5 år. Kom ur behandlingen i maj -12 och kan nu äntligen få prova bli med barn :) inget plus än, men vi kämpar på!

Om jag har förstått det rätt så är det sån himla skillnad från person till person med endometrios, både på hur man mår o hur lätt/svårt man har för att bli gravid. Man vet liksom inte förrän man testar.

Lycka till! :)

Ps, Hoppas inte jag skrämmer dig med min historia, har haft lite otur :/

• Hillewi

Tack för ditt svar! Nu vet jag ju inte alls om jag har detta men iom att man planerar att nästa steg är utredning så börjar det kännas som lite allvar i det hela. Jag ska börja tempa med p-dator (preventivt syfte) nu i nästa vecka och då får jag väl iaf se om ägglossningen är igång. Även om det dröjer ett tag innan vi skall till och skaffa barn, men skönt och slippa oroa sig :)

Lycka till dig och dina kommande bebisar!

• Äppelkaka

Hej! Om du har endometrios så kan du ha svårare att bli gravid. Jag har fått höra av läkarna att 50 5 av de med endometrios har svårt att bli graida och jag är en av dem. Det kan alltså lika gärna gå bra den dagen det är dags men om ni får problem så är det bra att ha en diagnos klar redan. Endo kan innebära sammanväxningar på äggledarna och att de är mindre rörliga än normalt (de ska "fladdra" som en läkare sa) plus en massa annat som kan göra det komplicerat att bli gravid. Jag har även opererat bort två stora cystor och vid den senaste operationen var de tvungen att ta  bort höger äggstock också. Endometrios är ingen rolig diagnos att få om man längtar efter barn

• 941108

Hej! Ligger just helt sömnlös och funderar på vad jag ska ta mig till. Har haft extremt ont i magen nere vid äggstokarna och svimmat av smärtan. Åkt in på akuten två gånger och andra gången fick jag medicin mot endometrios men dom kunde inte fastställa om jag hade det eller inte. Fick också med mig tradelan hem som jag ska ta när jag får ont. Ska nu tillbaka om tre månader igen för en titthålsoperation och då förhoppningsvis få ett besked om jag har endometrios eller inte. Flera läkare har sagt att jag har kraftig mensvärk men inte lyssnat på mig även fast jag sagt att jag inte haft mens just då när smärtan kommit. Och det jag läst som ni skrivit får mig att börja fundera ännu mer.. Borde jag vara så sjukt orolig som jag är eller borde jag andas mer? Haha.. Låter sjukt men jag mår sjukt dåligt över det här. Har inte kunnat jobba och har noll ork till att vara mig själv just nu.. Ni kan gärna skriva vad ni tycker om det jag nyss skrivit. Med vänliga hälsningar en tjej på 19 år.

• en ö i havet
    941108 skrev 2013-09-20 02:02:26 följande:
    Hej! Ligger just helt sömnlös och funderar på vad jag ska ta mig till. Har haft extremt ont i magen nere vid äggstokarna och svimmat av smärtan. Åkt in på akuten två gånger och andra gången fick jag medicin mot endometrios men dom kunde inte fastställa om jag hade det eller inte. Fick också med mig tradelan hem som jag ska ta när jag får ont. Ska nu tillbaka om tre månader igen för en titthålsoperation och då förhoppningsvis få ett besked om jag har endometrios eller inte. Flera läkare har sagt att jag har kraftig mensvärk men inte lyssnat på mig även fast jag sagt att jag inte haft mens just då när smärtan kommit. Och det jag läst som ni skrivit får mig att börja fundera ännu mer.. Borde jag vara så sjukt orolig som jag är eller borde jag andas mer? Haha.. Låter sjukt men jag mår sjukt dåligt över det här. Har inte kunnat jobba och har noll ork till att vara mig själv just nu.. Ni kan gärna skriva vad ni tycker om det jag nyss skrivit. Med vänliga hälsningar en tjej på 19 år.
    Jag förstår dig! Att ha dessa smärtorna och få höra att det bara är mensvärk gör en tokig! Men att få höra att det kan vara endometrios och man börjar söka efter information om det blir man panikslagen. Ju mer man läser desto räddare blir man.

Jag och min sambo försöker bli gravida och det ser inte ljust ut. Läkarna har misstänkt endo under en längre tid men inte fått en diagnos. Bara en massa olika receptbelagda smärtstillande, bland annat Tradolan som du också haft. Ska göra titthål den 10/10.   
Svar på tråden Graviditet och endometrios