Senaste åtta åren har jag bott själv på gård på landet med mitt barn. Periodvis har jag haft barnet på heltid och periodvis har barnet varit varannan vecka hos pappan. Har haft häst hemma med allt vad det innebär större delen av tiden med. Och så heltidsjobb.
Första åren, medan barnet var litet, var det besvärligt. Men åren hjälper till och småbarnsåren går över och man kan gå ut och jobba på gården utan problem och då lättar det!
Vad jag har gjort är att jag har underlättat allt jag kunnat. Har enorm gräsmatta, så har införskaffat en rejäl åkgräsklippare så det är inget bekymmer att få klippt. När barnet var litet köptes städning in. Numera kör dammsugarroboten nedre våningen varje dag medans vi är i jobb/skola. Maten planeras och det veckohandlas och varannan kväll värms gårdagens middagsmat så tar det per vecka inte så fasligt mycket tid med matlagning och handling även fastän vi äter rejäl husmanskost varje dag.
Ambitionerna hålls ned. Det är jättefint med stora fina blomrabatter och det är roligt att odla sina egna grönsaker. Men är det värt det? Eller blir det ett stressmoment? Allt "onödigt" kan man rationalisera bort, om man vill senare, när barnet är stort eller om man blir två vuxna som gör nåt hemma, kan man börja med sånt extra då. Jag gör många avvägningar, "är det värt det?" Försöker hålla ned "måstena" till ett minimum för att ha gott om ledig tid vi kan göra vad vi vill på.